TEST Ford Tourneo Connect 1.5: ideaal voor gezinnen?

De nieuwe Ford Tourneo Connect kiest voor de consensus. Achter het uiterlijk schuilt eigenlijk een Volkswagen Caddy, waarmee hij de krachten bundelt. Een alliantie van het verstand die bewijst dat ludospaces een mooi alternatief blijven voor gezinnen.

6 / 10
Gepubliceerd op 31 juli 2022
Leestijd : 7 min

Partagez

De afgelopen jaren is het aanbod van monovolumes behoorlijk mager geworden. De oorzaak? Dalende verkoopcijfers van deze modellen die weliswaar intelligent ontworpen zijn, maar zich de loef laten afsteken door de SUV’s, die paradoxaal genoeg meestal minder ruim en praktisch zijn. De eerste slachtoffers van deze nieuwe marketingaanpak zijn natuurlijk grote gezinnen, voor wie er nog maar één alternatief overblijft: de ludospaces. Ondanks de jacht op de CO2 houden ze stand en zijn er nog acht modellen op de markt. Als je goed telt eigenlijk maar drie, want de Renault Kangoo is de evenknie van de Mercedes T-Klasse, vergelijkbaar met het viertal Peugeot Rifter, Citroën Berlingo, Toyota ProAce City Verso en Opel Combo.

En waar past Ford in dit verhaal? De Amerikaanse constructeur heeft besloten om ook samen te werken, met Volkswagen. Net zoals de Ford Ranger en de nieuwe Volkswagen Amarok in feite dezelfde auto zijn, deelt de Tourneo Connect alles met de Volkswagen Caddy. Deze groeperingen moeten uiteraard de kosten beperken in marktsegmenten die onzeker zijn omdat de autoriteiten jagen op elke gram CO2. Voorlopig heeft alleen de Stellantis-groep besloten om zijn ludospaces louter nog in 100 procent elektrische versie aan te bieden. Leuk, behalve voor de kopers die nu met een onbetaalbaar model met beperkte prestaties zitten. Hierdoor ligt de weg open voor de twee tandems Renault/Mercedes en Volkswagen/Ford.

Twee lengtes

Laten we tot de kern van de zaak komen: de Tourneo Connect waardeer je in eerste instantie voor zijn binnenruimte. De Tourneo Connect wordt aangeboden met twee koetswerklengtes (met korte wielbasis van 2,79 m en lengte van 4,5 m of met lange wielbasis van 2,97 m en lengte van 4,83 m). Beide koetswerkversies zijn verkrijgbaar met vijf of zeven zitplaatsen.

Dit gezegd zijnde, is de configuratie met zeven plaatsen wel anders in de twee varianten. Het voordeel is uiteraard voor de Grand Tourneo Connect, die nog een kofferruimte overhoudt die naam waardig: 63 cm laadlengte tegenover 30 cm in de korte versie (of 446 liter in plaats van slechts 191 liter). Met vijf zitplaatsen blijft het laadvolume wel gigantisch in beide gevallen: van 1.212 tot 1.720 liter naargelang de gekozen lengte en tot 3.105 liter wanneer je alle zetels neerklapt (2.556 liter voor de korte variant). Dit valt moeilijk te overtreffen. Objectief gezien had het nog beter gekund aangezien je de rugleuning van de passagier voorin niet meer kunt neerklappen, wat vroeger wel mogelijk was.

Advertentie – lees hieronder verder

Je hebt gemakkelijk toegang tot het interieur dankzij de zijdelingse schuifdeuren. Op de tweede rij vind je een bank (60/40), een andere aanpak dus dan in de Kangoo, die kiest voor individuele, wegklapbare zetels. Zo’n achterbank (die hier niet verschuifbaar is) zorgt voor meer comfort tijdens het reizen, maar is daarentegen minder moduleerbaar. De bank verdwijnt alleen als je ze helemaal wegneemt en daarvoor moet je door het gewicht zeker met twee personen zijn en over genoeg stockageruimte beschikken. Je kunt de achterbank dus beter neerklappen (zoals een portefeuille), want dan ontstaat er ook al een aangenaam laadvolume.

Als optie (1.271 euro) biedt Ford twee zetels aan op de derde rij. Die zijn wel spartaanser en reserveer je dus beter voor kinderen of jonge adolescenten, zeker omdat de beenruimte hier beperkt is en de achterbank niet verschuift. We betreuren ook het gebrek aan opbergruimte in het interieur en de zijruiten die je niet kunt openen, zowel op de tweede als de derde rij. Een ‘detail’ dat de kinderen zeker zullen opmerken. Idem dito voor de kofferklep, die door zijn formaat wel een apart te openen achterruit had verdiend. Kortom, terwijl de Tourneo Connect opmerkelijk ruim is, verliest het model punten op het vlak van moduleerbaarheid.

