Meestal begint een internationale perspresentatie met een wegtest, een kwestie van de ‘testrijders’ al wat op te warmen alvorens ze het circuit opgaan. Dit keer was het anders. Onmiddellijk na het verlaten van het vliegtuig ging het richting Algarve Circuit, nabij Portimao in het zuiden van Portugal. Na een korte technische briefing en enkele tips van de instructeurs mochten we meteen de baan op voor een eerste ‘stint’!
Uiteraard konden we, vooraleer we aan boord klauterden, eerst even de technische fiche van deze ‘bolide’ bestuderen. De AMG GT, die u zonder twijfel kent, kwam twee jaar geleden op de markt en is een coupé met een waanzinnig mooie lijn, gekenmerkt door een ellenlange motorkap die een V8 herbergt, die 462 pk produceert in de basisversie. Er zijn slechts twee zitplaatsen (in tegenstelling tot de 911 met zijn twee noodzitjes achteraan) en weinig opbergruimte, maar deze sportwagen biedt wel een universum dat volledig in het teken van extreme rijsensaties staat.
Neem deze basis, vergeet de sportieve GT-S-versie met zijn 510 pk, en laat er enkele handige ingenieurs en gereputeerde piloten voor de afstelling op los. Ziehier het resultaat: 585 pk, waarvan 75 pk gewonnen door wijzigingen aan de motorelektronica, een verlaging van de compressieverhouding en een verhoogde druk in de twee turbo’s!
Sterkere prestaties
Op vlak van design zijn de trekken nog steeds onmiddellijk herkenbaar. De lange motorkap, de “Panamericana” grille met vertikale chroom lamellen, de geprofileerde onderzijde om de lucht perfect te geleiden, bredere wielkasten, 20-duimsvelgen achteraan (19 vooraan), en een regelbare carbon achterspoiler voor een optimale wegligging. En zeker in zijn appelgroene verpakking (geen paniek: hij is ook verkrijgbaar in klassiekere kleuren!) is hij een echte blikvanger!
Advertentie – lees hieronder verder
Als we op het circuit aankomen is, draait de V8 reeds. Hij gromt lekker en warmt zo zijn 585 hitsige paardjes op. De installatie aan boord verloopt vlot en we vinden meteen een perfecte zitpositie. Onze testwagens zijn voorzien van (optionele) kuipstoelen met een handmatige verstelling om wat gewicht te besparen. Gewicht is namelijk de grootste vijand van sportwagens en wordt dus overal zoveel mogelijk geëlimineerd. Ook bij de ontwikkeling van de GT-R was dit een belangrijk aandachtspunt. Zo werd bijvoorbeeld de transmissietunnel uit carbon vervaardigd waardoor de link tussen de voor- en achtertrein aanzienlijk stijver werd. En meteen werd hier 14 kg gewonnen tegenover de GT-S die hiervoor aluminium aanwendt. Hetzelfde verhaal geldt voor het dak dat eveneens uit carbon werd opgetrokken…
Verdict op circuit
We beginnen onze test met een opwarmronde met de draaiknop in de “Sport”-stand, een kwestie van er even rustig in te komen. Voor de volgende rondjes schakelen we naar “Sport+” en zelfs “Race” om de echte limieten van deze wagen op te zoeken. Er is nog een knop om de hardheid van de ophanging in te stellen, een andere om het volledig uitschakelbare ESP te regelen en de tractie aan te passen via een grote verlichte knop op de middenconsole, een exclusiviteit van de “R”.
Op dit veeleisende, slingerende circuit van Portimao met een auto die van een andere planeet lijkt te komen, bereiken we echter al snel onze eigen limieten. Om de grenzen van deze brok mechaniek te ontdekken, springen we daarom maar graag in de passagiersstoel naast vijfvoudig DTM-kampioen Bernd Schneider. De Duitser heeft de racekriebels duidelijk nog steeds in zich en gaat er meteen als een pijl van door met behulp van de “launch control”. De volgende minuten beleven we een adrenaline rush van jewelste!
