Ford meldde het nogmaals bij deze presentatie: de Fiesta ST is een groot commercieel succes. Dat is het geval in heel Europa, en België laat zich daarbij niet onbetuigd. Bovendien maken veel Fiesta ST-eigenaars optimaal gebruik van het enorme potentieel van hun wagen door er regelmatig een circuit mee op te zoeken. Zo ontstond het idee om voor deze liefhebbers een specifieke versie te ontwikkelen die hen nog beter in staat stelt de limieten van hun rijvaardigheid op te zoeken: dat werd de Fiesta ST Edition. Hiervan zullen slechts 500 stuks voor Europa geproduceerd worden. Oorspronkelijk was een lot van 50 auto’s voor ons land voorzien, maar blijkbaar vinden we dit model zo leuk dat Ford ons er nog 40 meer toebedeelt. Maar aarzel toch niet te lang als je graag een exemplaar in je garage wil parkeren…
Niet voor patsers
Laten het duidelijk zijn: de Ford Fiesta ST Edition richt zich op de echte kenners en zeker niet op patsers die show willen verkopen aan het rode licht of op parkings op zaterdagavond. Deze ST is trouwens niet krachtiger dan een “gewone” ST. Ford heeft ook absoluut niet geraakt aan de benzinemotor. Onder de kap schuilt nog steeds de bekende 1.5 EcoBoost met 200 pk. De wagen werd evenmin “getuned”. Hij onderscheidt zich enkel door zijn blauwe lak (de enige keuze), zijn zwarte accenten, zijn specifieke 18” velgen die per stuk 2 kilogram lichter zijn dan de klassieke ST-velgen, blauwe stiknaden op de stoelen en het ST-stuurwiel, dat voorzien is van een knop om de Sport-modus direct te activeren. Kortom, deze Fiesta ST is helemaal niet opzichtiger dan de gekende versie.
Het echte verschil van de Fiesta ST Edition schuilt in zijn ophanging. Ford heeft samengewerkt met toeleverancier KW om de auto van een aangepaste én instelbare veer-demperset te voorzien. Daarmee staat de auto lager dan de gewone Fiesta ST (10 mm achteraan, 15 mm vooraan). Bovendien krijg je er nog een kleine toolkit bij om de kalibratie van de schokdempers aan te passen, zowel voor de ingaande als de uitgaande beweging. Een handleiding verklaart hoe dat in zijn werk gaat en bevat een lijst met aanbevolen instellingen voor verschillende rijsituaties: normale weg, circuit, Nordschleife (een zeer hobbelig circuit dat specifieke aanpassingen vereist) en secundaire wegen. Elke aanpassing vereist slechts een paar kleine “kliks” aan de boven- en onderkant van de dempers. De toegankelijkheid is echter niet optimaal, maar met een beetje handigheid en geduld hoeft de auto niet op de garagebrug. Op 30 minuten tijd transformeer je zo een Fiesta ST die optimaal stuurt op een kleine Ardennenweg in een bolide die klaar is om over Circuit Zolder te scheuren. Naast deze specifieke ophanging kreeg de Fiesta ST Edition eveneens een geherkalibreerde stuurinrichting en efficiëntere remmen aangemeten.
Advertentie – lees hieronder verder
Nóg beter
De kennismaking met de “normale weg” modus begint op de “normale weg” route in Lommel, op het beroemde Europese ontwikkelingscentrum van Ford. We zijn al meteen verrast door twee dingen: de demping is vergevingsgezinder dan in een klassieke Fiesta ST en toch wordt er niet aan precisie ingeboet. De auto is daardoor zelfs aangenamer bij dagelijks gebruik. Met dezelfde instelling gaan we vervolgens het “Handling” circuit op, dat het echte sportieve rijgedrag op de proef stelt. Oh mijn God, wat een genot! De voortrein lijkt nog agressiever bij het aansnijden van de bocht, en de achtertrein volgt mooi, behalve… als je de zaak wat gaat provoceren om het traject te beïnvloeden. Het is kinderspel, en deze ophanging verbetert nog verder de balans van de auto. Je plaats de ST echt waar je wil. Wat een fun!
Terug naar de garage. We gaan verder met de “GP Track” -instellingen, geschikt voor een perfect egaal circuit. De in- en uitgaande demping wordt nu bijna 50% straffer. Ga hiermee aan de slag in de Ardennen of op de Nürburgring en je verliest gegarandeerd de controle over de wagen. We proberen het eerst op het “normale weg” circuit, en inderdaad, dit is veel stugger. Dit is geen setup om elke dag mee te rijden. Maar op het handling circuit is dit helemaal te gek! De Fiesta biedt nu nog meer grip en agressiviteit. Zo is het nog moeilijker om de achtertrein te laten uitbreken. Kortom, dit is een totaal andere auto.
Vier wagens voor de prijs van één
En tot slot is er de prijs. Voor 32.975 euro, zo’n 4.000 euro meer dan een Fiesta ST Ultimate, biedt Ford zowaar verschillende auto’s in één. Wagens met meerdere gedragingen, waarvoor je zelfs je eigen afstellingen kan bedenken. We raden echter aan om de aanbevelingen die bij de toolkit worden geleverd te respecteren. De experts van Lommel hebben ze zo bepaald dat de auto in elke situatie optimaal is. En geloof ons, zij kennen hun job!
Conclusie
Deze “Edition” is dé ultieme Fiesta ST voor wie er mee op het scherp van de snede wil rijden. Deze echte liefhebbers zullen ook de verfijnde afstelmogelijkheden van deze pretmachine weten te appreciëren. Knallen maar!
Ford Fiesta ST Edition: technische fiche
Motor: 4-cilinder, turbobenzine, 1.497cc; 200pk bij 6.000 t/min ; 290 Nm bij 1.600-4.000 t/min
Aandrijving: naar de voorwielen
Versnellingsbak: manuele zesbak
L/B/H (mm): 4.068/1.735/1.773
Leeggewicht (kg): 1.262
Koffervolume (l): 311 – 1.093
Tank (l): 42
0-100 km/u (sec.): 6,5
Prijs: 32.975 € BTWi
Vermogen: 200 pk
Top: 232 km/u
Gem. verbruik: 6,6 l/100km
CO2: 149 g/km
- Een wagen met karakter
- Redelijke extra prijs
- Duidelijke gebruiksaanwijzing
- Toegang instelling dempers
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be