TEST Mercedes E-klasse: auto met chauffeur

Wie dacht dat de fameuze S-Klasse het belangrijkste model is voor Mercedes, heeft het mis. De absolute bestseller van het merk met de ster is sinds decennia deze E-Klasse. Precies dit model moet de wereld tonen welke vooruitstrevende knowhow de constructeur in huis heeft…

Gepubliceerd op 29 april 2016
Leestijd : 7 min

Partagez

Toegegeven, elke nieuwe generatie S-Klasse wordt gelanceerd met een rist aan nieuwigheden die vervolgens naar de rest van het gamma worden doorgetrokken en vervolgens ook bij andere merken opduiken. Als het echter gaat om grote veranderingen die de constructeur voorbereidt op een nieuwe grote stap voor de auto ‘as such’ zien we deze nieuwe technologieën meestal bij de E-Klasse opduiken.  Vandaag is dat niet anders. Deze nieuwe E is de eerste Mercedes die een grote stap zet in de richting van autonoom rijden.

Kleine S of grote C?

Maar laat ons starten bij het begin: de looks. In het verleden zagen we enkele generaties E-Klasse met een veeleer zwaar design, om niet te zeggen dat er enkele tanks tussen zaten. De nieuwste oogt elegant en vloeiend en breekt wat dat betreft met het verleden. Als je de jongste C- en S-Klasse mooi vindt, zal je ook de nieuwe E kunnen smaken. Mercedes bouwt vandaag ongeveer dezelfde wagen in drie verschillende maten. Precies, Mercedes volgt wat dat betreft het voorbeeld van BMW en Audi. Het enige verschil is dat je bij Mercedes duidelijk het verschil ziet tussen de generaties onderling. Tenminste, dat is nu nog zo…

Binnenin merk je duidelijk de verwantschap met de S-Klasse, vooral als je de wagen uitrust met het brede HD-scherm. Je kan de digitale tellerpartij verregaand personaliseren, net als de interieurverlichting waarbij je 64 verschillende kleuren kan kiezen. Ook nieuw voor de E-Klasse zijn de stuurschakelaars. We zien hier niet langer klassieke knoppen maar wel een mini touchpad waarmee je met je duim door de menu’s kan scrollen. Het spreekt dat de afwerkingskwaliteit en de zin voor detail op Mercedes-niveau staan. Het staat u vrij om een sobere aanpak zoals die uit Ingolstadt te verkiezen boven deze luxe-oplossing. Persoonlijk kan ik deze bling-bling wel smaken, maar ik geef het tenminste toe!

Automatische piloot

Advertentie – lees hieronder verder

Op vlak van technologische nieuwigheden zien we drie belangrijke zaken. Om te beginnen zijn er de nieuw intelligente Multibeam-ledlampen. De E-Klasse kon eerder ook al zijn grootlichten ingeschakeld laten zonder andere weggebruikers te verblinden. Dat deed men door de lichtstraal deels te “bedekken” om verbinding met de lichtbundel te voorkomen. Vandaag gebruiken deze Multibeam-lampen 80 leds per lichtunit die men individueel kan aan- en uitschakelen maar het systeem kan ook de intensiteit variëren. Zo kan men een obstakel dat men detecteert perfect uitlichten, zonder de andere bestuurder te hinderen. Men zal ook onaangename reflecties op reflecterende verkeersborden voorkomen. Ook de weerspiegeling van een nat wegdek wordt geëlimineerd. Een en ander werkt bijzonder efficiënt.

Tweede belangrijke technologie is de Remote Parking Pilot waarmee je de wagen kan parkeren via een smartphone. Dit kan je ook met de nieuwe BMW 7-Reeks maar die kan slechts voor- en achteruit rijden. Deze nieuwe E-Klasse kan ook sturen en is in staat tot veel complexere manoeuvres waarvoor je moet sturen en achteruit rijden.

Tenslotte is er de Drive Pilot en die komt aardig in de buurt van autonoom rijden. Het systeem kan een constante snelheid aanhouden op de snelweg en die aanpassen aan de snelheid van zijn voorganger. Dat wisten we al. Mercedes gaat nu ook de snelheid aanpassen in functie van de heersende snelheidsbeperking, zelfs bij wegenwerken. Hij gebruikt daarvoor de navigatiedata of de input van de verkeersbordherkenning. Dit is al een stuk complexer. We wisten ook al dat de wagen volledig kon stoppen in een filesituatie. Vanaf nu blijft de Drive Pilot 30 seconden stand-by en kan hij ook opnieuw vertrekken als het verkeer weer vlot. Er is ook een klassiek noodremsysteem dat een obstakel herkent en desgevallend de wagen stopt, de auto stopt ook voor een file. De E-Klasse herkent dergelijke obstakels voortaan ook op een afstand van 250 meter en dat is “E-Klasse only”!

