Sinds het begin van de jaren 2000 heeft Toyota een reputatie opgebouwd als leider in hybride aandrijflijnen. Het is niet verrassend dat ook Lexus hiervan profiteerde, waardoor het merk sterker werd op de professionele automarkt.
Maar nu, met de toenemende elektrificatie en de steeds strengere emissienormen, moet de Japanse autogroep verder gaan in de elektrificatie van zijn auto’s. Dat gebeurde de afgelopen maanden met de RAV4 plug-in hybride, die nu zijn organen ook deelt met de nieuwe Lexus NX. Daarmee is de NX het eerste model van het premium merk dat deze technische oplossing gebruikt.
Schijn bedriegt
De nieuwe NX lijkt misschien op de oude, maar is eigenlijk compleet anders. Hij is ontwikkeld op Toyota’s nieuwe GA-K modulaire platform, hij wint 2 cm in de lengte en evenveel in de breedte, en zijn lijn werd veel dynamischer.
Uiterlijk is de NX te herkennen aan zijn meer verticale grille en waarvan het patroon is hertekend. De lichten hebben een visuele boemerangsignatuur en de achterzijde krijgt over de hele breedte een lichtstrip boven het nieuwe Lexus-logo in letters.
Advertentie – lees hieronder verder
De evolutie van het interieur is veel spectaculairder met een digitaal dashboard en een nieuw centraal scherm van 9,8 duim, of zelfs 14 duim wanneer het voertuig is uitgerust met de Link Pro. Dit scherm is gericht op de bestuurder en geniet van een zeer hoge resolutie waardoor het zelfs in direct zonlicht leesbaar blijft.
Verder is de NX voor het eerst uitgerust met de spraakassistent “Hey Lexus” en kan hij optioneel beschikken over een head-up display en een Mark Levinson-audiosysteem met 17 luidsprekers (alleen op NX 350). Verder is het stuurwiel voorzien van een handige aanraakbediening om door de verschillende menu’s te navigeren.
We vermelden ook nog de aanwezigheid van een sfeerverlichting die een keuze biedt uit 64 kleuren en de introductie van een elektrisch deuropeningssysteem met een functie die een impact bij het openen voorkomt als voertuigen van achteren naderen.
Zoals gebruikelijk bij de constructeur, is de afwerking van hoog niveau en zijn de materialen van goede kwaliteit. Met een inhoud van 545 liter is de koffer gegroeid en beschikt ze over drie vakken onder de vloer voor het opbergen van laadkabels.
Twee aandrijvingen
Voor de tweede generatie van de NX, het populairste Lexus-model in Europa, opteerde het merk voor twee mechanische keuzes. Allereerst is er de NX 350h, een gewone hybride met 244 pk, uitgerust met een 2,5-liter verbrandingsmotor in combinatie met een elektrische aandrijflijn.
Dan is er de grote nieuwigheid: de NX 450h+, de plug-inhybride versie van de SUV met 309 pk. Hij deelt zijn 2,5-liter blok met de gewone hybride en heeft een batterij met een capaciteit van 18,1 kWh onder de vloer liggen, die een bereik van 69 tot 76 km op gemengd parcours belooft en die het mogelijk maakt om tot een snelheid van 135 km/u te rijden in de 100% elektrische modus.
Deze versie is standaard voorzien van de E-Four elektrische vierwielaandrijving, die ook als optie leverbaar is op de 350h. Zoals gebruikelijk bij Toyota is ook hier de continu variabele transmissie (CVT) voorzien.
Bovenal comfortabel
Ondanks zijn sportieve look en een volledig herzien chassis voor meer efficiëntie, blijft de NX 450h+ gericht op comfort, tenzij je kiest voor de F Sport-uitvoering die strakker afgeveerd is.
Deze zeer discrete aandrijving (als je tenminste niet volgas accelereert, want dan duikt het ‘koffiemoleneffect’ van de CVT-transmissie op) biedt een continue lineaire stuwkracht. Bij normaal gebruik is de elektrische actieradius ver van belachelijk en lijkt hij erg dicht bij de aangekondigde cijfers te liggen. En dat volstaat om de meeste dagelijkse ritten te volbrengen.
Conclusie
Met zijn assertievere styling, zijn overtuigende plug-in motorisatie en zijn interessante elektrische autonomie beschikt de Lexus NX over mooie troeven, waarvoor helaas ook een stevige prijs moet worden betaald. Dit kan nadelig zijn tegenover de concurrentie die over het algemeen een paar duizend euro goedkoper is.
Lexus NX 450h+ : technische fiche
Motor: 4-cilinder, benzine, plug-in hybride, 2.487cc ; 306pk ; 497Nm
Aandrijving: naar de 4 wielen
Versnellingsbak: CVT 8 verhoudingen
L/B/H (mm): 4.660/1.865/1.660
Leeggewicht (kg): 1.990
Koffervolume (l): 545
Tank (l): 55
0-100 km/u (sec.): 6,3
Prijs: 67.290 € BTWi
Topsnelheid: 200 km/u
Gem.verbruik: 1,1 l/100km
CO2: 26 g/km
- Leuke look
- Aangenaam interieur
- Overtuigende plug-in motorisatie
- Elektrisch rijbereik
- Hoge prijs
- Vrij log rijgedrag
- Luidruchtige motor tijdens acceleraties
- Trage stembediening
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be