TEST Land Rover Discovery 5: “Modder, aub!”

Tegenwoordig noemen we elk voertuig dat wat hoger in de veren staat en een avontuurlijke look heeft een SUV. Zelfs Land Rover bestempelt zijn nieuwe Discovery als een SUV. Wat een bescheidenheid!

Gepubliceerd op 30 januari 2017
Leestijd : 6 min

Deel

Weet u waarom we op een bepaald moment gestopt zijn met het maken van het onderscheid tussen SUV’s en terreinwagens? Neen? Nou, ik heb er ook geen flauw benul van. Misschien heeft het te maken met politieke correctheid, nadat ooit iemand had verkondigd dat ‘alleterreinrijden” – met een wagen in de natuur rijden – echt niet hoort. Wel dat lap ik nu eens ferm aan mijn laars! Een voertuig als de nieuwe Discovery wil ik gewoon een 4X4 of terreinwagen noemen. Omdat hij dat gewoon is en helemaal niet thuishoort in dezelfde categorie als een banale SUV!

Voorzien van alle snufjes 

Ook al klasseert de “markt” de Discovery bij de SUV’s, toch is dit het gepaste moment om u te wijzen op wat een SUV onderscheidt van een echte terreinwagen zoals deze hier. Een SUV heeft soms vierwielaandrijving. Maar als dat het geval is, beschikt die niet noodzakelijk over de uitgelezen capaciteiten om een serieuze hindernissen te overwinnen. Ze kan glijpartijen op de weg onder controle houden, het mogelijk maken op ijs weg te raken en u eventueel toelaten door niet al te diepe modder te baggeren, maar daar stopt het. Soms hebben SUV’s een vergrendelbaar achterdifferentieel en een Hill Descent Control, het systeem dat automatisch een lage snelheid aanhoudt op een steile helling. Ziezo, daarmee is alles gezegd over de terreinsnufjes van de klassieke of zelfs de gespierde SUV.

Laten dan we overgaan tot het arsenaal van de Discovery. Eerst en vooral heeft die niet één, maar twee differentiëlen. Dat op de achterbrug kan de verdeling over het linker- en rechterwiel op 50/50 blokkeren, net zoals het middendifferentieel dezelfde verdeling tussen de voor- en achteras kan aanbieden. Dat is al veel ernstiger en laat het voertuig toe veel verder naast het asfalt te raken. En opgepast, we spreken over een mechanisch differentieel (wel elektronisch gestuurd) en niet over die pseudo-differentiëlen die een vergrendeling nabootsen door de remmen van de doorslaande wielen te gebruiken (of beter te misbruiken).

Verder heeft de Disco de Terrain Response 2, het gekende systeem dat de bestuurder toelaat het type terrein (paden, sneeuw, modder, zand, rotsen, …) waarop hij zich gaat uitleven te selecteren en dus de sturing van de 4×4-aandrijving, de tractiecontrole, de versnellingsbak en zelfs het gaspedaal aan te passen. Waarom ook het gaspedaal? Omdat wanneer je over grote rotsen rijdt, de wagen schudt als een kermisattractie, waardoor de bestuurder het moeilijker heeft om zijn rechtervoet onder controle te houden, met soms al eens een ongewilde acceleratie tot gevolg. In de Disco is het gaspedaal daarom in extreme omstandigheden wat minder “gevoelig”.

Advertentie – lees hieronder verder

Volgend snufje: de luchtvering met hoogteregeling. OK, een ophanging met variabele hoogte vind je op tal van SUV’s in het hogere gamma. Maar ook met 28,3 cm bodemvrijheid? En de mogelijkheid om door 90 cm diep water te waden? Dat is heel wat zeldzamer!
En dan het laatste snufjes waarmee de meest terreinwaardige SUV zich onderscheidt: naast zijn 8-trapsautomaat beschikt de Disco ook over korte verhoudingen. Deze korte bak, die vroeger werd geactiveerd met een tweede versnellingspook waarover toen elke 4X4 die naam waardig beschikte, verhoogt de overbrengingsverhouding om de motor in zijn koppelrijkste toerentallen te laten functioneren, maar dan bij extreem lage snelheden. Bijvoorbeeld 2.000 toeren tegen 2 km/u. Dat is cruciaal op zeer moeilijk terrein, vooral op paden waar je je zelfs niet te voet op waagt.

Tenslotte zijn er nog de items die niet meteen bijdragen tot de terreincapaciteiten, maar vooral het leven van de bestuurder comfortabeler maken. Zoals de All-Terrain Progress Control, een soort offroad cruise control die een constante snelheid op beklimmingen aanhoudt. Of de verschillende aanduidingen op het centrale scherm die toelaten de stuurhoek van de wielen in het oog te houden – want op zwaar terrein heb je daarvan soms plots geen benul meer – , net als de waaddiepte, naast een 360°-beeld van de camera’s dat zeer handig kan zijn als je de top van een steile helling bereikt, waar de motorkap naar de hemel reikt en je niet kan zien wat er aan de andere kant ligt.

Normaal!

Moeten we u nog zeggen dat we verbluft waren door de Discovery? Neen, eigenlijk verblufte hij ons niet echt. Verbluft ben je wanneer een voertuig meer geeft dan wat je ervan verwacht. En om eerlijk te zijn wisten we reeds dat de Discovery buitengewoon was. Nou ja, misschien toch wel een beetje verbluft want hij overwon alle obstakels moeiteloos met een echt Brits flegma. Zowel makkelijke paadjes als trails over hoge rosten of diepe sporen in de blubber. Noem het op en hij deed het op gewone Mud&Snow standaardbanden, geen hypergesofisticeerde rubbers.

Dus in dit geval waren we, eerder dan verbluft, gelukkig te constateren dat het merk trouw was gebleven aan zichzelf, aan zijn patrimonium en aan zijn imago. De Discovery is zonder twijfel de waardige opvolger van alle vorige generaties, die zowel leuke en handige gezinswagens waren, als voertuigen die helse raids als de Camel Trophy of de G4 Challenge tot een goed einde brachten. De nieuwe Disco is trouwens zo geslaagd dat je voelt dat het bij Land Rover begint te jeuken om nieuwe avonturen in die stijl te lanceren!

Prototype

Onze Disco’s waren officieel nog prototypes die niet de weg op mochten. We kunnen u dus niet zeggen hoe hij zich op het asfalt gedraagt, maar we hebben er alle vertrouwen in, en de slechte wegen die we voor de wielen kregen lieten toe al een zekere vorm van comfort te bespeuren. We hadden ook de tijd het interieur te aanschouwen, dat licht, vrij ruim voor zeven volwassenen en hypergeconnecteerd is, met een overvloed aan stekkers voor mobiele apparatuur en handige opbergvakjes. Alles wat een klein of groot actief gezin in 2017 nodig heeft!

Besluit

De nieuwe Disco is ruim, praktisch en gezinsvriendelijk en heeft dus alles van een ideale SUV. Maar hij smeekt ook echt om niet behandeld te worden al een banale SUV en hem af en toe een tochtje in de modder te gunnen!


+

Geweldige uitstraling

Ruim en gezinsvriendelijk interieur

Authentieke Land Rover op het terrein

Buitengewone zescilinder diesel

In afwachting van een wegtest…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Laurent Zilli Onafhankelijke schrijf- en redactieprofessional

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Land Rover voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.