TEST Mazda CX-5: Een kwestie van feeling…

Zoek maar niet naar de uiterlijke verschillen die wijzen op de update van de CX-5. Het gaat over details die je op een andere manier bespeurt…

Gepubliceerd op 10 juni 2021
Leestijd : 2 min

Partagez

Zoals reeds gezegd is het onmogelijk een CX-5 van voor deze facelift uiterlijk te onderscheiden van een model dat wel een update onderging. Visueel is er immers géén onderscheid te merken, want de aanpassingen vonden enkel plaats in het interieur. Daar herwerkte Mazda zijn multimediasysteem om het intuïtiever te maken door alle bedieningen via een knop op de middenconsole te laten verlopen, terwijl het scherm (dat niet meer tactiel is) groeide van 8 tot 10,25 duim. Daardoor, en eveneens dankzij de herwerkte menu’s, is de leesbaarheid verbeterd en bovendien functioneert het systeem ook sneller. Het was reeds compatibel met Android Auto en nu ondersteunt het eveneens Apple Car Play. Daarnaast bemerkten we ook nog enkele wijzingen aan de bediening van de airco en de tellers.

Een ander gevoel

Volgens Mazda werd verder vooral werk gemaakt van het gevoel en de algemene perceptie van de wagen, met aanpassingen aan de stuurinrichting, het onderstel, de motoren, de transmissie en de vierwielaandrijving tot gevolg. Dit met steeds één doelstelling voor ogen: de CX-5 reactiever en communicatiever maken, zodat de bestuurder de wagen nog beter aanvoelt. En eerlijk gezegd, die opdracht is geslaagd. De Mazda was reeds één van de beteren in zijn klasse, maar nu is de feeling nog subtieler en genuanceerder. Tegelijk willen we benadrukken dat je dit enkel zal merken als je zeer aandachtig rijdt en dat de meeste bestuurders deze feeling wellicht niet hebben.

Wat iedereen in de nieuwe CX-5 daarentegen wel zal merken is zijn zuinigheid. Niets spectaculairs, maar de Mazda slikt toch iets minder dankzij enkele mechanische evoluties, zoals de cilinderuitschakeling van de 2 liter met 163 pk (die al aanwezig is op de 2.5l van 194 pk), de volledige uitschakeling van de vierwielaandrijving als er geen nood aan is of de verbeterde zuivering van de 2.2 liter diesel van 150 of 180 pk.

Advertentie – lees hieronder verder

Conclusie

Gevoelige bestuurders zullen meteen de verbeteringen aan de CX-5 opmerken, maar ook de anderen zullen ervan kunnen genieten. Want deze ‘connectie’ levert ook meer comfort en vertrouwen op. En dat is minstens even belangrijk als de feeling.

Mazda CX-5 Skyactiv-G 163: technische fiche

Motor: 4-cilinder, benzine, 1.998 cc; 163 pk bij 6.000 t/min ; 213 Nm bij 4.000 t/min

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: manuele zesbak

L/B/H (mm): 4.550/1.900/1.660

Leeggewicht (kg): 1.443

Koffervolume (l): 506 – 1.620

Tank (l): 56

0-100 km/u (sec.): 10,3

Prijs: 31.490€ BTWi

Vermogen: 163 pk

Topsnelheid: 201 km/u

Gem.verbruik: 6,7 l/100km

CO2: 152 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Laurent Zilli Onafhankelijke schrijf- en redactieprofessional

Partagez

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Mazda voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.