Met de Tipo Cross wil Fiat duidelijk meesurfen op de golf van crossovers en SUV’s door zijn compacte berline een robuuste, avontuurlijke look mee te geven. De facelift leverde het model een nieuwe voorkant op, met het logo nu in letters midden op een honingraatrooster. Ook de koplampen werden hertekend en maken gebruik van LED-technologie, terwijl de bumpers een dynamischere lijn kregen.
De Cross-variant onderscheidt zich verder door 4 cm meer bodemvrijheid, verbrede wielkasten, zijschorten en omvattendere bumpers met een contrasterende plastic bescherming. De hogere Tipo Cross is ook 7 cm langer dan een “normale” versie door deze attributen. Om het plaatje compleet te maken rust hij op zeer mooie 17” velgen voorzien van brede banden. Terwijl de eerste versie van de Tipo nog kritiek kreeg omdat ze te discreet was, voegt de Cross er nu de nodige presence aan toe die het model miste. Het is dus erg waarschijnlijk dat deze zeer aantrekkelijke versie het best zal verkopen in ons land.
Gedigitaliseerde cockpit
Het interieur werd evenmin vergeten, met nieuwe stoelbekledingen, en op sommige versies een digitaal dashboard van 7” dat samenhangt met de Uconnect 5 radio met een 10,25” touchscreen, dat al opdook in de nieuwe Fiat 500. Geplaatst op het dashboard als een tablet, is het zeer duidelijk en verloopt de bediening bijzonder intuïtief.
Bij de nieuwigheden hoort eveneens het stuurwiel dat net als de bediening van de airco werd hertekend. Hiermee krijgt het interieur van de Tipo een tweede jeugd, al valt het gebruik van harde kunststoffen nog steeds te betreuren. Fiat heeft op dit vlak wel inspanningen geleverd en ook de assemblage is duidelijk verbeterd. De troef van de Tipo is zijn riante binnenruimte, zowel voor- als achterin waar de beenruimte zeer royaal is. Als gezinswagen met redelijke buitenafmetingen (4,38 m lang) beschikt hij ook over een ruime kofferbak met een inhoud van 440 liter, die tot 1.540 liter kan oplopen wanneer de achterbank wordt neergeklapt. Praktisch gezien is de Tipo Cross nog makkelijker toegankelijk dankzij zijn hoger koetswerk, waardoor je vlotter aan boord klimt.
Advertentie – lees hieronder verder
Meesterstuk
Voor het nieuwe modeljaar verwelkomt de Tipo een gloednieuwe motor uit de FireFly-familie: de 1.0 driecilinder van 100 pk. Die vervangt de oude viercilinder “kachel” van 95 pk. Typisch voor deze nieuwe “driepitter” is dat het maximale koppel van 190 Nm al beschikbaar is bij 1.500 t/min, waardoor het niet nodig is om hoog in de toeren te klimmen om vlot weg te geraken. Deze goed geïsoleerde kleine motor komt vooral goed tot zijn recht in het stadsverkeer. Hij is zeer soepel en pittig, waardoor hij veel aangenamer in het gebruik is dan de oude krachtbron. En ook veel minder gulzig, met een aangekondigd gemiddeld verbruik van 5.5l/100km. Op de snelweg is hij echter minder pittig, maar daar biedt hij wel het voordeel dat hij zeer discreet blijft ondanks zijn versnellingsbak met slechts 5 verhoudingen.
Conclusie
In zijn Cross-versie is de Tipo net zo leuk om naar te kijken als om mee te rijden. De nieuwe 1.0-motor was het enige dat nog ontbrak in deze betaalbare berline en is zeker een aanrader.
FiatTipo Cross 1.0: technische fiche
Motor: 3-cilinder, benzine, 999cc; 100pk bij 5.000 t/min ; 190 Nm bij 1.500 t/min
Aandrijving: naar de voorwielen
Versnellingsbak: manueel 5 verhoudingen
L/B/H (mm): 4.386/1.802/1.556
Leeggewicht (kg): 1.335
Koffervolume (l): 440-1540
Tank (l): 50
0-100 km/u (sec.): 12,2
Prijs: 24.250€ BTWi
Vermogen: 100 pk
Top: 183 km/u
Gem. verbruik: 5,5 l/100km
CO2: 130 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be