We durven zelfs zeggen dat als het niet over een serieus merk als Hyundai ging, een update van een model van amper twee jaar oud iets verdachts zou hebben. Zo’n snelle aanpassing verbergt iets: een lacune, een fout, zoiets. En dat zou wel eens kunnen kloppen: de Santa Fe miste inderdaad iets. Het zal snel duidelijk worden, maar alles op zijn tijd…
Massief
Dit is dus de Santa Fe, modeljaar 2021. Op het eerste gezicht is dit inderdaad een facelift zoals we het gewend zijn, en zeker niet een van de meest bescheiden.
De voorkant evolueert zeer duidelijk: hij werd massiever en assertiever, onder andere door de grote mazen in het rooster, die we zeker kunnen pruimen. Dan is er het werk aan de lichtblokken, met de koplampen die aan weerszijden van deze nieuwe grille zijn geplaatst, terwijl de dagrijlichten ze flankeren, waardoor die op grote boze wenkbrauwen lijken. Dat is het zowat voor de buitenkant, wat al niet slecht is.
In het interieur zijn de veranderingen veel duidelijker. Want alhoewel het algemeen ontwerp van het dashboard hetzelfde blijft, is alles errond veranderd. Voor de bestuurder bevindt zich nu een digitaal instrumentencluster, met rechts ervan een gloednieuw 10,25″ aanraakscherm in tabletvorm. Daardoor verdwijnen de twee rijen met lelijke knoppen, die voor een rommelig accent zorgden in het nochtans knusse interieur.
Advertentie – lees hieronder verder
Iets lager bevindt zich een gloednieuwe, zwevende console met eronder een nieuwe opbergruimte. De verklaring staat op de console: knoppen vervangen de schakelpook, wat betekent dat er geen fysieke link meer is tussen de transmissie en de cockpit. Hiermee is de sfeer aan boord aanzienlijk gemoderniseerd. En dat het meer dan enkel uiterlijk vertoon is, blijkt ook uit de rijkelijkere uitrusting…
Premium
In de uitrustingslijst vinden we inderdaad items die rechtstreeks uit een Duitse premium lijken te komen. Er zijn de zuivere gadgets, zoals de “omgevingsgeluiden” die door het multimediasysteem worden verspreid: houtvuur, een regenachtige dag, een wandeling in het bos… Kortom, alles wat je nodig hebt om te ontspannen na een zware dag op het werk.
Nu ontspannen wij liever met De Kampioenen, maar ieder zijn eigen ding natuurlijk. En er is ook iets nuttigers, zoals de besturing van de Santa Fe via de afstandsbediening, om het voertuig van buitenaf in en uit de garage of uit een smalle parkeerplaats te bewegen.
Deze SUV kan geen complexe manoeuvres uitvoeren zoals bijvoorbeeld de nieuwe Mercedes S-Klasse, waarvan je hier ons testverslag kan lezen, maar hij kan wel zijn wielen lichtjes draaien om een klein obstakel te vermijden. Hoe dan ook, dit is unieke functie – met uitzondering van neef Kia Sorento, die we ook al hebben getest – onder de mainstream fabrikanten.
Elektrische hulp
Maar dit is niet alles wat ons doet besluiten dat deze Santa Fe het verdient om als “nieuwe generatie” bestempeld te worden. Hoewel sommige modellen van bepaalde merken van generatie veranderen met kleine wijzigingen aan hun platform, verbergt deze eenvoudige facelift onderhuids wel een nieuwe structuur. Deze radicale verandering was noodzakelijk omdat de hoogpotige Hyundai inderdaad één tekortkoming had: hij was niet geëlektrificeerd. Met zijn nieuwe platform is hij nu verkrijgbaar als hybride en plug-in hybride.
Het is een Santa Fe Hybrid (dus geen plug-in hybride) die we onlangs hebben kunnen testen. De aandrijving is dezelfde als die van de Kia Sorento: een 1,6 liter benzinemotor en een elektromotor, die samen 230 pk en 350 Nm ontwikkelen. Dat vermogen en koppel wordt naar de voorwielen of naar alle wielen (afhankelijk van de versie) gestuurd, steeds via een automaat met zes versnellingen. En natuurlijk is er een kleine batterij voorzien, die 100% elektrische rijfasen toelaat.
Efficiënt?
Het hybride systeem werkt zeker niet slecht, echter zonder uit te blinken. Het algemene gemiddelde verbruik van onze test bedroeg 6,4l/100km, wat correct is voor een SUV van bijna 4,8 meter lang. En we willen daarbij benadrukken dat de hybride aandrijving echt efficiënt is. Het elektrische gedeelte is effectief heel vaak beschikbaar dankzij een degelijk ontwikkeld energierecuperatiesysteem.
Op de snelweg is het echter heel wat minder. Daar steekt de elektriciteit geen handje toe en zien we dat deze kanjer niet optimaal uit de voeten kan met een zestienhonderdje. Een grotere krachtbron zou hier met andere woorden welkom zijn. Vandaar dat Toyota en Ford hun grote hybride SUV‘s uitrusten met blokken van 2,5 liter, met overtuigende resultaten.
Prijzen in België
De instapversie van deze Santa Fe is niet goedkoop. Het merk plakt er een prijs van 52.999 euro, wat hem maar liefst 4.700 euro duurder maakt dan zijn technisch verwante tweeling, de Sorento Hybride. Dit is natuurlijk een basisprijs en Hyundai zal beweren dat met een vergelijkbare uitrusting zijn SUV goedkoper is, maar zelfs volgens die redenering is hij nog steeds duurder dan de Toyota Highlander, een andere SUV met 7 zitplaatsen die bovendien een referentie onder de grote hybrides is. Ons testverslag daarvan kan je hier lezen.
Conclusie
Met zijn nieuw interieur, zijn nieuw platform en zijn nieuwe hybride aandrijflijnen is deze Santa Fe voor ons meer dan een facelift. Maar hieraan hangt wel een stevig prijskaartje. Ook al is hij zijn prijs meer dan waard, toch is hij niet langer het koopje van weleer!
Hyundai Santa Fe Hybrid 2021: technische fiche
Motor: 4-cilinder, benzine, hybride, 1.598cc ; 230pk ; 350Nm.
Aandrijving: naar de voorwielen
Versnellingsbak: 6-trapsautomaat
L/B/H (mm): 4.785/1.900/1.685
Leeggewicht (kg): 1.734
Koffervolume (l): 634 – 1.680
Tank (l): 6
0-100 km/u (sec.): 8,9
Prijs: 52.999 € BTWi
Top: 187 km/u
Gem. verbruik: 6,3 l/100km
CO2: 144 g/km
- Originele look
- Modern interieur
- Riante ruimte
- Verbruik in de stad
- Verbruik op de snelweg
- Hoger gepositioneerd (prijs)
- 7 plaatsen optioneel
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be