TEST Hyundai i30 Wagon: met beide voeten op de grond

Toen we de nieuwe Hyundai i30 vorig jaar voor het eerst uitprobeerden, waren we in de wolken van zijn kwaliteiten. Nu we hem een tweede keer onder het vergrootglas hebben gehouden, moeten er toch een aantal zaken worden genuanceerd…    

Gepubliceerd op 24 januari 2018
Leestijd : 2 min

Partagez

Laat ons starten met te zeggen dat we de eerste keer in de i30 volledig op de autosnelweg hadden afgelegd. Niet de ideale graadmeter dus, ook al liet de Zuid-Koreaanse middenklasser een opvallend goede algemene indruk na. We gingen zelfs de vergelijking aan met… de VW Golf.

Dat gezegd zijnde, stelden we na onze tweede testrit – met de i30 Wagon dus – vast dat die Golf op mechanisch vlak toch een redelijke voorsprong vasthoudt. Het huwelijk tussen de 1.6 CRDI-turbodiesel en de 7DCT-versnellingsbak van de i30 is immers niet even harmonieus als dat tussen een TDI en DSG uit de VW-fabriek. En ook bij de benzinedrinkers krijgen we een gelijkaardige situatie. Net zoals bij Volkswagen, staat er een 1-liter turbobenzine in de Hyundai-catalogus en ook die kleine driecilinder moet het onderspit delven tegen de 1.0 TSI uit Wolfsburg. Bovendien lopen de laatste drie versnellingen van de manuele Hyundai-zesbak nogal lang uit, wat aan de prestaties vreet.

Dus, de i30 moet wat onderdoen voor de referentie als het op de motor en versnellingsbak aankomt, maar dieper kunnen we hem niet duwen. Deze break is mooi gelijnd, comfortabel, gedraagt zich onderweg zoals het hoort én beschikt over een enorme koffer. Op dat vlak scoort hij zelfs beter dan de Golf. En de i30 is ook erg goed afgewerkt en volledig mee met de huidige technologie.

Conclusie

I30 = Golf? Misschien ook niet, al heeft de Wagon wel een gigantische koffer die potentiële kopers over de streep kan trekken én is zijn prijskaartje ook met een vergelijkbare uitrusting veel interessanter dan dat van een Golf. 

Advertentie – lees hieronder verder


+

Koffervolume

Algemeen comfort

Verhouding kwaliteit/prijs en prijs/uitrusting

Bouwkwaliteit

Nog iets te veel harde plastics binnenin

Combinaties motor-versnellingsbak niet altijd ideaal

Missen we sfeer aan boord?

 

Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi 7DCT technische fiche

Motor : 4-cilinder turbodiesel, 1.582cc, 110pk bij 4.000tr/min, 280Nm bij 1.500tr/min

Aandrijving : voorwielen

Versnellingsbak : 7-trapsautomaat met dubbele koppeling

L/b/h (mm) : 4.585/1.795/1.465

Leeggewicht (kg) : 1.415

Koffervolume (l) : 602 – 1.650

Tankinhoud (l) : 50

0-100 km/u (sec.) : 11,2

Prijs : € 22.750 BTWi

Vermogen : 110 pk

Topsnelheid : 188 km/u

Opg. gem. verbruik : 4,2 l/100km

CO2 : 108 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Laurent Zilli Onafhankelijke schrijf- en redactieprofessional

Partagez

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Hyundai voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.