Test Ford Puma 2024: geen identiteitsverlies

Fords bestseller in Europa, de Puma, onderging onlangs een bescheiden opfrisbeurt, samen met een vereenvoudiging van zijn gamma, dat nu rond één motor is opgebouwd.

8 / 10
Gepubliceerd op 13 september 2024
Leestijd : 4 min

Deel

Test Ford Puma 2024: geen identiteitsverlies

Sinds het verdwijnen van de Fiesta is de Puma nu Fords instapmodel. Deze compacte cross-over van 4,18 meter, die in 2019 werd gelanceerd, groeide snel uit tot een succes dankzij zijn sterke prijs-kwaliteitverhouding. Het is inmiddels het populairste model in Europa van het merk met het Blauwe Ovaal. Nu, halverwege zijn commerciële levenscyclus, heeft de Puma een flinke technologische upgrade gekregen.

Ford heeft op esthetisch vlak weinig veranderd aan de Puma, die nog altijd fris oogt. Wel zijn er enkele vernieuwingen: opnieuw ontworpen velgen, een aangepaste radiatorgrille met opvallender logo en vernieuwde ledkoplampen. Subtiel bijgestift kreeg de voorbumper vleugeltjes en het onderste deel van de achterbumper is nu in carrosseriekleur. Voor de volledigheid: daarnaast heeft de uitvoering Titanium zijn chroomdetails verloren en is de kleur Cactus Grey toegevoegd aan de kleurenkaart.

MG_1407

Lichte verbeteringen

De belangrijkste vernieuwingen bevinden zich in het interieur, met een digitaal instrumentenpaneel van 12,8 duim en een 12 duim groot centraal scherm voor het nieuwe Sync4. Dit multimediasysteem biedt spraakbesturing, navigatie, draadloze updates en compatibiliteit met Apple CarPlay en Android Auto. Ford heeft duidelijk geluisterd naar de feedback van Puma-gebruikers, met toevoegingen zoals een draadloze smartphone-oplader in de middenconsole en een opklapbare armsteun die allerlei functies kan aannemen.

Advertentie – lees hieronder verder

In navolging van Renault gebruikt Ford een nogal vierkantig stuurwiel dat desondanks comfortabel in de hand ligt. De ruimte in het interieur is indrukwekkend voor een auto van dit formaat en de bekende cijfers van de pre-facelift Puma blijven onveranderd: de kofferbak biedt 401 liter aan volume en beschikt over een unieke Megabox van 80 liter onder de vloer, ideaal voor het opbergen van natte of vuile spullen. Resterend vocht kan via een afvoer onder de auto weg, wat bijzonder handig is na bijvoorbeeld een herfstige wandeling!

MG_9057-Verbeterd-NR

EcoBoost in alle smaken

Bij de facelift van de Puma heeft Ford gekozen voor eenvoud, door alleen de 1.0 EcoBoost-motor aan te bieden, een milde hybride op 12 volt, beschikbaar in drie vermogensvarianten: 125, 155 en 160 pk. De ST-versie moet afscheid nemen van de 200 pk sterke 1.5-motor en zet nu in op de driecilinder voor de topversie. Qua uitrustingsniveaus zijn alleen Titanium, ST Line en ST Line X nog beschikbaar. Klanten kunnen kiezen voor een handgeschakelde zesversnellingsbak of een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling, die standaard is op de 155pk- en ST 160pk-versies. Wij begonnen onze test met de 125 pk sterke Puma, uitgerust met de ‘goede oude’ handgeschakelde versnellingsbak.

Het duurt slechts een paar minuten achter het stuur van een Puma om te begrijpen waarom deze auto zo succesvol is. In tegenstelling tot veel andere SUV’s en cross-overs voelt de Puma licht en wendbaar aan, dankzij de nauwkeurige besturing en de scherpe voorkant die hem opvallend responsief maken.

MG_1703

Blakende gezondheid

De 1.0 EcoBoost-motor levert in alle versies een levendige rijervaring. Hoewel de 155pk-variant meer kracht heeft dan de 125 pk, legt dit kleine motorblok in elke uitvoering enthousiasme aan boord, terwijl hij zich toch gedeisd houdt. De automatische transmissie werkt efficiënt, en met een lichte rechtervoet is een verbruik onder 6 liter per 100 kilometer zeker haalbaar.

MG_9159

Conclusie

De Ford Puma blijft even aantrekkelijk om naar te kijken als om mee te rijden, maar grote veranderingen moet je van deze facelift niet verwachten. Met een startprijs van 29.050 euro zit hij rond het gemiddelde van zijn concurrenten. Voor de 155pk-versie met automatische transmissie betaal je wel 4000 euro extra.

MG_9183

Ford Puma 1.0 EcoBoost 125 pk in cijfers

Motor: benzine, 3 cilinders, 999 cm3, 125 pk en 170 Nm, microhybridisatie (12V)

Transmissie: voorwielaandrijving

Versnellingsbak: handgeschakeld zesbak of zeventrapsautomaat met dubbele koppeling

L/B/H (mm): 4.186/1.805/1.550

Leeggewicht (kg): 1.316

Koffervolume (l): 460 – 1.216

Van 0 tot 100 km/u (sec): 9,8

Topsnelheid (km/u): 191 km/u

Gecombineerd brandstofverbruik WLTP (l/100 km): 5,4

CO2 (g/km): 136

Prijs: 29.050 euro

Inschrijvingsbelasting: Vlaanderen: 136,67 euro; Wallonië en Brussel: 495 euro

Verkeersbelasting: Vlaanderen: 226,21 euro; Wallonië en Brussel: 167,90 euro

Wallonië Ecomalus: 0 euro

Voor
  • Lichte maar gerichte cosmetische opfrissing
  • Dynamisch chassis
  • Verbruik onder controle
  • Zeer praktische Megabox
Cons
  • Enigszins saai interieur
  • Geen echte ST-versie

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Ford voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.