Voor deze testrit werd plaatsgenomen achter het stuur van een GLE AMG 53 Coupé. Onder diens motorkap ligt geen V8 maar een dubbel geblazen 6-in-lijn met “maar” 3 liter cilinderinhoud. Niet bepaald weinig, maar ook niet enorm gezien de omvang en het gewicht (2,3 ton…) van deze kolos. Indertijd zou men hier op zijn minst een 8-pitter in hebben gelepeld.
Gelukkig hebben de ingenieurs voor aardig wat vermogen gezorgd, namelijk 435 pk. Dat zou toch een minimum aan vonken moeten geven. Een V8 kan voor alle duidelijkheid ook nog steeds, preciezer met 4 liter longinhoud en 571 of 612 pk in de aanslag. Dat duo drijft de GLE 63 AMG en 63 AMG S aan en vormt top 2 van de 3 beschikbare benzinemotorkeuzes van de GLE Coupé. Wil je wat anders in je bord, dan moet je ofwel een GLE SUV ofwel een diesel (2 beschikbare versies) of een plug-in hybride bestellen (1 versie).
Topafwerking, maar…
In plaats van meteen het gaspedaal in te drukken, werd eerst de binnenkant geïnspecteerd. Daar valt niets op aan te merken. Op technologisch vlak is deze Mercedes helemaal up-to-date en de afwerkingskwaliteit en de materiaalkeuze zijn meesterlijk. Omdat er zodanig veel snufjes zijn, was het in het begin een beetje zoeken, maar de algemene bediening went snel.
Vooraan zit je sowieso goed in een GLE Coupé, achteraan iets minder. Dat komt natuurlijk door de schuin aflopende daklijn, met minder binnenruimte dan in de ‘gewone’ GLE als gevolg.
Advertentie – lees hieronder verder
En de koffer?
Met 655 liter inhoud is de koffer groot genoeg voor normaal dagelijks gebruik, maar wel minder ruim (en minder praktisch) dan de laadruimte van de GLE SUV, die met 690 liter uitpakt en die een minder benauwd gevoel op de achterbank geeft, voor een beduidend lager bedrag op de koop toe. In dezelfde AMG-uitvoering kost die GLE maar liefst 25.168 euro minder: begrijpen wie begrijpen kan.
Voor een GLE AMG 53 Coupé, steevast uitgerust met vierwielaandrijving van het type 4Matic+, vraagt Mercedes 110.110 euro. Da’s een hele smak geld voor deze instapversie wat de benzinedrinkers betreft, ook als je vergelijkt met de goedkoopste diesel (85.789 euro) of met de enige plug-in hybride (95.106 euro). Rest ons te ontdekken of onze testwagen de forse meerprijs én de AMG-stempel waard is.
Te braaf?
Om met de deur in huis te vallen: de GLE 53 AMG (Coupé), een 48V milde hybride overigens, is nogal braafjes voor een AMG. We hebben namelijk tevergeefs naar de ‘hoek af’ hebben gezocht die AMG-modellen zo begeerlijk maakt.
Deze SUV-coupé is snel, dat wel, maar hij laat je niet voelen wie de baas is en mist de bruutheid die we altijd met de befaamde Mercedes-tuner hebben geassocieerd. Verwacht dan ook geen luid gebrul van de zescilinder. Wie gekletter wil horen, moet de V8 bestellen en bereid zijn om nog eens vele duizenden euro’s extra te betalen (weliswaar voor een auto met beduidend meer karakter).
Maar SUV’s zijn toch maar beter “bescheiden”?
Ik vind van wel. Je kan je zelfs afvragen of het zinnig is om überhaupt nog AMG SUV‘s te verkopen, enerzijds omwille van de combinatie verbruik/uitstoot en anderzijds omdat zo’n hoogpotige en veelwegende kolos nooit of te nimmer een echte sportwagen zal zijn. Mercedes heeft zijn uiterste best gedaan om voor een zo homogeen mogelijk weggedrag te zorgen, wat gemakkelijk en comfortabel voor de bestuurder en de inzittenden, maar écht sportief voelt deze auto nooit aan. Anderzijds is het impressionant om te zien hoe de elektronica van de GLE 53 allerlei fouten weggomd zonder dwars te zitten, maar de wetten van de fysica heeft hij natuurlijk nooit helemaal aan zijn kant vanwege zijn hoge zwaartepunt en gewicht. Denk aan remmen, bochten nemen…
Conclusie
De Mercedes-AMG is snel (0-100 km/u in 5,3 seconden, begrensde topsnelheid van 250 km/u), houdt goed de baan voor een 2,3 ton wegende auto en past helemaal in het plaatje van de “hippe, premium SUV-Coupé”.
Het valt evenwel moeilijk te verteren dat hij een pak meer kost dan de praktischere GLE SUV met dezelfde aandrijflijn en dat hij niet aanvoelt als een échte AMG die naam waardig. Ondanks zijn toch wel aardige vermogen (435 pk) en koppel (520 Nm) konden we ons niet van de indruk ontdoen dat dit in de eerste plaats een “marketingauto” betreft.
Moesten wij kunnen kiezen, kochten we een GLE diesel of plug-in hybride, laten we de 9-trapsautomaat steeds al het werk doen en worden er ettelijke duizenden euro’s bespaard. Om nog maar te zwijgen van het hoge verbruik (10,7l/100km en 242 g/km CO2 volgens de WLTP-normen) en dito belastingen. Meer over dat onderwerp lees je hier.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be