TEST Jaguar F-Type SVR: bijzonder verslavend

De F-Type een instant-klassieker noemen, is geen overdrijving. Dit is de eerste Jaguar in decennia die geliefd is in een brede vijver van potentiële sportwagenklanten, ook al bestond er zoiets als een XKR(S). De F is dijk van een auto: stijf en strak, snel en vinnig, welke motorisatie je ook kiest. Maar wie écht van zijn of haar sokken geblazen wil worden, moet voor een V8-versie gaan. De SVR, als het even kan.

9 / 10
Gepubliceerd op 18 augustus 2018
Leestijd : 2 min

Partagez

Een spoiler hier, een opening daar… De designers van de redelijk compacte F-Type SVR hebben oog voor (functioneel) detail gehad terwijl er ook op esthetisch vlak over nagedacht werd. Dit is vanuit alle hoeken een prachtige auto en wie de poep van de ‘gewone’ F-Type maar een kale bedoening vindt, wat bijvoorbeeld ook van een AMG GT gezegd kan worden, moet maar eens achter een SVR gaan rijden. Alsof James Bond in een ondergronds racemilieu infiltreert maar nog steeds zijn Britse charme behoudt.

De cockpit is niet groot maar wel cosy. Niet exotisch, eerder zakelijk. De handgreep voor de passagier naast de middenconsole doet wel veel pret vermoeden.

4×4

Elke F-Type SVR is vierwielaangedreven, wat zeker mag aangezien we 575 pk en 700 Nm ter beschikking krijgen. Het 4×4-systeem werd in ieder geval zo ingesteld dat het karakter van een achterwielaangedreven auto behouden bleef. Daarnaast werd de vooras extra reactief gemaakt.

De stabilisatorstang vooraan werd 5% soepeler en de achteras werd stijver zodat deze F-Type nog agressiever instuurt. Ten opzichte van de R-versie, kreeg de achttrapsautomaat ook andere software om de verzetswissels te versnellen.

Advertentie – lees hieronder verder

Luid!

De 5-liter V8-motor met compressor brult als een gezant van de V8-hemel: ratelend, kletterend en bovenal: luid. Weet echter dat dit gemakkelijk getemperd worden. Met een knopje. Als het moet, kan de F-Type SVR zich dus rustig en discreet gedragen in de “Cruising”-modus maar als de “Track”-stand inschakeld is, wordt hij zonder meer brutaal. Hij wil dat je met hem ‘speelt’.

Ridicuul snel

De F-Type sprint in 3,7 seconden naar 100 km/u en dat is snel, héél snel. Als je het gaspedaal vloert alsof je een blikje gaat recycleren, wordt je sowieso in je stoel gedrukt. En eens de (optionele) carbonkeramische remmen op temperatuur zijn, wordt het pas helemaal leuk. Alleen al door de vierwielaandrijving kan je bochten uitsturen als een echte racepiloot. De Jag zal in het slechtste geval een beetje ondersturen maar helemaal niet oversturen. En ook de versnellingsbak is een parel… zonder dubbele koppeling.

Kortom, de F-Type SVR is bijzonder verslavend en met een prijs van ongeveer € 140.000 toch een pakje goedkoper andere supersportwagens die even hard gaan. Hadden we al gezegd dat de topsnelheid van deze Jag 322 km/u bedraagt?

Klik hier voor prijzen en technische gegevens

Voor
  • Heerlijk onderstel met puike 4x4-afstelling
  • Indrukwekkende motor
  • Nog indrukwekkender motorgeluid
Cons
  • Infotainment kan beter

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Partagez

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Jaguar voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.