TEST Lexus IS 300h: niet voor bochtenpakkers

De Lexus IS modeljaar 2017 werd vernieuwd. De Japanse berline kreeg een aangepaste snuit met nieuwe luchtinlaten en hertekende koplampen en verder zien we ander radiatorrooster en aangepaste verlichting. Er kwamen ook nieuwe velgen, extra afwerkingsniveaus voor het koetswerk, een nieuw infotainmentsysteem én nieuwe rijhulpmiddelen. Benieuwd hoe hij zich in het Belgische verkeer gedraagt? Dat wilden wij ook weleens weten… 'Een vreemde eend in de bijt' is een toepasselijke manier om de Lexus IS te beschrijven. Of toch zeker als je de vergelijking maakt met minder radicaal gelijnde concurrenten uit hetzelfde segment, zoals de BMW 3-reeks of de Audi A4. Nochtans is dat meteen de sterkte van deze Lexus. Hij spreekt een lichtjes ander doelpubliek aan dan bovenvernoemde Duitse modellen en dat beseffen ze bij Toyota's luxe-afdeling maar al te goed. Vind je hem mooi? Dan zit je ervoor in de markt. Maar een opvallend, zeg gerust sportief smoelwerk wil natuurlijk niet automatisch zeggen dat de IS 300h ook sportief rijdt. Op dat vlak zullen we je zelfs serieus moeten teleurstellen. De hybride IS die wij onder onze rechtervoet lieten passeren, voelt zich veel meer op zijn gemak bij een rustige dan bij een gehaaste chauffeur en dat is aan verschillende zaken merkbaar. Ten eerste is er de besturing. Die heeft soms moeite om de auto bij te benen en bij snelle kantwissels rolt hij als het ware bijna over zijn eigen voorwielen. Deze berline voelt niet gebalanceerd aan en bovendien is het stuurgevoel kunstmatig waardoor je niet snel de neiging zal hebben om ermee te gaan 'spelen'. Het gevoel van controle is daarvoor gewoonweg te weinig aanwezig. Meer nog: op oneffenheden krijgt het stuurwiel een eigen leven en wordt je ongewild naar een bepaalde kant getrokken waardoor je genoodzaakt bent weerwerk te bieden. Dat doet ons verdacht veel denken aan de Kia Optima Hybrid die ondergetekende enkele jaren geleden heeft uitgeprobeerd. Maar niet alles is kommer en kwel bij deze Lexus. Elke rit verloopt uitermate sereen dankzij de puike isolatie en de zachte demping en daar wordt je echt kalm van. De IS 300h wordt, zoals je al kon raden, dus liefst rustig gereden. Je kan er weliswaar wel relatief snel mee in een rechte lijn, maar ook dan vervalt het comfortgehalte een beetje. Het gaspedaal is bij acceleraties niet optimaal doseerbaar en dus krijg je snel met een opstoot van koppel te maken. In zo'n geval zie je uiteraard ook het verbruik de hoogte in vliegen. Hoe het daarmee zit? Wij noteerden tussen 7 en 12 liter per 100 km, volledig afhankelijk van de gehanteerde rijstijl. Lexus Safety System + Lexus' nieuwe veiligheidssysteem omvat een adaptieve snelheidsregelaar, automatische grootlichten, een rijstrookassistent, een pre-crash veiligheidssysteem en verkeersbordherkenning. Voorts noteren we in het vernieuwde interieur een groter 10,3″ display (met een wat onhandig te bedienen 'muis') alsook 10 luidsprekers die van kwaliteit getuigen. De algemene afwerking is tiptop maar het drukke design vraagt gewenning. Ook het navigatiesysteem werd geupdate en zou nu sneller moeten werken. Wat wij er vooral van onthouden, is dat de GPS nog iets te gedateerd oogt en dat de bediening ervan nog intuïtiever kan. Besluit Wie in de IS 300h een sportieve berline meent te herkennen, is bij Lexus aan het verkeerde adres. Deze hybride is voorbestemd om rustig te worden gereden en dat geldt vooral als er bochtenwerk moet worden verricht. Anderzijds spreken we hier over een enorm stille en comfortabele slee die fiscaal interessant is dankzij zijn lage CO²-uitstoot. Bovendien ziet hij er gewéldig radicaal uit…  PluspuntenZeer stil en comfortabelAlgemene afwerking en kwaliteitsindrukSpannend voorkomen MinpuntenStuurgedragDosering gaspedaalGebruiksgemak infotainment kan beter

Gepubliceerd op 2 maart 2017
Leestijd : 1 min

Deel

De IS 300h in cijfers

Motor : viercilinder-in-lijn, benzine, 2.494cc + elektromotor, 223 pk gecombineerd

Aandrijving : achterwielen

Versnellingsbak : automaat

L/l/h (mm) : 4.680/1.810/1.430

Advertentie – lees hieronder verder

Leeggewicht (kg) : 1.680

Koffervolume (l) : 450

Tankinhoud (l) : 66

0-100 km/u (sec) : 8,3


Prijs : vanaf 37.490 € BTWi

Vermogen : 223 pk

Topsnelheid : 200 km/u

Gem. verbruik : 4,2 l/100km

CO2 : 97 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Lexus voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.