Twee gezichten
De E63 (S) heeft ook een zacht kantje. Hij opereert ook als viercilinder en in de comfortmodus en beneden 3.000 tr/min is het zelfs een stille genieter die weinig of niets gemeen lijkt te hebben met de geweldenaar die zich hoger op de toerenladder en in de racemodus bevindt. In dat laatste geval spreken we zelfs niet meer van een (variabele) vierwielaandrijver maar van een achterwielaandrijver, net zoals de AMG-fans hem het liefst hebben. Ik ook trouwens, zolang de baan er niet al té hobbelig bijligt.
Afgezien van de heerlijke decibels komende van de motor en de uitlaat, en waarvan er meer bijkomen na een druk op een knop op de middentunnel, is ook het stuurgevoel in deze Über-E van absolute topklasse. Het gewicht, de feedback… Het plaatje klopt volledig. En ook de remmen zijn ontzettend bijtgraag. Al heb ik ook bedenkingen.
Onze lener kost alles inbegrepen net geen € 150.000 en zelfs voor levensgenieters is dat veel geld voor een E-klasse. De hoge taksen en de beperkte restwaarde maken hem nog minder interessant. Bovendien kan je bij Mercedes lichter V8-speelgoed vinden (en dus beter voor op circuit) voor iets meer dan de helft van dat bedrag maar met dezelfde looks. Dat heet dan C63 AMG en daarmee kan je evengoed naar de winkel vertrekken én al doende een woonwijk terroriseren.
Waarom je overstag zou gaan? Omdat de E63 S AMG een comfortabel hebbeding is dat je zo nu dan én volledig op aanvraag koude rillingen bezorgt. Maar dat wel allemaal voor een Mercedes die qua prijs in het vaarwater van de S-klasse zit en eigenlijk gewoon te snel gaat om er op een door de maatschappij aanvaarde manier van te kunnen genieten. Eén ding staat in ieder geval vast: je kan moeiliijk niét onder de indruk zijn van wat de E63 S AMG allemaal kan.
Advertentie – lees hieronder verder
Conclusie
De AMG E63 S is geen feest voor je portefeuille maar wel voor technologiefreaks én liefhebbers van berlines die veel krachtiger en agressiever zijn dan je kan verantwoorden. Je (groot)ouders hoeven daar zelfs helemaal niets van te merken en dat heb je als chauffeur volledig in de hand. En toch… zal je gezin wellicht de ruimere binnenkant van een even dure S-klasse prefereren.
+
Zowel stil en comfortabel als onverantwoord brutaal
Efficiënte aandrijving
Toptechnologie
–
Prijs en opties
Te veel van het goede?
De AMG E 63 S 4MATIC+ in cijfers
Motor : V8 bi-turbobenzine ; 3.982cc ; 612pk tussen 5.750 en 6.500 tr/min ; 850Nm tussen 2.500 en 4.500 tr/min
Aandrijving : variabele vierwielaandrijving
Versnellingsbak : 9-trapsautomaat
L/b/h (mm) : 4.993/1.907/1.460
Leeggewicht (kg) : 1.880
koffervolume (l) : 540
Tankinhoud (l) : 76
0 – 100 km/u (sec.) : 3,4
Prijs : vanaf € 127.897 BTWi
Vermogen : 612 pk
Topsnelheid : 250 km/u (300 km/u als optie)
Gem. opgegeven verbruik : 9,1 l/100km
CO2 : 207 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be