TEST Mercedes C-Klasse C200: Opnieuw een kleine S-Klasse?

De volledig herwerkte, nieuwe Mercedes C-Klasse wil graag zijn plaats behouden naast de BMW 3 Reeks en de Audi A4 door meer luxe, technologie en elektrificatie aan te bieden. We hebben hier dus wederom met een kleine S-Klasse te maken.

Gepubliceerd op 23 juni 2021
Leestijd : 5 min

Deel

Al 28 jaar eist de Mercedes C-Klasse zijn plaats op in het segment van middelgrote luxeberlines, een niche waar de concurrentie bijzonder hard is en waar het voorkomen uiterst belangrijk is. Daarom is de C net volledig vernieuwd, amper drie jaar na zijn laatste restyling. Op het eerste gezicht valt hij moeilijk te onderscheiden van de nieuwe S-Klasse omdat de lijn vergelijkbaar is. Maar bij nader inzien is de C beduidend minder imposant, zelfs al heeft hij meer allure gekregen na zijn update: de wielbasis is 2,5 cm langer en de totale lengte is met 6,5 cm toegenomen tot 4,75 meter. Hierdoor genieten de achterpassagiers van meer beenruimte, wat lang één van de belangrijkste grieven was die de ‘C’ te horen kreeg. De berline en de break van de C-Klasse zijn al op de markt: de eerste ziet zijn koffervolume stagneren op 455 liter, terwijl de tweede 30 liter wint, om nu 490 liter te slikken.

Technologie op alle vlak

De verwantschap met de S-Klasse komt opnieuw tot uiting in het uiterst technologische interieur. Het extreme design brengt een dashboard met een groot 11,9” scherm, dat verticaal geplaatst is, zoals een tablet. Daarbij komt nog een scherm van 10,25 tot 12,3” dat voor de bestuurder is geplaatst, aangevuld met aanraakbedieningen alom, wat je een idee geeft van de zeer “technologische” sfeer in deze C-Klasse. Zoals gewoonlijk benadert de kwaliteit van de aangewende materialen en de afwerking ervan de perfectie.

Het ontwerp van de chromen ventilatiemonden is bijzonder creatief, net als dat van de rugleuningen van de voorstoelen die dankzij hun gebogen vorm nog meer ruimte vrijmaken voor achterpassagiers. Opgelet echter, want wie groter is dan 1,85 meter zal wellicht met zijn kruin het dak raken vanwege de duikende daklijn.

Zoals gebruikelijk bij Mercedes varieert de uitrusting afhankelijk van de gekozen versie en de dikte van je portemonnee. De beschikbare functies op het grote centrale scherm zijn zo talrijk dat je je kan afvragen hoelang het duurt voordat je ze allemaal onder de knie hebt… En ook aan de resem veiligheidssystemen en rijhulpmiddelen kunnen we een volledig artikel wijden. Maar laten we enkel meegeven dat de C-Klasse voor het eerst een centrale airbag heeft, die geplaatst is aan de rechterkant van de bestuurdersstoel, wat het risico op contact met de voorpassagier tijdens een heftige zijdelingse impact vermindert.

Advertentie – lees hieronder verder

Elektrificatie en automatisatie

Vanaf nu zijn alle motoren viercilinders gekoppeld aan een 48V lichte hybridisatie. Dankzij de EQ Boost winnen ze aan vermogen (+20pk gedurende enkele seconden) en verbruiken ze minder. Op benzine ontwikkelen de krachtbronnen 170 tot 258 pk, tegenover 163 tot 265 pk voor de diesels. Ze zijn allemaal gekoppeld aan de 9G-Tronic 9-trapsautomaat die de kleine elektromotor van de EQ Boost integreert. De 4Matic-transmissie blijft voorbehouden aan de twee krachtigste benzinemotoren en de middelste dieselversie. Ook op het programma staat een plug-in hybride versie, die een viercilinder-benzine en een elektromotor combineert die samen in totaal 313 pk ontwikkelen. Het opmerkelijkste kenmerk is ongetwijfeld het aangekondigde rijbereik: meer dan 100 km in emissievrije modus dankzij de 25,4 kWh batterij, waarmee deze auto in zijn segment de beste actieradius biedt.

Voorlopig is de vernieuwing van de plug-in hybride dieselversie C300e nog niet bevestigd, maar er zijn geen aanwijzingen dat die niet terugkeert. Net als bij de S-Klasse is ook voor de C Klasse optioneel een achteras verkrijgbaar waarmee de wielen 2,5° kunnen draaien. Naast het feit dat hij daarmee korter (- 43 cm) draait, wint de Mercedes ook aan precisie, omdat zijn achtertrein in de tegenovergestelde richting van de voorwielen draait onder de 60 km/u. Daarboven bezorgt hij de voorkant meer stabiliteit in de bochten.

Dynamisch!

Als gevolg van de coronacrisis was er geen internationale perspresentatie van de C-Klasse. Daarom konden we enkel een C200 uitproberen, die ons ter beschikking werd gesteld door de Belgische invoerder van het merk met de ster. Onder de motorkap schuilt een 1,5-liter turbobenzineblok van Mercedes-origine (de Renault-motoren verdwenen definitief uit de catalogus voor dit nieuwe model) dat 204 pk en 300 Nm ontwikkelt.

In het gebruik vertoont deze kleine motor een verbazingwekkende pittigheid omdat hij makkelijk in de toeren klimt en behoorlijk nerveus is. Maar waarmee de C-Klasse nog meer verbaast, is zijn veelzijdigheid. In de eerste plaats is dit een voortreffelijke Mercedes: comfortabel en met een goede geluidsisolatie. Maar daarnaast geeft hij de indruk kleiner en lichter te zijn dan hij in werkelijkheid is wanneer je het tempo verhoogt. Het is ongetwijfeld op dit niveau dat de Duitse constructeur zich het meest weet te onderscheiden, omdat de C-Klasse veel dynamischer is dan zijn voorganger. In bochtencombinaties is hij bijzonder wendbaar, en we vragen ons zelfs af of de optionele meesturende achteras die onze testauto niet had, wel noodzakelijk is. Wat het rijgedrag betreft heeft deze berline zijn achterstand op de concurrentie weggewerkt… en doet hij zelfs beter dan de anderen. Er zijn dus voldoende elementen aanwezig om succes te voorspellen op een markt die voornamelijk uit professionele klanten bestaat.

Conclusie

Met een zeer aantrekkelijk voorkomen, een zeer dynamisch rijgedrag, en meer comfort en technologie aan boord, mikt de Mercedes C-Klasse weer hoger. Helaas komt dit ook tot uiting in de prijzen die volledig in lijn zijn met de nieuwe “premium” politiek van Mercedes.

Mercedes C200 berline: technische fiche

Prijs in België: 49.610 € BTWi

Vermogen: 204 pk

Topsnelheid: 246 km/u

Gem.verbruik: 6,4 l/100km

CO2: 146 g/km

Motor: viercilinder, turbo, benzine, 1.496cc ; 204pk bij 5.800tr/min ; 300Nm bij 1.800tr/min.

Aandrijving: naar de achterwielen

Versnellingsbak: automaat 9 verhoudingen

L/B/H (mm): 4.751/1.820/1.438

Leeggewicht (kg): 1.650

Koffervolume (l): 455

Tank (l): 50

0-100 km/u (sec.): 7,3

Mercedes C200 berline: belastingen

Vlaanderen

BIV: 261,81 €

Verkeersbelasting: 202,69 €

Wallonië en Brussel

BIV: 2478 €

Verkeersbelasting: 245,39 €

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Mercedes voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.