Om het belang van de historische auto’s waarover we het hebben een beetje te kaderen, geven we meteen enkele voorbeelden. Het gaat om echte supercars die hun stempel duidelijk op de geschiedenis drukken zoals de Porsche 959, de Ferrari F40, de McLaren F1, de Lamborghini Miura en de Mercedes 300SL. Het gaat om auto’s die in hun periode het best presteerden, het gekst waren of over het meeste vermogen beschikten. Het gaat om auto’s die je aan de muren van kinderkamers ziet hangen en waarvoor verzamelaars miljoenen neertellen bij veilingen die door Artcurial of door Bonhams worden georganiseerd. Ook deze La McLaren 675LT heeft nu al een historische waarde. Hij is nog maar twee jaar op de markt en de Spider-versie is amper twee maanden oud, maar je kan er donder op zeggen dat deze bolide nu al bij dit selecte clubje hoort.
Long Tail
De 675LT is afgeleid van de 650S. Zoals zijn naam doet vermoeden, werd het vermogen van de 3.8 liter grote bi-turbo V8 opgetrokken naar 675 in plaats van 650 pk. De bolide krijgt ook een aangepast Long Tail koetswerk met een langere kont. McLaren stelt dat deze 675LT een eerbetoon is aan de McLaren F1 GT, het homologatiemodel van de F1 GT3 om in het seizoen 1997 deel te nemen aan het FIA GT-kampioenschap. Het verhaal van de “Long Tail” begint echter vroeger. Aanvankelijk was het verlengde achtersteven een manier om extra neerwaartse druk te genereren bij heel hoge snelheden. De eerste auto waarbij die technologie – bij ons weten – werd toegepast, was een echte competitiebolide: de Porsche 907 uit 1967. Het was met dat model en vervolgens met de 917 Long Tail dat Porsche geschiedenis schreef in de 24 uren van Le Mans. Kortom, deze 675 krijgt deze twee letters ook achter zijn naam en ze hebben weldegelijk een betekenis want ze zijn meer dan ooit van toepassing op de auto die we hier testen.
Bonus
Aanvankelijk nodigde McLaren ons niet uit voor een test met de 675LT, maar wel voor de lancering van de 570GT. In de uitnodiging werd slechts vermeld dat er ook andere modellen van het gamma beschikbaar zouden zijn voor een korte kennismaking. Ik had nooit durven hopen dat er ook één van de 500 exemplaren zou staan van deze LT. Deze bolide werd in 2015 in Genève onthuld en alle exemplaren waren al na enkele dagen de deur uit. De LT die wij in handen kregen, was een Spider en ook al die exemplaren zijn al verkocht. Toch stonden er twee Spiders klaar. De ene was van McLaren zelf, de andere was van een bijzonder geruste eigenaar. Kortom, dit was het bedankje van McLaren voor onze komst. In feite was het aan ons om hen te bedanken…
Advertentie – lees hieronder verder
Evolutie
We haalden het al eerder aan, de 675LT is een evolutie van de 650 S en daarmee mocht ik twee jaar geleden al rijden. Deze wagen liet een bijzondere indruk na want het bleek een alternatief voor gelijk welk model van het merk waarop ik als kleine jongen van 8 hopeloos verliefd werd: Ferrari. Ik werd werkelijk van mijn sokken geblazen door de manier waarop deze super snelle McLaren precies, makkelijk te beheersen maar ook betaalbaar bleef. Wat me vooral opviel, was de manier waarop de auto me op sleeptouw nam en me heel veel bijleerde. Het leek wel alsof hij een betere piloot (of liever pilootje…) van mij wilde maken in plaats van te wachten tot ik met scha en schande bijleerde.
Zoals in de Formule 1
Ik geef toe dat ik de technische fiche van de 675LT nooit van buiten heb geleerd. Het enige wat ik echt wist, was dat hij een lange staart had en over 25 pk extra beschikte. Dat volstond, want ik zou er nooit eentje bezitten. Kortom, ik wist niet al te veel op het moment dat ik voor 15 minuten achter het stuur van deze LT mocht kruipen. Het traject was een kleine bergpas waarvan het langste rechte stuk 500 mat.
