TEST Hyundai Santa Fe : een SUV, wat anders?

Bij Hyundai maken de SUV’s 42%  uit van de verkoop in België. Met de opgefriste Santa Fe hopen de Koreanen zelfs de kaap van 50% te overschrijden…

Gepubliceerd op 4 maart 2016
Leestijd : 2 min

Deel

Hyundai neemt trots de 10de plaats in op de ranking van bestverkopende merken in 2015 (en eerste Aziatische constructeur) en heeft dat voornamelijk te danken aan zijn SUV’s, met de Tucson op kop. Voor 2016 denkt de invoerder zelfs dat het aandeel 50% kan bereiken, onder meer dankzij de nieuwe Santa Fe. Want in tegenstelling tot wat je zou denken, gaat niet alleen het segment van compacte SUV’s erop vooruit. Dat van de Sante Fe (Audi Q5, Volvo XC 60, Nissan X-Trail) wint eveneens terrein : + 16% in 2015.

Extra veiligheid

Dit jaar kreeg de Santa Fe dus een facelift die vrij bescheiden uitvalt met een nieuwe grille, led-lichten, uitlaten en bumpers. Aan boord werd enkel het dashboard licht hertekend met onder meer een iets groter navigatiescherm. Het echte nieuws moet op vlak van veiligheid gezocht worden, waar tal van systemen opduiken, zoals de automatische remfunctie, de intelligente cruise control of de rijstrookbewaking.

Koppelrijke diesel

De geteste 2.2 CRDi overtuigt aan het stuur vooral door zijn genereus koppel (440 Nm) en ziet ook zijn vermogen met 3 pk toenemen om aan de Euro 6-norm te voldoen. Ook de 2.0 CRDi ziet zijn CO2-uitstoot dalen van 165 tot 154 g/km. Mooi, maar toch is het jammer dat Hyundai deze facelift niet aangreep om de rijpositie te verbeteren, want die blijft nog steeds wat onnatuurlijk, althans voor de grotere medemens.

Advertentie – lees hieronder verder

Tenslotte biedt Hyundai op de Sante Fe 2016 niet alleen 5 jaar garantie met een onbeperkt kilometeraantal, maar ook een zeer complete uitrusting. Zo krijgt de premium basisuitvoering meteen een lederbekleding, vier verwarmde stoelen, een achteruitrijcamera en een Infinity multimediasysteem.

BESLUIT

Deze evolutie is ver van spectaculair, maar laat de Santa Fe wel toe het tweede deel van zijn bestaan met een gerust gemoed aan te vatten.

 

De Santa Fe 2.2 CRDi 4WD Auto in enkele cijfers

Motor : 4-cilinder, turbo diesel, 2.199cc; 200pk bij 3.800tr/min; 440 Nm van 1.750 tot 2.750tr/min.

Aandrijving : Op de vier wielen.

Versnellingsbak : automaat met 6 versnellingen.

L/l/h (mm) : 4.700/1.880/1.675

Leeggewicht (kg) : 1.737

Koffervolume (l) : 585 – 1.680 (5 pl)

Tank (l) : 64

0-100km/u (sec.) : 9,3 

Positieve punten

Verhouding prijs/uitrusting

5 jaar garantie met onbeperkt kilometeraantal

Aangename 2.2 CRDI

Negative punten

Rijhouding

Layout van multimediascherm

Slome automaat

Prijs : 44.799 €(BTW inbegrepen)

Vermogen : 200 pk

V-max : 203 km/u

Gem. verbruik : 6,6,2 l/100km

CO2 : 174 g/km

 

 

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Hyundai voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.