Ja, dat heb je goed gelezen. Sinds het begin van het jaar 2022 wordt de Citroën Berlingo alleen nog aangeboden met een elektromotor in zijn personenversie, de ludospace. Benzine en diesel werden geofferd op het altaar van de Europese normen, die alsmaar drastischer worden. Met hun vorm van een Normandische kast werpen deze ludospaces te veel gewicht in de CO2-weegschaal. Zeker in deze periode van tekorten aan halfgeleiders die de productie van – vooral elektrische – auto’s bemoeilijkt. Die zijn broodnodig om de zeer gepeperde boetes te vermijden bij overschrijding van het vastgelegde gemiddelde.
Merk wel op dat deze beslissing geen impact heeft op de bestelwagens, die niet meegerekend worden in de gemiddelde uitstoot en dus nog altijd aangeboden worden met benzine en diesel.
Nog altijd top!
Esthetisch onderscheidt de elektrische versie zich door blauwe inzetstukken in de voorbumper en zijbeschermingen en door een meer gesloten grille.
De ë-Berlingo wordt nog altijd aangeboden in twee koetswerkvarianten, namelijk M (4,40 m) en XL (4,75 m), en behoudt zijn buitengewone ruimte en moduleerbaarheid. Zo is het altijd mogelijk om vijf of zeven inzittenden te vervoeren, om de afzonderlijke achterzetels volledig in de vloer te klappen en om de passagierszetel vooraan neer te klappen zodat je een vlakke vloer vrijmaakt, van de achterklep tot het dashboard. Op dit vlak kent de Fransman zijn gelijke niet.
Advertentie – lees hieronder verder
Het nieuwe, personaliseerbare en digitale instrumentenpaneel blinkt uit door zijn goede afleesbaarheid en duidelijke informatie, inclusief heldere navigatierichtlijnen, en kan worden aangevuld met een head-updisplay. Dit zijn slechts twee voorbeelden van de bijzonder rijke uitrusting waarmee deze Franse ludospace voorzien kan worden (herkenning van verkeersborden, een zelfstandige noodrem, rijstrookassistentie, airco in twee zones, een draadloze oplader enzovoort).
Voldoende, maar nipt
Deze elektrische versie hergebruikt techniek die binnen de PSA-groep al een tijd bekend is: een elektromotor van 100 kW/136 pk, gevoed door een batterij van 50 kWh. Die combinatie volstaat om een klein gezin mee te nemen. Dat kan in de Sport-modus (uiteraard de krachtigste), maar ook in de Normal-modus die het vermogen beperkt tot 80 kW of de Eco-modus met 60 kW. Ondanks de versteviging van de achtertrein om het extra gewicht van de batterij te compenseren, blijft de schokdemping uitstekend. De Fransman bevestigt dat hij de beste van zijn segment is qua comfort.
Het bijkomende gewicht en de limieten van de aerodynamica zijn niet gunstig voor de autonomie, die volgens de WLTP-cyclus 281 km bedraagt. In dagelijks gebruik mag je ook hopen dat je dit gemiddelde kunt benaderen, aangezien wij een gemiddeld verbruik van 20,8 kWh/100 km haalden – vrij dicht bij de 19,7 die Citroën zelf aangeeft – door de B-stand met verbeterde recuperatie te gebruiken. Als eerste auto binnen het gezin dreigt dit toch wel erg nipt te worden. Dat je met 100 kW kunt laden (10 tot 80 procent in 30 minuten) kan dit maar deels compenseren. Zeker gezien de gepeperde rekening van 38.650 euro.
Conclusie
Op technisch vlak is deze ë-Berlingo geslaagd. Hij combineert alle historische troeven van het model (ruimte, leven aan boord) met een hoogstaand werkingscomfort, nog versterkt door de afwezigheid van lawaai. De hoge prijs zal echter heel wat gezinnen afschrikken in ons land, waar er geen premies zijn voor de elektrische auto.
Citroën ë-Berlingo 2022: technische fiche
Motor: elektrisch ; 100 kW/136 pk ; 260 Nm
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: automatisch, enkele verhouding
L/b/h (mm): 4.400/1.840/1.880
Leeggewicht (kg): 1.930
Koffervolume (l): 775
Koffervolume (m³): 3,3
Laadvermogen (kg): n.b.
Batterij (kWh): 50
Gem. verbruik (kWh/100 km): 19,7
Testverbruik (kWh/100 km): 20,8
Autonomie (km): 281
Prijs (exclusief btw): 31.942,14 euro
- Voldoende vermogen
- Rijplezier
- Rijcomfort
- Ongeëvenaarde moduleerbaarheid
- Zeer hoge prijs
- Beperkte autonomie
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be