Na de Jazz en de CR-V is het nu de beurt aan de HR-V om met een hybride versie uit te pakken, die bij Honda ‘e:HEV’ heet. Volgend jaar komt trouwens ook de nieuwe Civic aan de beurt. Zo zal in 2022 het hele Honda-gamma geëlektrificeerd zijn.
De Japanse fabrikant streeft ook naar CO2-neutraliteit in zijn autodivisie tegen 2040. Tot zover de globale strategie. Om terug bij ons te komen, in België en Luxemburg: noteer dat Honda hier grote ambities heeft met de nieuwe HR-V, die in 2022 45% van de verkoop moet vertegenwoordigen! Na afloop van deze test geloven we dat ook. En we leggen uit waarom …
Te vroeg voor plug-in hybrides?
Voorlopig lijkt Honda niet te geloven in plug-in hybrides, omdat de accu’s te veel gewicht aan het voertuig toevoegen. Ook al sluiten de Japanners volgens Ko Yamamoto, de technisch adviseur voor Honda Motor Europe, deze technologie in de toekomst niet uit voor zwaardere voertuigen, toch is de ‘zelfopladende’ hybridisatie de belangrijkste troef van deze nieuwe HR-V. Op papier stoot hij meer CO2 uit dan een gelijkwaardige plug-in hybride (PHEV), maar in de praktijk hangt het allemaal af van hoe je hem gebruikt. Want zijn de mensen er echt klaar voor om hun wagen aan de stekker te hangen? Dat is niet zeker, zoals ook uit de recentste studies hierover blijkt…
Advertentie – lees hieronder verder
Een “artificiële” versnellingsbak
Concreet komt de aandrijflijn van de Honda HR-V van de Jazz e:HEV: een 1,5-liter benzinemotor gekoppeld aan twee elektromotoren (een generator en een aandrijving). Wel heeft het geheel een ferme boost gekregen: van de 109 pk in de Jazz tot hier een totaalvermogen van 131 pk en een koppel van 253 Nm. Het geheim? Het aantal batterijcellen is met 25% verhoogd, waardoor een grotere opslag en inzet van elektrische energie mogelijk is.
Inderdaad, hier vindt een elektrische krachtontplooiing plaats! Alleen de elektromotor drijft de voorwielen van de HR-V aan. Bovendien hebben de e:HEV-voertuigen van Honda geen CVT-versnellingsbak om de mechanische wrijving te beperken.
Achter de benaming ‘eCVT’ schuilt eigenlijk de modulatie van de stroom van de elektromotor volgens het vermogen van de verbrandingsmotor waarbij de gangwissels “gesimuleerd” worden. We besparen jullie de details van de ingenieurs, maar deze technologie is heel anders dan bij de concurrentie en Honda verzekert dat dit het zuinigste concept is.
Vlot onder 4l/100km
Voordat we deze nieuwe HR-V in de praktijk zullen confronteren met zijn concurrenten, konden we al vaststellen dat we tijdens onze test 5,5 l/100 km consumeerden, precies wat Honda aankondigt. Maar op de helft van het 112 km lange traject wisten we een verbruik van 4,2l/100km te behalen. Het ging zelfs even naar 3,4l/100km zonder te forceren.
De snelweg heeft zoals altijd ons totale verbruik verhoogd, maar in de stad slaat de verbrandingsmotor zelden aan. Dus ja, we geloven de Honda-ingenieurs als ze het hebben over een elektrisch voertuig dat wordt ondersteund door een verbrandingsmotor. Gelukkig maar, want de 1.5 is luidruchtig bij zware belasting. Dit is echt het enige punt dat soms storend is (afhankelijk van je rijstijl), maar voor de rest is de HR-V erg prettig om mee te rijden, met een chassis dat in alle omstandigheden voldoet.
Miskende stijl en interieurruimte
Ook dit zal je niet ontgaan zijn: de lijnen van de nieuwe HR-V, met het profiel van een SUV coupé, hebben niet veel meer gemeen met zijn voorganger! Dat geldt ook voor het interieur. Zelfs al vind je er nog steeds enkele lelijke kunststoffen die gemakkelijk bekrast raken, onder andere op het stuurwiel, toch volstaat één enkele blik om de verbetering van de materialen en assemblage te bemerken, vooral op het hoogste afwerkingsniveau “Advance Style” (vanaf 35.480 € BTWi).
Hoewel mijn collega-testrijder en ik nooit de perfecte rijpositie hebben gevonden, is er zeker voldoende ruimte voor vier volwassenen. Maar daarnaast zal de middelste plaats op de achterbank wellicht enkel kunnen dienen voor een ‘depannage’ of een kind. De ‘magic seats’ van de achterbank, waarvan de zitting omhoog gaat om omvangrijke voorwerpen te laden, doen dit kleine minpunt een beetje vergeten.
Maar waarvoor we Honda echt moeten feliciteren is het feit dat er eindelijk een mooi infotainmentsysteem aanwezig is, evenals een semi-digitaal dashboard waarop je gemakkelijk navigeert! Bovendien bieden de ventilatieopeningen, nog steeds rond het dashboard, een nieuwe ‘luchtverspreidingsmodus’ die het mogelijk maakt om niet alles in je gelaat te krijgen. Nog een zeer gewaardeerd detail!
Conclusie
Hoewel hij noch perfect noch de beste koop in zijn klasse is (vanaf 30.480 € BTW), overtuigde de Honda HR-V e:HEV ons toch. Het is een slimme keuze voor wie nog niet klaar zijn om aan de stekker te gaan, maar op zoek is naar een echt laag verbruik.
De HR-V e:HEV: technische fiche
Motor: 4-cil., benzine hybride, 1.498cc ; 131pk ; 253Nm.
Aandrijving: naar de voorwielen
Versnellingsbak: eCVT automaat
L/B/H (mm): 4.340/1.790/1.582
Leeggewicht (kg): 1.380
Koffervolume (l): 355
Tank (l): 40
0-100 km/u (sec.): 10,6
Prijs: 30.480 € BTWi
Vermogen: 131 pk
Top: 170 km/u
Gem. verbruik: 5,4 l/100km
CO2: 122 g/km
- Mooie upgrade
- Reëel verbruik
- Look
- Opbergsnufjes (magic seats)
- Rijpositie kan beter
- Motorgeluid bij belasting
- Middelste plaats achteraan
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be