TEST Hyundai Kona: hippe en compacte SUV

De Hyundai Kona werd onlangs in wereldpremière onthuld in het designcentrum van het merk in Seoul. Binnenkort gaat hij de concurrentie aan met andere compacte SUV’s zoals de Renault Captur of de Peugeot 2008.

Gepubliceerd op 28 juli 2017
Leestijd : 3 min

Deel

Eerst een woordje over de naam “Kona” die misschien wat vreemd in de oren klinkt. De marketingdienst van Hyundai verduidelijkte dat die verwijst naar een eiland van Hawaï en dat er reeds een “Iron Man” versie is voorzien. Wat de techniek betreft, rust deze in Korea geproduceerde compacte SUV (met een lengte van 4,16 meter) op een geheel nieuw platform dat weldra ook voor andere modellen van de groep zal aangewend worden. Het koetswerk is vrij origineel, zeker de voorkant met zijn honingraat grille en led-lichten die het voertuig de nodige uitstraling bezorgen om de confrontatie aan te gaan met de erg sterke concurrentie (Renault Captur, Peugeot 2008…). Verder zorgen omlijstingen van de wielkasten in zwart plastic en grote velgen (18” op onze testwagens) voor een avontuurlijk accent.

In het interieur lijkt het design klassieker uit te vallen met een tellerpartij met wijzers, terwijl het centraal 8” infotainmentscherm (compatible met IOS/Android) duidelijk en goed opgesteld is. De uitrusting pakt uit met enkele accessoires die normaal aan de hogere segmenten zijn voorbehouden, zoals het head-up display boven het stuur. De Kona beschikt verder over de recentste functies op vlak van actieve veiligheid: een actief remsysteem met voetgangersdetectie, “Lane Keeping Assist” (standaard), vermoeidheidsdetectie (standaard), dodehoekwaarschuwing of een systeem dat waarschuwt voor achteropkomend verkeer (bij het verlaten van een parking). De interieurruimte valt erg goed mee voor het formaat van het voertuig, al zijn de achterste zitplaatsen vrij krap. Het koffervolume van 361 liter ligt in de lijn van het gemiddelde in dit segment (377 liter in de Captur).

Weldra ook elektrisch

Aanvankelijk biedt de Kona onder de motorkap enkel keuze tussen twee bescheiden turbobenzinekrachtbronnen: de T-GDI 1.0 (120 pk) met een manuele zesbak en de T-GDI 1.6 (177 pk) gekoppeld aan een handgeschakelde of automatische transmissie. In de zomer van 2018 voegt Hyundai daar nog een gloednieuwe 1.6 diesel (115 en 136 pk) uitgerust met een manuele zesbak of een 7-trapsautomaat met dubbele koppeling aan toe. In tegenstelling tot heel wat concurrenten laten de Koreanen nog steeds de keuze tussen versies met voorwiel- of vierwielaandrijving. En tegen eind volgend jaar komt er ook een elektrische versie aan.

We konden de Kona al even testrijden met de krachtigste motor (1.6l 177 pk). De indruk was zeker positief, met een ophanging die een goed compromis biedt tussen rijdynamiek en comfort, en vooral een goed afgestelde stuurinrichting. Aan het stuur hadden we zowaar de indruk in een wagen van een hoger segment te rijden. Uiteraard moeten we dat nogmaals verifiëren eens de voor Europa bestemde versies bij ons in de herfst aankomen. Dat is trouwens de reden waarom onze technische fiche nog onvolledig is. Ook wat de prijs betreft liet Hyundai ons nog in het ongewisse. Maar “off the record” werd toch al toegegeven dat die zich op de (Franse) concurrentie zal richten, en dus wellicht prijskaartje tussen 16 en 25.000 euro zal krijgen, naargelang de uitvoering.

+

Advertentie – lees hieronder verder

Leuke en originele styling

Motor

Versnellingsbak

Aangename besturing

Interieurruimte

Koffer

Windgeluid rond spiegels

Krasgevoelig plastic

Wat laat in dit segment

De Hyundai Kona 1.6 T GDI in cijfers

Motor : viercilinder turbobenzine, 1.591cc; 177pk; 265Nm

Aandrijving : vierwielaandrijving

Versnellingsbak : 7-trapsautomaat met dubbele koppeling

L/b/h (mm) : 4.165/1.800/1.550

Leeggewicht (kg) : NB

Koffervolume (l) : 361

Tankinhoud (l) : NB 

Prijs : +/- € 25.000 BTWi

Topsnelheid (km/u) : 210

Gem. verbruik (l/100km) : NB

CO2 (g/km) : NB

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Hyundai voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.