Een paar jaar geleden betrad Lexus, het prestigemerk van Toyota, de markt van middenklasse-hatchback met de CT 200h, gebaseerd op de Auris Hybrid. De operatie was geen groot succes, maar dat heeft het merk niet ontmoedigd. Met de LBX probeert het nu een nieuwe uitstap te maken naar de markt van betaalbare auto’s. Deze keer met een kleine stedelijke SUV die gebruikmaakt van het platform onder de Yaris Cross. In vergelijking met die laatste hebben de ontwerpers van het bedrijf veel moeite gestoken in een ander lijnenspel door hem een racy uiterlijk te geven, zonder zich te verliezen in een overcomplexe vormtaal zoals op de andere modellen van het merk.
Soberheid is aan de orde van de dag. En dat is maar goed ook! Met een lengte van 4,19 meter is de LBX 6 centimeter breder (1,83 meter) dan de Yaris Cross. Hij is ook 35 millimeter korter dan de Yaris Cross. Met 17- of 18-duimsvelgen houdt zijn koetswerk het midden tussen een SUV en een gewone berline. Om zijn ‘Premium’-karakter te benadrukken, biedt Lexus een reeks elegante kleuren aan alsook de optie van een contrasterend zwart dak.
Alles van een grote
In het interieur zijn de extra inspanningen van Lexus helemaal zichtbaar, met een afwerking van het hoogste niveau. Denk aan hoogwaardige materialen, stiksels op het dashboard, suède op de stoelen, elektrische deurhendels en een gemotoriseerde achterklep. Het geheel oogt sierlijk en hoewel de beenruimte achterin krap is, krijg je de indruk in een auto uit het topsegment te zitten. Het multimediasysteem daarentegen ziet er gedateerd uit, met vooral verouderde graphics. De respons is ook niet optimaal, net als de algemene ergonomie, die eerlijk gezegd niet bepaald zichzelf uitwijst.
Advertentie – lees hieronder verder
Gelukkig is het digitale instrumentenpaneel, met een diameter van 7 of 12,3 duim, beter geslaagd. De testauto die we hebben gereden is zeer goed uitgerust en voorzien van rijhulpsystemen die je doorgaans in duurdere modellen aantreft, zoals semiautonoom rijden, 360°-zicht dankzij meerdere camera’s die rondom de auto zijn geplaatst, intelligente matrixkoplampen, head-updisplay en instelbare interieurverlichting.
Discreet… tot op zekere hoogte
De Lexus LBX wordt aangedreven door één motor: de 136 pk sterke 1,5 liter-hybride met drie cilinders die nu ook onder de motorkap van de Yaris en Yaris Cross te vinden is. Het goede nieuws is dat de verbrandingsmotor discreet en trillingsvrij werkt, dankzij een balansas die de werking bijna onmerkbaar maakt. De motor wordt gekoppeld aan Toyota’s eigen continu variabele transmissie. Het grote voordeel hiervan is dat deze geen schokken veroorzaakt en bijzonder soepel rijdt, vooral in de stad. Maar de keerzijde is dat de transmissie tijdens het accelereren een rekkereffect veroorzaakt, waardoor de motor gaat janken, zoals bij pakweg een scooter. Daardoor wordt het al snel vermoeiend, ook al zijn de prestaties heel behoorlijk: een 0-100km/u-tijd van 9,2 seconden en een topsnelheid van rond de 170 km/u. Wil je het stressvolle geluid van de motor niet, dan rij je maar beter met een ei onder het gaspedaal, chill op z’n Amerikaans.
Laag brandstofverbruik
Deze ontspannen rijstijl past perfect bij de LBX, die zeer plezierig is in het dagelijks gebruik. De batterij wordt tijdens het rijden opgeladen, waardoor je tot 2 tot 3 kilometer kunt afleggen in de elektrische modus wanneer deze volledig is opgeladen. Maar het doel van hybridisering is vooral om de verbrandingsmotor te ondersteunen wanneer deze stevig aan de bak moet. Onderweg krijg je het ecoverbruik snel onder de knie en door optimaal gebruik te maken van de informatie van de boordcomputer kun je gemakkelijk een gemiddeld brandstofverbruik van tussen de 4,5 en 5 liter per 100 kilometer bereiken. Ondanks een weinig dynamische aandrijflijn komt de LBX goed over dankzij een dempingssysteem dat de koetswerkbewegingen controleert zonder te zacht te zijn. De besturing reageert vrij nauwkeurig en de vooras lijkt opgewassen tegen veel meer koppel.
Conclusie
Dat de LBX chiquer en exclusiever is dan een Yaris Cross laat zich betalen. De prijs van 34.320 tot 40.500 euro is niet goedkoop, maar de basisuitrusting is royaal. Voor de rest moet je een van de vijf aankledingsniveaus kiezen, die elk een eigen uitrusting biedt. Naast de concurrentie, zoals Mini en Audi, is de prijs van de LBX redelijk concurrentieel. Maar met 10 jaar of 200.000 kilometer garantie slaat Toyota werkelijk de spijker op zijn kop. Het is een uniek aanbod op de markt. De betrouwbaarheid van de hybride aandrijflijn wordt wereldwijd erkend. De verbrandingsmotor met atkinsoncyclus is bijna onverwoestbaar. Kijk maar eens rond op het internet om jezelf ervan te overtuigen dat een hoge kilometerstand niet het minste probleem vormt!
Lexus LBX in cijfers
Motor: driecilinder-benzine, 1.490 cm3, 136 pk; lithium-ionbatterij
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: continu variabele automaat
L/B/H (mm): 4.190/1.825/1.545
Leeggewicht (kg): 1.205
Koffervolume (l): 332
Van 0 tot 100 km/u (sec): 9,2
Topsnelheid (km/u): 170 km/u
Verbruik (WLTP, l/100 km): 4,3
CO2: 107 g/km
Prijs: 34.320 tot 40.500 euro
BIV: Vlaanderen: 232,01 euro; Wallonië en Brussel: 123 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 65,57 euro; Wallonië en Brussel: 323,27 euro
Ecomalus Wallonië: 0 euro
- Comfortabel bij chill rijden
- Voorbeeldig brandstofverbruik
- Verfijnd interieur
- 10 jaar/200.000 km garantie
- Rekkereffect motor bij accelereren (cvt-bak)
- Krappe beenruimte achterin
- Zeer gemiddelde bagageruimte
- Verouderd multimediasysteem
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be