De Mercedes CLE is vooral een vloeiende en ingetogen auto, met een zeldzame elegantie. Terwijl de voorkant hetzelfde lijkt te zijn als andere huidige modellen, is de achterkant uniek voor de CLE, met zijn aflopende dak en gebogen kofferbak. Wat deze coupé ook wat charme geeft, zijn de brede vleugels, die hem een stoere uitstraling geven. We hadden graag de ramen en de halve manen aan de achterkant geopend om grote openingen te creëren, zoals vroeger op sommige coupés van het merk mogelijk was, maar helaas laten de B-stijlen dit niet toe.
Hoe dan ook komt dit stijlvolle model van 4,85 m lang volgens Mercedes tussen de C-Klasse en de E-Klasse te staan. In werkelijkheid zou dit model het weggedrag van de eerste moeten hebben en het comfort van de tweede. In de praktijk is het niet altijd gemakkelijk om vooraan in te stappen door de lage zitpositie en lange deuren, die problematisch kunnen zijn in parkeergarages. Ook om achteraan plaats te nemen, moet je het verdienen. De stoelen die elektrisch naar voor schuiven bij het neerklappen van de rugleuning zijn traag, en dan nog moet je je in allerlei bochten wringen om in een ruimte te komen met een beperkte hoofdruimte. De kofferbak daarentegen blijkt ruim, met een inhoud van 420 liter.
Advertentie – lees hieronder verder
Bekend universum
Als je vertrouwd bent met de huidige Mercedes-modellen, is het interieur van de CLE geen verrassing, want het heeft een déjà-vu uitstraling. Het heeft hetzelfde dashboard als de C-Klasse met drie centrale ventilatieopeningen, een groot centraal scherm van 11,9 inch die verticaal is geplaatst, en een tweede display van 12,3 inch als instrumentenpaneel. De CLE is voorzien van sfeerverlichting voor wanneer het donker is, die misschien niet bij iedereen in de smaak zal vallen.
Zoals je mag verwachten van een Mercedes met een prijs vanaf € 64.130, zijn de materialen van goede kwaliteit, is het MBUX-multimediasysteem een van de beste en is de ergonomie bijzonder verzorgd. Helaas kunnen we niet hetzelfde zeggen van de centrale armsteun, die piept als je erop leunt, of het geluid van de portieren als je die sluit. Jammer, en niet echt premium…
Benzine en diesel
Met 197 pk en 440 Nm is de CLE 220 de enige dieseloptie in het gamma. De 4-cilinder benzinemotor overheerst met 204 pk en 320 Nm voor de CLE 200, en 258 pk en 400 Nm voor onze testexemplaar, de 300-versie, enkel verkrijgbaar met de 4MATIC vierwielaandrijving. Afgezien van de CLE 53 AMG met 449 pk, ligt de 6-cilinder onder de motorkap van de CLE 450, die een vermogen van 381 pk en 500 Nm levert. al deze motoren zijn gekoppeld aan een automatische transmissie met 9 versnellingen, waarvan de keuzeschakelaar aan de zijkant van de stuurkolom is geplaatst.
Opvallende positionering
De keuzes van Mercedes voor de CLE zijn opmerkelijk: deze auto is ongetwijfeld een GT, geen sportwagen. Zijn hoge massa (1.870 kg voor deze CLE 300 4MATIC-versie) en zijn trage transmissie maken er meer een snelwegcruiser van dan een voertuig voor op kleine wegen. Het probleem is dat de geluidsisolatie van de motor zeer teleurstellend is voor een coupé waarvan je een stilte verwacht. Bovendien is de vering behoorlijk hard als de weg slecht is.
De CLE is niet sportief of comfortabel zoals sommige Mercedes die we in het verleden testten, maar ontmoedigend. Voeg daarbij de optionele, en verrassend responsieve, bestuurbare achterwielen en de overdreven ondersteunde besturing, en je krijgt een auto die je niet tot het uiterste wil drijven. Daarentegen is hij wel aangenaam voor lange ritten, waarbij het verbruik rond de 7,5 l/100 km ligt.
Conclusie
Ondanks zijn aantrekkelijke uiterlijk laat de CLE wat te wensen over vanwege zijn 4-cilinder benzinemotor, waarvan je het geluid te veel hoort. Toch blijft het een prettige snelwegauto, ontworpen om lange afstanden af te leggen zonder moe te worden.
De Mercedes CLE 300 4MATIC: specificaties
Motor: benzine, 4-cilinder turbo, 1.999 cm3, 258 pk en 400 Nm
Transmissie: vierwielaandrijving
Versnellingsbak: automaat, 9 versnellingen
Lengte/breedte/hoogte (mm): 4.850 / 1.861 / 1.424
Leeggewicht (kg): 1.870
Bagageruimte (l): 420
Van 0 tot 100 km/u (sec): 6,2
Maximale snelheid (km/u): 250
Gemengd verbruik WLTP (l/100 km): 7
CO2: 173 g/km
Prijs: € 70.785
BIV: Vlaanderen: € 1458,55; Wallonië en Brussel: € 4.999
Verkeersbelasting: Vlaanderen: € 471,36; Wallonië en Brussel: € 437,45
Ecomalus Wallonië: € 250
- Elegante lijnen
- Zeer aangename MBUX om te gebruiken
- Correcte bagageruimte
- Een van de laatste coupés op de markt!
- Geluidsisolatie kan beter
- Details zijn niet 100% afgewerkt
- Trage versnellingsbak bij acceleren
- Te harde vering
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be