TEST Lexus LC Cabrio: Vergeet de hybride!

De LC is met voorsprong de duurste en meest begeerlijke Lexus op de Belgische markt. Je kan hem als coupé bestellen met desgewenst een hybride aandrijving (LC 500h) of als ‘Convertible’ met een dikke, atmosferische V8 onder de kap (LC 500). Gocar.be deed de test.

Gepubliceerd op 23 augustus 2021
Leestijd : 4 min

Deel

Toyota en Lexus lopen graag te koop met hun knowhow wat hybrides betreft, en terecht. Nochtans heeft de premiumdochter van het eerstgenoemde merk beslist om de cabrioversie van de LC, waarvan we de hybride coupé in 2018 hebben getest, uitsluitend met een V8 te verkopen. Een opvallende zet voor een “groene” fabrikant, zeker als je weet dat die achtcilinder er eentje van de traditionele soort is: zonder turbo’s, milde hybridisatie of wat dan ook.

Waarom alleen de LC 500 (V8) en geen hybride LC 500h als cabrio? Simpelweg omdat de batterijen niet gecombineerd kunnen worden met het cabrioconcept vanwege het extra gewicht en de plaats die ze innemen.

Ouderwetse spierkracht

De V8 heeft 5 liter slagvolume, net zoals die van de Ford Mustang GT. Wat het blok echter meer heeft dan de Amerikaanse muscle-car, zelfs als we de vergelijking maken met de nieuwe Mach 1, is vermogen en koppel.

De LC 500 piekt op 464 pk en 530 Nm (tegenover 460 en 529 voor de Mach 1) en belooft een 0-100 km/u-sprinttijd van 5 seconden en een topsnelheid van 270 km/u. Daar tegenover staat een gemiddeld verbruik van 12,6l/100km (opgegeven, doe daar maar een paar liter bij als je veel gas geeft) en een CO2-uitstoot van 288 g/km. Niets om mee uit te pakken op een klimaatconferentie dus.

Advertentie – lees hieronder verder

Toch nog 5 seconden?

Vijf tellen om vanuit stilstand 100 km/u te rijden is natuurlijk niet veel, maar hij doet wel langer over de oefening dan de Mach 1 waarvan net sprake. Dat komt omdat de LC Convertible zijn gewicht tegen heeft.

Deze Lexus is zwaar. Zijn gewicht bedraagt meer dan 2 ton (!), wat deels te wijten is aan de dakconstructie en aan de verstevingen die dit koetswerktype vereisen. Laat dit echter geen punt van kritiek zijn, want de constructeur beweert nergens dat dit een supersportwagen betreft. Wel is de LC 500 een superdeluxemodel om (snel) mee te cruisen, een exclusieve Grand Tourer als het ware.

Hoe rijdt hij?

De V8 getuigt van een ongelofelijke soepelheid, discreet bij lage toeren en opzwepend met de naald boven 4.000 tpm, en de 10-trapsautomaat neemt het werk van de bestuurder naar behoren over. De enige minpuntjes: de respons had iets beter gekund en het rempedaal minder ‘zacht’ mogen zijn.

Deze schoonheidsfoutjes bedekken we echter graag met de mantel der liefde omdat het algemene weggedrag een zeer bevredigend compromis vormt tussen comfort en sportiviteit, met een uitstekend stuurgedrag. Dit is trouwens een achterwielaandrijver, dus wees voorzichtig als je hem op zijn staart trapt.

Geraffineerd

Zoals je al hebt begrepen, is deze Lexus één en al raffinement. De achtcilinder mag als voorbeeld dienen, maar ook aan boord van deze cabrio wordt je op verschillende manieren verwend: door de kwaliteit van het leder, de standaard verwarmingssystemen (voor de zetels, het stuurwiel en zelfs in de hoofdsteunen), de perfect geïntegreerde bedieningselementen voor het openen en sluiten van de softtop (in 15 seconden, tot 50 km/u)… Het plaatje klopt en Lexus is er helemaal in geslaagd om de juiste sfeer op te roepen.

Dat het multimediasysteem nog altijd niet op dezelfde hoogte staat als dat van merken zoals BMW of Mercedes, vinden we niet eens zo erg. Genieten, kijken en bekeken worden, dát is waar deze Lexus voor staat. En reken er maar op dat er onderweg hoofden draaien.

Toch nog twee minpuntjes…

De 21-duimsvelgen van de Lexus LC zijn mooi, maar je moet goed opletten dat je ze niet beschadigt tijdens het parkeren. Hetzelfde geldt voor de zijkanten van de voorbumpers: de afmetingen van deze auto zijn niet zo gemakkelijk in te schatten, sensoren ten spijt, en dat verhoogt het risico op brokken.

Duur?

De LC 500 Convertible kost 131.100 euro. Een stevige hap, maar die prijs is all-inclusive en elk exemplaar is zo goed als full-option. Je moet 1.200 euro bijbetalen voor elke kleur behalve zwart, maar daar stopt de optielijst.

Kijken we naar de belastingen, dan moet je in Vlaanderen 11.391,05 euro BIV betalen, in Brussel 4.957 euro en in Wallonië 4.957 euro + 2.500 euro CO2-malus.

Voor de jaarlijkse verkeersbelasting moet je in ons landsdeel 3.212,9 euro ophoesten. Ook weer veel geld, maar weet dat je met een superexclusieve bolide rondrijdt die dan ook nog eens zeer betrouwbaar is. Dat is in deze klasse meer waard dan de meeste mensen denken…

Foto’s: Sam Van Brabant

Lexus LC 500 Convertible: technische fiche

Motor: 4.969 cc atmosferische V8-benzinemotor; 464 pk bij 7.100 t/min; 530 Nm bij 4.800 t/min.

Aandrijving: achterwielaandrijving

Versnellingsbak: 10-trapsautomaat

L/b/h (mm): 4.770/1.920/1.345

Leeggewicht (kg): 2.035

Koffervolume (l): 149

Inhoud brandstoftank (l): 82

0-100 km/u (sec.): 5

Vermogen: 464 pk

Topsnelheid: 270 km/u

Opgegeven verbruik (WLTP): 11,7 l/100km

CO2: 275 g/km

Prijs: 131.100 € BTWi

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Lexus voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.