TEST Mercedes A 250e: Legt de lat hoog

Constructeurs doen er vandaag alles aan om de CO2-emissie van hun modellen te drukken en daarom worden er ook steeds meer plug-in hybride motorisaties aan het gamma toegevoegd. Sinds kort biedt Mercedes eveneens een PHEV-versie van de A-klasse en die heeft enkele bijzondere eigenschappen…

Gepubliceerd op 28 augustus 2021
Leestijd : 2 min

Deel

Deze A-Klasse, die 250e werd gedoopt, combineert een kleine 1.3 benzinemotor van 160 pk met een elektromotor die 102 pk levert, wat volstaat voor een systeemvermogen van 218 pk. De Duitse auto beschikt over een batterij met een capaciteit van 15,6 kWh – wat bijzonder ruim bemeten is binnen dit segment – waarmee hij een actieradius tot 68 km (WLTP) realiseert. Alledaagse verplaatsingen kunnen dus zonder problemen zuiver elektrisch worden afgelegd. Mercedes is er ook in geslaagd om het batterijpack vrij compact te bouwen zodat het onder de koffervloer past waardoor de bagageruimte voldoende groot blijft met een laadvolume van 310 liter.

Bijzonder rempedaal

Onderweg merk je niet al te veel van de 250 kg extra gewicht. De A-Klasse blijft zijn reputatie trouw en is even wendbaar als comfortabel, ondanks de stuggere demping achteraan om het extra gewicht te compenseren. Afhankelijk van de rijstijl komt de compacte wagen dynamisch en krachtig uit de hoek, maar je kan hem ook bijzonder zuinig rijden dankzij zijn uitstekend elektromanagement. Het remsysteem is een cruciaal element in dit intelligente energiebeheer. Het systeem gebruikt alle technologie van het voertuig om de regeneratie voortdurend te optimaliseren al naargelang de rijomstandigheden.

Hoewel het geheel bijzonder efficiënt lijkt te werken, is het gevoel in het rempedaal ronduit onaangenaam. Afhankelijk van de rijsituatie is de slag zeer lang of net ultragevoelig en van enige progressiviteit is geen sprake. Na een lang leerproces kan de bestuurder mogelijk anticiperen op deze reacties, maar gedurende onze testrit voelde het systeem niet consistent aan. Na afloop van onze testweek gaf de boordcomputer een effectief gemiddeld verbruik van 5,3 liter per 100 km aan waarbij we afwisselend elektrisch, hybride of enkel met de verbrandingsmotor reden.

Advertentie – lees hieronder verder

Conclusie

De A-Klasse 250e legt de lat uitermate hoog voor zijn toekomstige concurrenten. Je moet enkel wennen aan het merkwaardige rempedaal.

De A 250e: Technische fiche

Motor: 4 cil, benzine, turbo, plug-in hybrid, 1.322cc ; 218 bij 5.500 t/min ; 450Nm bij 1.620 t/min.

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: 7-trapsautomaat

L/B/H (mm): 4.419/1.907/1.423

Leeggewicht (kg): 1.765

Koffervolume (l): 310

Tank (l): 35

Elektrisch rijbereik (km): 68

0-100 km/u (sec.): 6,6

Prijs: 40.535 € BTWi

Vermogen: 218 pk

Top: 235 km/u

Gem. verbruik: 1,4 l/100km

CO2: 33 g/km

Voor
  • Erg zuinige aandrijving
  • Compromis tussen comfort en dynamisme
  • Behoorlijk elektrisch rijbereik 
  • Interieurruimte blijft nagenoeg ongewijzigd
Cons
  • Zeer onaangenaam rempedaal

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Mercedes voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.