Sinds 2007 scoort de Fiat 500 op de Europese markt van de stadswagens. De tijd lijkt er geen vat op te hebben. Samen met de 500e, de elektrische versie die in 2020 op de markt kwam, is hij een sterkhouder. In die mate zelfs dat de 500 de andere modellen in het Fiat-gamma overschaduwt. Om hier verandering in te brengen, lanceerde Fiat eind vorig jaar de 600e. De Italiaanse constructeur, die deel uitmaakt van de Stellantis-groep, koestert de ambitie om er net als zijn kleine broer een succesnummer van te maken.
Deze wens om in de smaak te vallen en in de voetsporen te treden van zijn kleine broer is meteen duidelijk, want de 600e lijkt op een grote 500, maar dan met een SUV-koetswerk. De 4,17 m lange 600e is gebaseerd op het eCMP2-platform, dat hij deelt met de Jeep Avenger, de Peugeot E-2008 en de DS 3. Deze technische basis is ontworpen voor verschillende aandrijfvormen, waardoor de 600 sinds kort ook verkrijgbaar is als milde hybride met verbrandingsmotor.
Veel opbergvakken
De charmante rondingen van het koetswerk vind je ook terug in het interieur, dat aangenaam is om naar te kijken, maar niet per se om aan te raken door enkele harde, ruwe kunststoffen. Het goed ontworpen dashboard heeft instrumenten van 7 duim en een centraal scherm van 10,25 duim. De 600e heeft enkele fysieke bedieningselementen die zeer praktisch zijn in gebruik, net als het grote opbergvak in de middenconsole, dat afgedekt is met een magnetische hoes volgens hetzelfde principe als tabletbeschermers. Het dashboardkastje is zeer ruim, er zijn genoeg opbergvakken en Fiat heeft gedacht aan praktische details zoals een USB-C-aansluiting achterin. Daar staat tegenover dat de beenruimte zeer beperkt is en de toegang tot de achterbank moeilijk verloopt. De kofferruimte van 360 liter is ook niet bijzonder. Een troost is echter dat de laadkabels in de voorste koffer (frunk) passen.
Advertentie – lees hieronder verder
Twee versies
Fiat wilde het gamma van de 600e zo eenvoudig mogelijk houden en biedt maar twee versies aan: Red en La Prima. De eerste heeft standaard automatische klimaatregeling, parkeersensoren achteraan, een centraal scherm van 10,25 duim, het Uconnect-audiosysteem en Apple CarPlay– en Android Auto-connectiviteit. De La Prima voegt daar 18-duimsvelgen, kunstlederen zetels, een elektrische bestuurderszetel met massagefunctie, een handenvrij te bedienen kofferklep, een inductielader en sfeerverlichting in 64 verschillende kleuren aan toe.
Voldoende vermogen
Hoewel hij dicht in de buurt van de 500e lijkt te komen, deelt de 600e zijn aandrijflijn niet met die laatste. Een elektromotor met 156 pk en 260 Nm drijft de voorwielen aan. Die wordt gecombineerd met een batterij van 54 kWh, waardoor hij een WLTP-rijbereik van 406 km haalt. Onderweg blijkt de Italiaan bijzonder veelzijdig, met een correcte acceleratie (0 tot 100 km/u in 9 seconden) en een degelijk, weinig verrassend weggedrag. We hadden echter graag een minder bekrachtigd en consistenter stuur gezien, kwestie van beter aan te voelen waar je de wielen het best plaatst. Ook het rempedaal voelt vreemd aan: soms sponzig, soms hard. Tijdens stadsritten remt de B-modus meer op de motor, maar zonder dat je met één pedaal kunt rijden. Snelladen is mogelijk met een vermogen van 100 kW, wat betekent dat je van 20 naar 80 procent geraakt in slechts 27 minuten. Op wisselstroom kan de Fiat 600e 11 kW laden, waardoor hij in ongeveer 5 uur vol is.
Conclusie
De Fiat 600e kost 36.240 euro en straalt een Italiaanse charme uit waarop je gemakkelijk verliefd wordt, net als bij de 500. Met meer dan behoorlijke prestaties voor een redelijke prijs is de kans reëel dat hij net als zijn kleine broer een succes wordt.
De Fiat 600e in cijfers
Motor: elektromotor, 156 pk, 260 Nm
Transmissie: op de voorwielen
Versnellingsbak: enkele overbrengingsverhouding
L/b/h (mm): 4.171 / 1.781 / 1.523
Leeggewicht (kg): 1.520
Koffervolume (l): 360
0 tot 100 km/u (sec): 9
Topsnelheid (km/u): 150 km/u
Gemengd WLTP-verbruik (kWh/100 km): 15,1
CO2: 0 g/km
Prijs: 36.240 euro
BIV: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 61,50 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 92,93 euro
Ecomalus Wallonië: 0 euro
- Onnavolgbare charme
- Aangename aandrijving
- Correcte prijs
- Volledige uitrusting
- Beenruimte achterin
- Kleine kofferruimte
- Kwaliteit van sommige materialen
- Onaangenaam rempedaal
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be