TEST Maserati Levante GT Hybrid: Interessant alternatief

Net als de Ghibli krijgt ook de Levante SUV een viercilinder-versie met microhybridisatie. Dat klinkt gelukkig erger dan het is, want dit alternatief verdient zeker een kans!

8 / 10
Gepubliceerd op 21 augustus 2021
Leestijd : 3 min

Deel

De Levante krijgt dus op zijn beurt de 2-liter turbo 48V die 330 pk en 450 Nm ontwikkelt. Toegegeven, deze laatste waarde is lager dan de 600 Nm van de diesel die deze motorisatie vervangt, maar dat wordt dan weer gecompenseerd door 55 pk extra.

Meestal gaan een hybridisatie en een laag gewicht niet goed samen, maar de Maserati-ingenieurs hebben prima werk geleverd: de kleine batterij bevindt zich onder de koffervloer en weegt minder dan het reservewiel dat hier ligt in de dieselversie. Daar komt nog een lichtere motor bij, om een lager gewicht en een 50/50 massaverdeling te bekomen.

Wendbaar en sportief 

Al bij het starten produceert de viercilinder een aangename sound. En in tegenstelling tot de diesel, wordt dat geluid melodieuzer naarmate het toerental stijgt.

De batterij schiet het benzineblok vaak te hulp, wat de indruk van een grotere cilinderinhoud wekt. Ze compenseert bovendien het dipje bij lage toeren en zorgt voor een aangename lineaire vermogensopbouw.

Advertentie – lees hieronder verder

De motor levert een aangename verrassing, maar toch zorgt het chassis van deze Maserati voor de grootste verbazing. Het snakt naar bochten, waarbij het kontje al eens lichtjes uitbreekt bij het uitkomen.

De ZF-transmissie is een echt genot, vooral met de metalen peddels aan de stuurkolom. Als je op de rem trapt is het echter opletten geblazen, want dan herinnert de Levante eraan dat hij 2 ton weegt. Anders zou hij bijna kunnen doorgaan voor een sportwagen in plaats van een SUV!

Nog een kleine inspanning

Een minpunt: de ophanging te stug. En wellicht is het ook aangewezen om voor kleinere velgen te kiezen dan de 21-duims van onze testwagen.

Naast de toevoeging van een nieuw afwerkingsniveau genaamd GT, geniet de Levante met de lancering van deze hybride versie nu ook van een verbeterd infotainmentsysteem. Dat is gebaseerd op Android en het is responsief, vlot en intuïtief in het gebruik. Alleen zijn de schermen nog steeds kleiner dan bij sommige concurrenten

Conclusie 

Deze lichthybride versie van de Levante is een geslaagde vervanger van de oude diesel. Als je de middelen hebt, kan deze originele SUV met een duidelijk Italiaanse stijl een interessant alternatief vormen.

Maserati Levante GT Hybrid: technische fiche

Motor: 4-cilinder, turbobenzine + 48V, 1.995cc; 330pk bij 5.750t/min; 450Nm bij 2.250t/min.

Aandrijving: naar de 4 wielen

Versnellingsbak: ZF automaat 8 verhoudingen

L/b/h (mm): 5.005/1.981/1.693

Leeggewicht (kg): 2.090

Koffervolume (l): 580

Tank (l): 80

0-100 km/u (sec.): 6,0

Prijs: 81.900 € BTWi

Vermogen: 330 pk

Topsnelheid: +240 km/h

Gem. verbruik: 10,3 l/100km

CO2: 232 g/km

Voor
  • Dynamisch rijgedrag 
  • Verrassende viercilinder 
  • Merkimago en exclusiviteit
Cons
  • Stugge ophanging (met 21” velgen)
  • Verbruik en uitstoot
  • Koffervolume

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Maserati voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.