De magie van vierwielsturing
De motor duwt zonder ophouden en stuurt zijn 700 Nm gezwind naar de achterwielen met de hulp van een complexe transmissie. Dankzij de kortere verhoudingen van de zevenbak met dubbele koppeling zijn de acceleraties adembenemend. Meteen is duidelijk dat de reminstallatie met koolstof-ceramische schijven (een optie van 8.500€!) absoluut noodzakelijk is voor heftig pezen op een circuit. We merken dat de piloot uit alle macht remt met zijn linkervoet, de wagen schrijft strak de bocht in en het sperdifferentieel vervult zijn rol perfect en verzekert op verbazende wijze de stabiliteit van deze bolide die rijklaar toch nog steeds 1.630 kg op de weegschaal zet.
Het ‘geheime wapen’ van de GT-R schuilt echter in zijn meesturende achterwielen en levert daarmee een première voor AMG. Dit “by wire ” systeem (zonder fysieke verbinding met het stuur) wijzigt de sporing (maximaal 1,5 graden). Tot 100 km/u sturen de achterwielen in de tegengestelde richting van de voorwielen. Dat levert een virtuele inkorting van de wielbasis op, met als voordeel dat de GT-R veel wendbaarder in de bochten is. Boven 100 km/u stuurt het systeem parallel met de voorwielen. Dat zorgt dan weer voor een virtuele verlenging van de wielbasis en dus een verhoogde stabiliteit. Deze effecten leveren hun nut zowel op het circuit als op de weg. Het uiteindelijke resultaat is bijzonder indrukwekkend!
Record!
Uiteraard zijn niet alleen deze meesturende wielen verantwoordelijk voor de verbluffende efficiëntie van deze GT-R. De gewichtsbesparing, het extra vermogen en koppel zijn eveneens cruciale elementen die hebben bijgedragen tot de geboekte vooruitgang. Maar met zijn vierwielsturing – die zeer zeldzaam is in het milieu van de supersportwagens – maakt de AMG GT-R een geweldige sprong voorwaarts. De chrono levert het bewijs met een rondje van 7’11” op het mythische circuit van de Nürburgring, gerealiseerd door het Duitse automagazine Sport Auto. Daarmee werden onder meer de 887 pk sterke Porsche 918 Spyder en de Ferrari 488 GTB (670 pk) geklopt. En dat is in de ogen van de verantwoordelijken bij Mercedes echt onbetaalbaar!
Besluit
Met deze versie betreedt de AMG GT een nieuwe dimensie om een echte legende te worden.
+
Overweldigende prestaties
“Makkelijk te rijden” (tot een zeker punt)
Geweldige motor en versnellingsbak
Winst op vlak van gewicht en aerodynamica
Een “GT3” voor elke dag
Koffer van een (kleine) berline
–
Ophanging op slechte wegen
Beperkte binnenruimte
Weinig opbergruimte
30.000 € duurder dan een GT-S!
De AMG GT-R in enkele cijfers
Motor : 8-cilinder biturbobenzine, directe benzine-inspuiting, 3.982cc ; 585pk bij 6.250tr/min ; 700Nm vanaf 1.900tr/min
Aandrijving : achterwielen
Versnellingsbak : 7-trapsautomaat met dubbele koppeling
L/l/h (mm) : 4.551/2.007 /1.284
Leeggewicht (kg): 1.570
Koffervolume (l) : 285/350
Tankinhoud (l) : 65
0 – 100 km/u (sec.) : 3,6
Koning van de Nordschleife
De AMG GT-R verbeterde onlangs het ronderecord op de Nürburgring voor een toerismewagen (een model dat de openbare weg op mag, nvdr) met een tijd van 7'11″ tegen 7'13″ voor de Porsche 918 Spyder (887 pk !) en 7'22 voor de 670 pk sterke Ferrari 488 GTB. Deze test werd gerealiseerd door het Duitse automagazine Sport Auto en lijkt realistischer dan de gegevens van de constructeurs zelf, omdat daarvan niemand weet hoe de wagens geprepareerd werden voor dit soort opdrachten. Kortom, de AMG GT-R neemt nu reeds de kop van dit peleton nog voor zijn lancering en dat zal wellicht de potentiële gefortuneerde kopers extra opwinden. Met een prijskaartje van 170.000€ (zonder de carbon remmen en enkele andere opties!) neemt GT-R zonder scrupules zijn plaats in dit segment in tussen de pk-monsters met al te gekke tarieven, waartussen enkel de Nissan GT-R (+/- 115.000€) de uitzondering vormt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be