TEST Mercedes E-klasse All-Terrain: wintersporter

Wie wintersportauto zegt, denkt spontaan aan Audi's en Volvo's met klinkende namen als “Allroad” en “Cross Country”. Maar wist je dat Mercedes tegenwoordig ook zo'n extra stoere, vierwielaangedreven break op de markt heeft gegooid, met name de E-klasse All-Terrain? Tijd voor een korte testrit!

Gepubliceerd op 9 maart 2018
Leestijd : 3 min

Partagez

Deze E All-Terrain betekent de introductie van vierwielaandrijving voor de dieselende E-klasse break. Hij is er in twee motorenuitvoeringen: 220d en 350d, beide met 4Matic achter hun typeaanduiding. De eerste betreft een viercilinder (2 liter, 194 pk), de tweede heeft zes cilinders om zijn slagvolume van 3 liter over te spreiden.

De looks

Zelf zijn we nooit fan geweest van plastic opzetstukken om het uitzicht van een break stoerder te doen ogen, al komt deze E-klasse All-Terrain er wonderwel mee weg. Hij staat ook net geen 3 cm hoger op poten dan een normale E-klasse break en beschikt over Mercedes' fameuze Body Control-ophanging (ken je de reclame met de kip nog?) die een All-Terrain-functie bevat. Schakel je ze in, gaat de koets nog eens 2 cm naar omhoog en dit met maximum 35 km/u op de teller – kwestie dat je iets verder van de weg kan afwijken dan met een gemiddelde stationwagen.

Onderweg

Hoewel de 2.0 vierpitter meer dan aardig presteert, past de krachtigste keuze (3 liter V6, 258 pk) meer bij het karakter van deze premiumbreak. Hij klinkt voller, je voelt het overschot van reserve en uiteraard kan je er sneller mee vandoor dan je volgens de publieke opinie zou moeten kunnen. En dan hebben we het nog niets eens gehad over het feit dat hij aan de baan plakt (mede dankzij de vierwielaandrijving) en dat deze E – zeker in de sportmodus – snel en kordaat op stuurbewegingen reageert. Overhang is er trouwens zo goed als niet, al kan de filtering van oneffenheden in het wegdek nog een tikkeltje beter. Over de 9-trapsautomaat geen klachten.

Advertentie – lees hieronder verder

Ruimte is luxe

De E-klasse is een van de ruimste premiumbreaks op de markt. Beenruimte heb je als passagier voldoende en met de 40/20/40-achterbank volledig neerklapt, komt er zomaar eventjes 1.820 liter koffervolume vrij. De vlakke laadvloer zorgt ervoor dat je kan stapelen als de beste.

En wat met de zithouding? Net zoals in de rest van het E-gamma, zit je als een prins(es) in deze All-Terrain en is de link met de S-klasse niet ver te zoeken. De E is dan ook in dezelfde sfeer ondergedompeld. Een absolute aanrader is alvast het net iets meer dan € 1.000 kostende Burmester surround sound-systeem. Dat klinkt zelfs met de FM-radio ingeschakeld heerlijk zuiver. Niet te onderschatten! 

Conclusie

De E-klasse All-Terrain is het buitenbeentje van het E-gamma. De motorkeuze is weliswaar zeer beperkt – van een benzineversie is zelfs geen sprake – maar deze auto mist zijn doel niet. De ideale wintersportwagen? Wij denken van wel!

Klik hier voor prijzen, opties en technische gegevens van de Mercedes E-klasse All-Terrain

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Partagez

Gocar logo
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Mercedes voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar logo
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.