TEST Hyundai i30 N: wat een Performance!

De Hyundai i30 N is het allereerste model van de Zuid-Koreaanse constructeur die de N-badge opgespeld krijgt. En ze hebben (samen met een Duitser) geen half werk geleverd… Het verhaal begint nadat Hyundai beslist Albert Biermann in dienst te nemen, een ingenieur van de beruchte BMW M-afdeling. De bedoeling van deze aanwerving: een reeks sportieve Hyundai's op de mensheid loslaten natuurlijk. En met Biermann aan het hoofd van deze nieuwe divisie, kón zoiets gewoon niet mislopen.    Deze i30 N is de allereerste vrucht van deze Duits-Aziatische samenwerking. De 'N' staat trouwens voor Nürburgring, ook wel de Groene Hel genoemd, één van de meest spectaculaire circuits op deze aardbol. De i30 N werd er getest en hij heeft er zelfs al aan de 24 urenrace deelgenomen.

Gepubliceerd op 20 oktober 2017
Leestijd : 2 min

Deel

Niet perfect maar wel heel plezierig

Het resultaat is een compacte, 250 pk sterke GTI geworden die op twee keer 50 cent na 30.000 euro kost. Vergelijk dat met de prijs van gelijkaardige hatchbacks en je zal moeten vaststellen dat de i30 N als een absoluut koopje geldt. Nochtans kan je je afvragen waarom deze Hyundai zo goedkoop is. We spreken hier immers over een erg complete wagen. Met een levendige 2-liter turbomotor die koppelrijk is over een groot toerentalgebied, met verschillende rijmodi die ook het geluid beïnvloeden (van geciviliseerd tot zeer racy) maar vooral met een ongelofelijk chassis dat zich bijna met de pedalen laat bedienen en zelfs aan zeer hoge snelheden stabiel blijft. Kortom: een ideaal compromis dat zelfs liefhebbers van trackdays zal bekoren. Je kan immers het Performance Pack bestellen: 275 pk, sperdifferentieel, Pirelli P Zero 19’’-banden, een stabilisatorstang in de koffer, grotere remmen enz. Dan zit je al na 6,1 seconden aan 100 km/u. Niet slecht voor een Hyundai i30!

Toegegeven: het interieur mag een beetje saai wezen, de besturing is niet de beste op de markt en de versnellingsbak, hoewel kort en precies, niet de meest perfecte… Maar wát een plezier heb ik aan boord van deze i30 N beleefd! Uitproberen staat in dit geval echt wel gelijk aan kopen…

Conclusie

De allereerste Hyundai 'N' is een stevige verrassing geworden, in de positieve zin dan. Deze GTI is gul, zit vol sensaties en er is duidelijk over nagedacht. En dat voor een lager prijskaartje dan dat van zijn concurrentie. Reken daar nog eens 5 jaar garantie bij (met ongelimiteerde kilometers) en het wordt onmogelijk dat de i30 N niet als zoete broedjes zal verkopen

Advertentie – lees hieronder verder

+

Prijs/uitrusting/garantie

Rijplezier/onderstel

Look, aandacht voor detail

Geluid

Verbruik loopt snel op

Remkracht (op standaardversie 250 pk)

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Hyundai voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.