Vandaag weet ik dat het om meer gaat dan de extra pk’s. De LT is ook 22 Nm straffer en hij weegt 100 kg minder. Dat gewichtsverlies werd mogelijk door meer carbon te gebruiken voor het chassis en ook de interieurbekleding werd lichter, net als het elektrische systeem. Ik leerde ook dat 50% van de motoronderdelen specifiek zijn voor dit model. Ook de ophanging is anders dan die van de 650S want en monteerde de vering van de schitterende hybride hypercar, deP1. De sporen zijn 20 mm breder vergeleken met die van 650 S en door de splitter vooraan en de achterpartij met de Long Tail nam de neerwaartse druk toe met 40%. De gemonteerde turbo’s hebben dezelfde afmetingen maar ze zijn ingrijpend aangepast.
Zo werd de turbine bijvoorbeeld geperst in plaats van gegoten. Ook de 7-trapsversnellingsbak met dubbele koppeling werd opnieuw gekalibreerd. Ik had al een vermoeden dat dit het geval was maar ik was er me niet van bewust dat hier F1-technologie werd gebruikt. Tijdens het schakelen geven de bougies kortstondig geen vonk om de gangwissel te versnellen. Tot slot werd ook het ESP opnieuw gekalibreerd en dat systeem liet ik keurig ingeschakeld. Er zijn nog tal van kleine details (die ik u ga besparen) maar die er wel voor zorgden dat deze testrit van amper 15 minuten voor de rest van mijn dagen in mijn geheugen staat gegrift.
Comfort blijft behouden
McLaren stelt dat deze 675LT een « Track Focused » model is en vooral voor circuitgebruik werd ontwikkeld. Hij heeft alles van een racewagen met dat verschil dat hij ook comfortabel blijft. Dat was ook één van de belangrijkste kenmerken van de 650 S. De pneumatische demping zorgt niet alleen voor waanzinnige prestaties en efficiëntie, ze gommen ook de oneffenheden in het wegdek met gemak uit. Meer nog, er zijn luxeberlines die op dit vlak slechter scoren. Deze 675LT werd nog radicaler maar hij behoudt zijn opmerkelijke comfort.
Dat merkte ik vooral tijdens de eerste honderden meters bij het buitenrijden van de plek waar we werden ontvangen. Gelukkig was de demping inschikkelijk want de kuipstoelen zijn nauwelijks gewatteerd. Er is slechts een laagje alcantara uit beleefdheid voorzien.
Raketlancering
Vanaf nu staat er een slingerend bergbaantje op het menu. Motor, onderstel en versnellingsbak gaan in “Sport” en we kunnen vertrekken. De 650S gaf al heel veel vertrouwen maar de manier waarop deze 675LT je van de ene naar de andere bocht katapulteert, is indrukwekkend. Als ik het gaspedaal vloer, voel ik de 675 pk’s in mijn rug duwen. Ook de remmen zijn schitterend want ik kan later remmen dan ik ooit tevoren durfde. De carbon-ceramische remmen zijn altijd paraat, zelfs als ze koud zijn. De besturing is messcherp en je krijgt deze McLaren precies waar je hem hebben wil. Bocht na bocht, versnelling na versnelling, de zinderende acceleraties volgen elkaar op. Alles gaat perfect en je maakt altijd de juiste keuzes… Kortom, een foutloos parcours met ronduit adembenemende sensaties. Het is een haast spirituele ervaring want hoewel de banden van deze 675 LT aan het asfalt lijken te kleven, lijk ik te zweven. Deze auto voel je niet aan, in dit geval worden mens en machine één.
Besluit
Ik heb met één van de meest tot de verbeelding sprekende bolides uit de autogeschiedenis kunnen rijden en weet niet meteen wie ik moet bedanken. Mijn baas, omdat hij me deze opdracht gaf? McLaren omdat ze dit meesterwerk hebben gebouwd? Of mama en papa omdat ze me op de wereld hebben gezet? Ik weet het niet maar ben hen allen dankbaar.
McLaren 675 LT Spider in enkele cijfers
Motor : V8 turbo, 3.799cc; 675ch à 7.100tr/min; 700Nm de 5.500 à 6.500tr/min
Aandrijving : achterwielaandrijving
Versnellingsbak : 7-trapsautomaat met dubbele koppeling
L/l/h : 4.546/2.095/1.192
Leeggewicht (kg): 1.270
Koffervolume (l) : NM
Tankinhoud (l) : NM
0 – 100 km/u (sec.) : 2,9
Prijs : 345.675 BTWi
Vermogen : 570 pk
Topsnelheid : 326 km/u
Gem. verbruik : 8,5 l/100km
CO2 : 275 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be