Neen, de inflatie heeft er niets mee te maken. Wel heeft Fiat het gamma grondig herschikt. Exit de kale basisversie dus die bijna niemand kocht. Nu beginnen de prijzen met een versie die al uitgerust is met zaken die zelfs budgetbewuste klanten verwachten in een compacte middenklasser (klimaatregeling, een DAB-radio met bluetooth, …). De kwaliteit is hier zeker niet low cost.
Sinds de facelift kreeg de Tipo er ook wat uitrusting bij (op de hogere versies) die tegenwoordig onmisbaar geworden is. Een groot centraal scherm, bijvoorbeeld. Je krijgt hier een mooi scherm van 10,25 inch … maar zonder gps. Die zou hetzelfde werk leveren als de gps van je smartphone die je kunt weergeven op het scherm via Android Auto of Apple CarPlay. Nog zo’n rationeel voorbeeld: als gratis optie kun je dit grote scherm ruilen voor een kleiner scherm met ingebouwde gps. Dat is precies waar het om gaat bij de Tipo: een knalprijs aanbieden door te voorzien wat nuttig is, maar van bij het concept de zaken achterwege te laten die alleen dienen voor de show. Goed gezien.
De beperkingen van een 1.0
Daarnaast krijgt de Tipo een nieuw gezicht met meer karakter en is er nieuws onder de motorkap. De diesels met 95 en 130 pk zijn nog altijd van de partij, maar het 1.4-benzineblok werd vervangen door de kleine 1.0 Firefly Turbo-driecilinder, hier goed voor 100 pk. Een aantrekkelijke motor, die z’n job perfect uitvoert in een rationele en comfortabele gezinswagen, zonder de minste dynamische pretentie. Het enige probleem – dat we ook al opmerkten bij onder meer Ford en Volkswagen – is dat een motor met een cilinderinhoud van één liter wel goed presteert in een kleine auto, maar zijn limieten qua energiezuinigheid bereikt vanaf de lagere middenklasse.
Resultaat: een gemiddeld verbruik van 6,7 l/100 km tijdens onze test. Onze ervaring leert dat we met amper 200 cc extra cilinderinhoud eerder bij 6 liter zouden eindigen.
Advertentie – lees hieronder verder
Conclusie
De Fiat Tipo is een goede koop die wat onbekend is op de huidige markt. Om echt onklopbaar te zijn, mist hij nog een dosis fun die we (al dan niet onbewust) associëren met een Italiaanse auto.
Fait Tipo SW 1.0 Firefly : Technische fiche
Motor: driecilinder, turbobenzine, 999 cc ; 100 pk bij 5.000 tr/min ; 190 Nm bij 1.500 tr/min
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: manuele vijfbak
L/b/h (mm): 4.531/1.792/1.515
Leeggewicht (kg): 1.345
Koffervolume (l): 550
Tankinhoud (l): 50
0 tot 100 km/u (sec.): 12
Prijs: € 20.190 btw incl.
Vermogen: 100 pk
Topsnelheid: 191 km/u
Gem. verbruik: 5,3 l/100 km
CO2: 126 g/km
Andere motorisaties:
1.3 Multijet: 95 pk ; 4,3 l/100 km ; 180 km/u ; € 23.690 btw incl.
1.6 Multijet: 130 pk ; 4,5 l/100 km ; 207 km/u ; € 25.490 btw incl.
- Zeer competitieve prijzen
- Verhouding prijs-kwaliteit
- Algemeen comfort
- Volwaardige break
- Niet zo leuk als andere Italianen
- Alleen vijfversnellingsbak (benzine)
- Verbruik (benzine)
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be