Technologisch up-to-date

De afwerkingskwaliteit van de Tourneo Connect is veel beter dan vroeger, al blijven sommige harde kunststoffen onaangenaam. Het dashboard is grotendeels geïnspireerd op dat van de Golf VIII, bijvoorbeeld de centrale interfaces met bedieningselementen verdeeld over aanraakschermen van 8,5 of 10 duim. De technologie is niet langer die van een bestelwagen: je beschikt hier over de laatste snufjes voor connectiviteit, zoals draadloze Apple CarPlay en Android Auto.

Leuk, al hapert de verbinding soms en ogen de bedieningselementen van je smartphone klein op het centrale scherm (zelfs met 10 duim), waardoor je je moet concentreren om er niet naast te tikken.

Dezelfde vaststelling voor de ergonomie van de andere functies: fysieke knoppen weglaten, is niet altijd een goede zaak want dat dwingt je tot meerdere handelingen in de menu’s (bijvoorbeeld voor de verwarming) en ook dat is slecht voor de concentratie van de bestuurder.

Wat de veiligheid betreft, zullen vaders en moeders verheugd zijn om te horen dat het volledige assortiment van beschermende en preventieve uitrusting beschikbaar is. Zo is er de snelheidsbegrenzer die de snelheid aanpast in functie van de borden, waarschuwing voor achteropkomend verkeer bij maneuvers, dodehoekdetectie en – voor wie een aanhangwagen gebruikt – een functie om te helpen parkeren.

Twee VW-motoren

In de deal is inbegrepen dat de Tourneo Connect Volkswagen-mechaniek gebruikt. Dat is logisch, aangezien beide modellen rusten op het Duitse MQB-platform. Twee motoren (zonder hybridesysteem) staan op het programma: de 2.0 EcoBlue (of TDI) met 102 of 122 pk en de 1.5 Ecoboost (of TSI) met 114 pk. Die laatste maakt het voorwerp uit van deze test, al is een diesel zeker een goede keuze in een auto van dit formaat. De 1.5 benzine is een aangename, zeer soepele en comfortabele motor die niet trilt, zelfs niet bij zeer lage toerentallen.

Deze auto verleidt met zijn sereniteit maar iets minder met zijn prestaties. Hoewel de mechaniek soepel is, ontbreekt er wat pit onder 1.800 tr/min, een situatie die nog verergerd wordt door de vrij lange spreiding van de versnellingsbak om het verbruik en de CO2-uitstoot te verminderen (143 tot 154 g/km). De technische keuzes komen de energie-efficiëntie wel ten goede, want we haalden een gemiddelde van 6,8 l/100 km (Euro 95) tijdens een gevarieerd parcours van meer dan 700 km. Gezien de grootte van deze auto, blijft het verbruik redelijk. Let wel op dat je niet te hoog in de toeren klimt, want dan eindig je al snel boven de 8 l/100 km.

Op de weg weet de Tourneo Connect te verleiden. Het lijkt alsof Ford zijn eigen afstelling voor het onderstel gekozen heeft, wat resulteert in een goede schokdemping die het comfort ten goede komt. Ook wanneer de auto geladen is, want de achteras heeft er geen moeite mee. Nog een onderscheidend kenmerk voor Ford: het rijplezier en de nauwkeurigheid zijn top voor een dergelijke auto, vooral dankzij een perfect gecentreerde en geleidelijke besturing.

Conclusie

De Ford Tourneo Connect blijft een mooi alternatief voor gezinnen – of andere bestuurders – die op zoek zijn naar ruimte en functionaliteit. Door samen te gaan met Volkswagen, moest de Tourneo Connect enkele toegevingen doen en verliest hij (een beetje) moduleerbaarheid. Daarentegen wint hij comfort en rijplezier, terwijl hij nog altijd gevoelig goedkoper is dan zijn neefje, de Caddy. Reken toch op ongeveer 2.000 euro verschil of iets meer als je hogerop klimt in het gamma. Er zijn dus genoeg redenen om voor de Tourneo Connect te kiezen.

Ford Grand Tourneo Connect 1.5 Ecoboost 114: technische fiche

Motor: 1.5 Ecoboost TSI, 1.498 cm3, 114 pk bij 4.500 tr/min, 220 Nm bij 1.750 tr/min

Aandrijving: op de voorwielen

Versnellingsbak: handgeschakelde zesbak

L/b/h (mm): 4.850 / 1.850 / 1.820 (Grand Tourneo Connect)

Leeggewicht (kg): 1.554

Koffervolume (l): 441 tot 3.105

0 tot 100 km/u (sec.): 14,0

Topsnelheid (km/u): 165 km/u

Gem. verbruik WLTP (l/100 km): 6,3 tot 6,6

CO2: 143 tot 154 g/km

Prijs: 28.110€ (lang), 27.010€ (kort)

Belasting op inverkeerstelling (BIV): Vlaanderen: 340,8€, Wallonië en Brussel: 123€

Verkeersbelasting: Vlaanderen: 225,69€, Wallonië en Brussel: 271,39€

Ecomalus Wallonië: 0-100€ (naargelang gekozen model)

Voor
  • Voldoende ruim
  • Rijgedrag en comfort
  • Redelijk zuinig
Cons
  • Beperkte modulariteit
  • Vaste achterruiten
  • Prijzen naar boven

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Partagez

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Ford voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.