Sinds het verdwijnen van de Fiesta is de Puma nu Fords instapmodel. Deze compacte cross-over van 4,18 meter, die in 2019 werd gelanceerd, groeide snel uit tot een succes dankzij zijn sterke prijs-kwaliteitverhouding. Het is inmiddels het populairste model in Europa van het merk met het Blauwe Ovaal. Nu, halverwege zijn commerciële levenscyclus, heeft de Puma een flinke technologische upgrade gekregen.
Ford heeft op esthetisch vlak weinig veranderd aan de Puma, die nog altijd fris oogt. Wel zijn er enkele vernieuwingen: opnieuw ontworpen velgen, een aangepaste radiatorgrille met opvallender logo en vernieuwde ledkoplampen. Subtiel bijgestift kreeg de voorbumper vleugeltjes en het onderste deel van de achterbumper is nu in carrosseriekleur. Voor de volledigheid: daarnaast heeft de uitvoering Titanium zijn chroomdetails verloren en is de kleur Cactus Grey toegevoegd aan de kleurenkaart.
Lichte verbeteringen
De belangrijkste vernieuwingen bevinden zich in het interieur, met een digitaal instrumentenpaneel van 12,8 duim en een 12 duim groot centraal scherm voor het nieuwe Sync4. Dit multimediasysteem biedt spraakbesturing, navigatie, draadloze updates en compatibiliteit met Apple CarPlay en Android Auto. Ford heeft duidelijk geluisterd naar de feedback van Puma-gebruikers, met toevoegingen zoals een draadloze smartphone-oplader in de middenconsole en een opklapbare armsteun die allerlei functies kan aannemen.
Advertentie – lees hieronder verder
In navolging van Renault gebruikt Ford een nogal vierkantig stuurwiel dat desondanks comfortabel in de hand ligt. De ruimte in het interieur is indrukwekkend voor een auto van dit formaat en de bekende cijfers van de pre-facelift Puma blijven onveranderd: de kofferbak biedt 401 liter aan volume en beschikt over een unieke Megabox van 80 liter onder de vloer, ideaal voor het opbergen van natte of vuile spullen. Resterend vocht kan via een afvoer onder de auto weg, wat bijzonder handig is na bijvoorbeeld een herfstige wandeling!
EcoBoost in alle smaken
Bij de facelift van de Puma heeft Ford gekozen voor eenvoud, door alleen de 1.0 EcoBoost-motor aan te bieden, een milde hybride op 12 volt, beschikbaar in drie vermogensvarianten: 125, 155 en 160 pk. De ST-versie moet afscheid nemen van de 200 pk sterke 1.5-motor en zet nu in op de driecilinder voor de topversie. Qua uitrustingsniveaus zijn alleen Titanium, ST Line en ST Line X nog beschikbaar. Klanten kunnen kiezen voor een handgeschakelde zesversnellingsbak of een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling, die standaard is op de 155pk- en ST 160pk-versies. Wij begonnen onze test met de 125 pk sterke Puma, uitgerust met de ‘goede oude’ handgeschakelde versnellingsbak.
Het duurt slechts een paar minuten achter het stuur van een Puma om te begrijpen waarom deze auto zo succesvol is. In tegenstelling tot veel andere SUV’s en cross-overs voelt de Puma licht en wendbaar aan, dankzij de nauwkeurige besturing en de scherpe voorkant die hem opvallend responsief maken.
Blakende gezondheid
De 1.0 EcoBoost-motor levert in alle versies een levendige rijervaring. Hoewel de 155pk-variant meer kracht heeft dan de 125 pk, legt dit kleine motorblok in elke uitvoering enthousiasme aan boord, terwijl hij zich toch gedeisd houdt. De automatische transmissie werkt efficiënt, en met een lichte rechtervoet is een verbruik onder 6 liter per 100 kilometer zeker haalbaar.
Conclusie
De Ford Puma blijft even aantrekkelijk om naar te kijken als om mee te rijden, maar grote veranderingen moet je van deze facelift niet verwachten. Met een startprijs van 29.050 euro zit hij rond het gemiddelde van zijn concurrenten. Voor de 155pk-versie met automatische transmissie betaal je wel 4000 euro extra.
Ford Puma 1.0 EcoBoost 125 pk in cijfers
Motor: benzine, 3 cilinders, 999 cm3, 125 pk en 170 Nm, microhybridisatie (12V)
Transmissie: voorwielaandrijving
Versnellingsbak: handgeschakeld zesbak of zeventrapsautomaat met dubbele koppeling
L/B/H (mm): 4.186/1.805/1.550
Leeggewicht (kg): 1.316
Koffervolume (l): 460 – 1.216
Van 0 tot 100 km/u (sec): 9,8
Topsnelheid (km/u): 191 km/u
Gecombineerd brandstofverbruik WLTP (l/100 km): 5,4
CO2 (g/km): 136
Prijs: 29.050 euro
Inschrijvingsbelasting: Vlaanderen: 136,67 euro; Wallonië en Brussel: 495 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 226,21 euro; Wallonië en Brussel: 167,90 euro
Wallonië Ecomalus: 0 euro
- Lichte maar gerichte cosmetische opfrissing
- Dynamisch chassis
- Verbruik onder controle
- Zeer praktische Megabox
- Enigszins saai interieur
- Geen echte ST-versie
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be