We mogen nu al stellen dat de F-Type in de geschiedenis van Jaguar een plaats verdient naast de E-Type, tenminste als we het over de populaire modellen van het merk hebben. De F-Type is een hit. Sinds de lancering blijven de verkoopcijfers stijgen. Dat is niet verwonderlijk want het gamma groeit gestaag. Eerst was er de Roadster, dan volgde de Coupé vervolgens kwam er ook de keuze tussen automaat of manuele versnellingsbak en hij is leverbaar met achter- of vierwielaandrijving. Jaguar verkoopt in de USA overigens meer exemplaren van de F-Type dan Porsche van de modellen Boxster en Cayman samen! In Duitsland verkoopt de F-Type zelfs beter dan de Audi R8!
Project 7
De constructeur weet duidelijk van aanpakken want er kwam een erg beperkte reeks van de F-Type. Door de ronde koker achter het hoofd van de bestuurder herinnerde hij aan de bolides die in de jaren vijftig de 24 Uren van Le Mans domineerden, de Project 7. Naast het aluminium koetswerk beschikte de Project 7 over een Supercharged 5.0 V8-motor die tot 575 pk werd opgevoerd (tegenover 550 voor de F-Type R). Er kwam ook een sportievere afstelling van het onderstel. Dit koetswerk kan je niet meer kopen, tenzij je hem op een veiling op de kop kunt tikken. Maar als je tevreden bent met dezelfde technologie, krijg je een tweede kans.
Special Vehicles Operations
De speciale afdeling van Jaguar-Land Rover – die ondermeer de schitterende Range Rover Sport en de Range Rover Autobiography bouwde, die je even fel kan personaliseren als een Rolls of een Bentley – levert vandaag ook de F-Type SVR. Hij is beschikbaar als Roadster of Coupé maar hij komt enkel met een automatische versnellingsbak en vierwielaandrijving. Deze SVR herken je aan de aangepaste bumpers voor en achter. Die werden veranderd om de motorkoeling en de aerodynamica te verbeteren. Achteraan zien we ook een forse spoiler maar een en ander blijft redelijk. De SVR heeft ook recht op een uitlaatlijn van titanium en Iconel (ja, ook dat bestaat!). Dat zorgt voor meer thermische weerstand en een beperkte tegendruk. Met deze ingrepen werd de wagen ook 50 kg lichter dan de F-Type R. En dan hebben we het nog niet gehad over zijn lyrische klank… De gewone F-Type klinkt al schitterend maar wat je hier te horen krijgt, is werkelijk uit de kunst!
Advertentie – lees hieronder verder
Brutaal
Al deze aanpassingen zijn op zich slechts details maar ze zijn bijzonder complementair. Zo krijgt deze SVR bijvoorbeeld de motor met dezelfde specificaties als in de Project 7. Zo stijgt het vermogen naar 575 pk (+20 pk) en het koppel verschuift naar 700 Nm. Ook de achttrapsautomaat kreeg nieuwe software om de gangwissels te versnellen. De vierwielaandrijving werd verder aangepast om het karakter van een achterwielaangedreven auto te behouden en de vooras nog reactiever te maken. De stabilisatorstang vooraan werd 5% soepeler en de achteras werd stijver zodat deze F-Type nog agressiever instuurt.
Al die ingrepen samen maken een wereld van verschil. Als het moet, kan de F-Type SVR zich rustig en discreet gedragen (qua klank) in de “Cruising”-modus. Pas wanneer je de “Track”-stand inschakelt, wordt hij zondermeer brutaal. Om eerlijk te zijn, het eerste uur dat ik met de Jag reed, vond ik de manier van insturen zelfs een beetje te agressief. Het lijkt karikaturaal maar deze auto wil duidelijk niet dat je “zuivere lijnen” rijdt. Je zet de neus, lokt hem een beetje uit en bam, daar komt hij! Je moet vooral het totaalpakket zien van deze memorabele auto. Eens de (optionele) carbon-ceramische remmen op temperatuur zijn, wordt een bergpas een erg fysieke aangelegenheid, vooral wanneer je de bochten aan een hels tempo aan elkaar rijgt. Alleen al door de vierwielaandrijving kan je bochten tegen een ongelooflijke snelheid uitsturen. De Jag gaat niet over- of ondersturen (in het slechtste geval krijg je een beetje onderstuur). De motor zorgt onder alle omstandigheden voor geweldige hernemingen en ook de versnellingsbak werkt feilloos… Men vraagt zich af waarom heel wat constructeurs de zaak nodeloos complex maken met dubbele koppelingen!
Om kort te gaan, deze F-Type SVR is bijzonder verslavend en hoogst besmettelijk. Vandaar dat we ons meteen afvroegen of we in orde waren met onze inentingen. Hij is slechts een halve seconde sneller dan de F-Type R op de oefening van 0 tot 100 km/u maar de topsnelheid bedraagt 322 km/u in plaats van 300 km/u. Qua karakter is het een totaal andere wagen. Maar … je betaalt hem wel 25.200 euro meer dan de R en dat blijft veel geld. Los daarvan, kennen we een zekere constructeur van Duitse sportwagens die nog absurdere prijzen vraagt voor dergelijke producten en die komt er probleemloos mee weg. Bovendien betaal je bij Porsche (oeps, nu heb ik het toch gezegd) een slordige 200.000 euro voor een dergelijke bolide. Dus…
Conclusie
Hoewel de F-Type R al bijzonder sportief is, gaat de SVR duidelijk een stap verder en wordt het een bolide die je beter niet in onervaren handen geeft. In elk geval dekt de vlag “Special” van Special Vehicles Operations meer dan ooit de lading!
+
Interessante verhouding prijs-prestaties
Auto heeft karakter te koop
Supersportieve klank
Motor heeft bij elk toerental reserve
Uitermate sportief rijgedrag
Messcherpe voortrein…
–
… kan verrassend uit de hoek komen in onervaren handen
Geen manuele versnellingsbak beschikbaar
Parasietgeluiden in afwerkingsmaterialen
Jaguar F-Type SVR in enkele cijfers :
Motorr : V8 compressor, 5.000cc; 575 pk bij 6.500tr/min; 700Nm tussen 3.500 en 5.000tr/min
Aandrijving : vier wielen
Versnellingsbak : 8-trapsautomaat
L/l/h (mm) : 4.475/2.042/1.311
Leeggewicht (kg) : 1.705
Koffervolume (l) : 310
Brandstoftank (l) : 70
0 – 100 km/u (sec.) : 3,7
Prijs : 140.82 € BTWi
Vermogen : 575 pk
Topsnelheid : 322 km/u
Gem. verbruik : 11,3 l/100km
CO2 : 269 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be