Vergelijk de oude DS 4 (als je hem nog herinnert) met deze 2021-versie en je zal begrijpen dat er een wereld van verschil is tussen de twee auto’s. Dit model maakt gebruik van de 2.0-versie van het PSA EMP2-platform, dat ook dienstdoet voor de nieuwe Peugeot 308, en is voor 70% aangepast om zijn CO2-uitstoot te verminderen. Daarom kunnen we spreken van een revolutie in plaats van een eenvoudige evolutie.
Eerst wat de look betreft. De nieuwe DS 4 herneemt enkele elementen die al te zien waren op de recentste modellen van het gamma, maar dan met iets minder “bling-bling” dan op bijvoorbeeld de DS 7 Crossback en de DS 3 Crossback. Ondanks zijn compact formaat maakt deze nieuwkomer indruk met zijn volumes (4,40 m lang), met zijn vormen en vooral met zijn scherpe lijnen.
Eerbetoon aan de Lichtstad
De ruimte vooraan is riant, maar de achterstoelen zijn een beetje krap. De koffer van 430 liter (390l op de hybride versie) situeert zich dan weer in het gemiddelde van het segment.
Het interieur is verfijnd en elegant, met hoogwaardige materialen en een degelijke assemblage. Dat levert een echt premium gevoel op. De DS 4 claimt in ieder geval tot in het kleinste detail zijn ” Franse luxe en savoir-faire “. Dit komt ook tot uiting in de benamingen van de afwerkingsniveaus met namen van gekende Parijse lanen: Bastille, Rivoli of Trocadéro.
Advertentie – lees hieronder verder
Voor de sportieve sfeer staan verder de Performance Line en Performance Line + versies in de catalogus. Ten slotte is er nog een Cross-versie met zwarte koetswerkelementen voor een avontuurlijkere uitstraling, maar zonder toegenomen bodemvrijheid.
Nieuwe technologie
De DS 4 biedt echter ook inhoud, omdat hij een reeks technologieën integreert die nieuw zijn in zijn segment. Te beginnen met de DS Extended Head-Up Display, een uniek 21″ diagonaal head-up display met augmented reality dat standaard is in het middengamma. Het 10″ centrale display bevat het nieuwe DS Iris System infotainmentsysteem met spraak- en gebarenbediening.
Ook opmerkelijk is de Active Scan Suspension, die oneffenheden op de weg analyseert om de ophanging van tevoren aan te passen en zo het comfort te optimaliseren.
Enkel met automaat
De DS 4 geeft de diesel nog niet op, aangezien er een BlueHDi 130pk in de catalogus blijft staan. Het benzineaanbod bestaat uit drie motoren van 130, 180 en 225 pk. Alle krachtbronnen zijn gekoppeld aan een automatische versnellingsbak.
Voor 2024 wordt ook een volledig elektrische versie aangekondigd, maar eerst zal de klant genoegen moeten nemen met de plug-in-variant E-Tense 225, die de viercilinder PureTech 180 combineert met een 110 pk sterke elektromotor en voorzien is van een 12,4 kWh-batterij met een elektrisch rijbereik tot 55 km.
Het is precies deze nieuwe versie die we konden testen in de regio rond Chantilly. En we geven het meteen toe: we waren zeer aangenaam verrast. Het comfort van deze nieuwe DS 4 is vrij van alle kritiek, vooral dankzij de Active Scan Suspension. We waardeerden vooral de stoelen met koeling en massagefuncties, die in combinatie met het algemene comfort van het model, een zeer ontspannende rijervaring bieden. De geluidsisolatie is uitstekend, behalve als je het gaspedaal diep intrapt. Deze plug-in hybride SUV is namelijk geen sportwagen en dat laat hij horen!
Wat het verbruik betreft, haalden we gemiddeld verbruik van 5,1l/100km op ons parcours van 145 km dat landwegen en snelwegen combineerde en waarbij we het hele elektrische rijbereik hebben gebruikt (55 km bij de start).
Conclusie
Met zijn geavanceerde technologie, uitstekend comfort en eigenzinnig uiterlijk, maar iets meer mainstream dan de andere DS-en, is deze 4 zeker het meest verfijnde model in het gamma. Volstaat dit om de Mercedes A-Klasse, de BMW 1-Reeks en de Audi A3 die hij in het vizier neemt, te verontrusten? En waarom niet?
La DS 4 Bastille + E-Tense 225 : technische fiche
Motor: 4-cil., benzine plug-in hybride, 1.598cc ; 225pk ; 320Nm
Aandrijving: naar de voorwielen
Versnellingsbak: 8-trapsautomaat
L/B/H (mm): 4.400/1.866/1.490
Leeggewicht (kg): 1.653
Koffervolume (l): 390 – 1.240
Tank (l): 40
0-100 km/u (sec.): 7,7
Prijs: 38.400 € BTWi
Vermogen: 225 pk
Top: 233 km/u
Gem. verbruik: 1,3 l/100km
CO2: 29 g/km
Andere motorisaties
PureTech 130 : 130pk ; 6l/100 km ; 210km/u ; 28.400 € BTWi
PureTech 180 : 180pk ; 6,5l/100 km ; 230km/u ; 36.400 € BTWi
PureTech 225 : 225pk ; 6,6l/100 km ; 235km/u ; 43.000 € BTWi
BlueHDI 130 : 130pk ; 4,8l/100 km ; 203km/u ; 30.900 € BTWi
- Eigenzinnige look
- Laag verbruik
- Comfort
- Avant-garde technologie
- Geluid bij acceleratie
- Beperkte ruimte achterin
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be