De Hyundai Ioniq 5 laat zich niet makkelijk in een hokje plaatsen: het ontwerp is modern, maar niet zonder enkele retro-elementen. En hoewel hij eruitziet als een compacte hatchback, is hij met zijn 4,71 meter lengte en bijna 2 meter breedte een stuk groter dan verwacht. De lange wielbasis van 3 meter biedt een uitnodigend interieur, met beenruimte die kan wedijveren met de grootste limousines op de markt. De Ioniq 5 is echter geen sportwagen, zelfs niet in de tweemotorige versie met 325 pk en 605 Nm. Hierop besloot Hyundai N, de performance-afdeling van het merk die zich ook met de competitie bezighoudt, de uitdaging aan te gaan. Het resultaat is een sedan met 610 pk en 740 Nm, de krachtigste Hyundai ooit. En dat is nog niet alles: met de N Grin Boost-knop op het stuur schieten deze cijfers tijdelijk omhoog naar 650 pk en 770 Nm!
Zeer snel
Om het vermogen aan te kunnen, is het chassis van de Ioniq 5 volledig herzien met extra verstevigingen en meer laswerk dan de andere modellen in het gamma. De voorste motor levert 238 pk en 370 Nm, terwijl de achterste motor nog krachtiger is met 412 pk en 400 Nm. Met een gewicht van iets meer dan 2,2 ton vertrouwt de Ioniq 5 N op grote remschijven van 400 millimeter voor en 360 millimeter achter! Indrukwekkende prestaties zijn het resultaat van al deze vuurkracht: 0-100 km/u in 3,4 seconden—vergelijkbaar met een Porsche 911 GT3—en een topsnelheid van 260 km/u. De twee motoren worden aangedreven door een 84kWh-batterij, wat een theoretische actieradius van 448 kilometer oplevert, maar in de praktijk schommelt deze rond de 350 kilometer. Dankzij de 800-voltarchitectuur kan de Ioniq 5 N in slechts 18 minuten van 10 naar 80% worden opgeladen.
Advertentie – lees hieronder verder
Fysiek van een bullebak
Voor een betere wegligging ligt de Ioniq 5 N 2 centimeter lager dan zijn zustermodellen. Hij is ook langer en breder dankzij dikkere bumpers en een grotere spoorbreedte. Het design is agressief met verschillende luchtinlaten, splitters en een grote diffuser achteraan. Hij staat op enorme gesmede aluminium 21-duimsvelgen. Het interieur is minder opvallend, maar biedt voorin twee sportieve kuipstoelen en een speciaal stuur met een dikke rand en veel bedieningselementen. De sfeer is eenvoudig, maar comfortabel, met volop opbergruimte.
Verschillende personages
De wereld van videogames heeft duidelijk zijn stempel gedrukt op het ontwerp van de Ioniq 5 N. Zo is er de N Grin Boost-knop op het stuur, waarmee je gedurende 10 seconden extra vermogen krijgt. Daarnaast zijn er talloze rijmodi die de Ioniq 5 N telkens een ander karakter verlenen: van een vriendelijke elektrische berline tot een circuithappige dragster. Eerlijk gezegd, het aanbod aan menu’s en mogelijkheden is zo groot dat je snel de weg kwijt kunt raken. De leukste functie? Het geluid van een verbrandingsmotor nabootsen! Activeer deze optie en je hoort het brullende geluid van een hitsige viercilindermotor, compleet met schakelmomenten en knetterende uitlaat. Zelfs de grootste tegenstanders van elektrische auto’s zullen dit smaken!
Aantrekkelijke prijs
De acceleratie en de hernemingen zijn verbluffend en wat meteen opvalt, is hoe makkelijk deze Hyundai te besturen is. Hij lijkt aan de weg te plakken, geen grenzen te kennen, en voelt al snel vertrouwd aan. Alleen bij het remmen speelt het gewicht de auto parten, al zijn de remmen zelf zeer betrouwbaar. Zonder op de snelheidsmeter te letten, kun je verrast worden door de rotvaart van de Ioniq 5 N; hij is krachtig en … discreet. Als een duizendpoot is hij ook geschikt voor een rustige rijstijl, hoewel de stevige vering zijn sportieve karakter verraadt. Het energieverbruik varieert sterk, van 22 tot 25 kWh per 100 km, afhankelijk van je rijstijl. Met een startprijs van 77.999 euro is de Ioniq 5 N niet voor iedereen, maar zijn prijs-prestatieverhouding is uniek op de markt.
Conclusie
De Ioniq 5 N verrast op meerdere vlakken en is een prachtig uitstalraam van wat Hyundai in huis heeft op het gebied van elektrische auto’s. Hoewel niet alle technologieën even nuttig zijn, krijgt deze knappe prestatie – een auto te bouwen die zo efficiënt en plezierig in gebruik is – onze beide duimen omhoog.
De Hyundai Ioniq 5 N in cijfers:
Motor: 2 elektromotoren, tot 650 pk en 770 Nm, lithium-ionbatterij
Transmissie: vierwielaandrijving
Versnellingsbak: automatische versnellingsbak met één versnelling
L/B/H (mm): 4.715/1.940/1.585
Leeggewicht (kg): 2.230
Koffervolume (l): 480 tot 1.540
Batterij (kWh): 84
0 tot 100 km/u (sec): 3,4
Topsnelheid (km/u): 260 km/u
Actieradius (WLTP, km): 448
Brandstofverbruik (WLTP, kWh/100 km): 21,2
CO2: 0 g/km
Prijs: € 77.999
TMC: Vlaanderen: €0; Wallonië en Brussel: €61,50
Verkeersbelasting: Vlaanderen: €0; Wallonië en Brussel: €97,68
Ecomalus Wallonië: €0
- Ongelooflijke prestaties
- Gebruiksgemak
- Aantrekkelijke prijs
- Technologisch paradepaardje
- Beperkte autonomie
- Hoog gewicht
- Te veel verschillende elektronische modi
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be