Ook een rijstrookassistent hebben we al eerder gezien. Vaak zijn die in staat om klein stuurcorrecties te maken om de auto weer netjes in zijn rijstrook te krijgen. Sommige exemplaren kunnen dat zelfs in een (lichte) bocht. De E-Klasse kan ook zelf van rijstrook wisselen als je langer dan 2 seconden de bediening van de richtingaanwijzer gebruikt. Dit is nieuw, behalve voor Tesla (nvdr.).

Kortom, de E-Klasse is klaar voor autonoom rijden! Enkel de wetgeving hinkt achterop. Daarom moet je om de 30 seconden het stuur bedienen, ook al is het maar lichtjes. Het volstaat zelfs om even de touchpads te beroeren met een vinger. De bestuurder is immers verplicht om het stuur vast te houden. Dit maakt van het systeem op dit ogenblik vooral een gadget waarmee je de passagiers kan imponeren. Want een echt rij-instrument is het (nog) niet. Als een bestuurder een minuut lang niets doet, wordt een noodprocedure ingeschakeld. De auto zal op dezelfde rijstrook blijven, de vier pinkers worden geactiveerd en de snelheid zal stelselmatig worden afgebouwd om uiteindelijk het voertuig te stoppen. De procedure wordt uiteraard onmiddellijk gestaakt als de bestuurder de controle weer overneemt. Een en ander is zondermeer indrukwekkend.

Nieuwe 4 cilinder dieselmotor

De alinea “aandrijving” is een stuk klassieker. Bij de lancering levert Mercedes een nieuwe diesel- en een benzinemotor, beide 2 liter groot. We keken vooral uit naar de nieuwe dieselmotor omdat hij de oude 2.1 liter zal vervangen. Die laatste was niet de beste motor die het merk ooit heeft gebouwd. Hij was best performant en zuinig maar hij maakte – voor een Mercedes – ronduit teveel kabaal. De nieuwe tweeliter die we onder de motorkap van de E220d vinden, levert 193 pk en 400 Nm. Dat is beter dan de 2.1 en hij is een stuk stiller. Hij laat zich enkel horen als je stevig accelereert en de motor vormt een uitstekende tandem met de standaard gemonteerde negentrapsautomaat.

De basisversie van de E-Klasse is dus erg keurig uitgerust. Helaas is perfectie niet van deze wereld want we vonden zijn verbruik net iets te hoog. Tijdens een snelwegrit aan legale snelheden, kregen we hem slechts met moeite onder de 6 l/100 km. In de loop van de volgende maanden wordt het gamma uitgebreid met een 245 pk sterk viercilinder benzinemotor en een zescilinder diesel van 258 pk (met een fraaie klank). Verder is er zescilinder op benzine (333 pk) die ons in de bergen wist te overtuigen en we zien een plug-in hybrid (350e) die een elektrische autonomie van 30 km belooft en gehomologeerd wordt met een normverbruik van 2,1 l/100 km en 49 gram CO2/km. We willen eindigen met een woordje over het onderstel van de nieuwe E-Klasse. Dat is niet helemaal nieuw maar sinds enkele jaren bieden alle nieuwe Mercedes-modellen los van raffinement en comfort ook nog wat anders dan deze klassieke waarden voor het merk met de ster. Sinds enige tijd mag een Mercedes ook dynamisch rijden en heeft de bestuurder ook recht op rijplezier. Dat is een heuse extra want binnen de Duitse premiummerken zijn het niet altijd de meest voor de hand liggende spelers die het meeste rijplezier bieden…

Besluit

We waren recent nog onder de indruk van de kwaliteiten van de Audi A6 maar deze nieuwe generatie E-Klasse stelt orde op zaken. Respect.

 

E220d in cijfers

Motor : 4 cilinder turbo diesel, 1.950 cc; 194 pk bij  3.800 opm; 400 Nm tussen 1.600 en 2.800 opm.

Aandrijving : op de achterwielen.

Versnellingsbak : 9-trapsautomaat.

L/b/h (mm) : 4.923/1.852/1.468

Leeggewicht (kg): 1.680

Kofferinhoud (l) : 540

Tank (l) : 50

0 tot 100 km/u (s.) : 7,3

 

Positieve punten

Indrukwekkende technologie

Vlotte en elegante lijnen

Schitterend comfort

Veel rijplezier

Nieuwe 2.0 dieselmotor is krachtig en stil…


Negatieve punten

… Iets te dorstige motor

Design leunt fel aan bij C-Klasse

Forse tarieven

 

Overige motorisaties

E200 : 184 pk, 5,9 l/100km, 240 km/u, 48.400 € BTW incl.

E300 : 245 pk, 6,6 l/100km, N.B., N.B.

E400 : 333 pk, 7,7 l/100km, N.B., N.B.

E350d : 258 pk, 5,9 l/100km, 250km/u, 60.379 € BTW incl.

E350 e : 286 pk, 2,1 l/100km, N.B., N.B.


Prijs : 49.610 € BTW incl.

Vermogen : 194 pk

Topsnelheid : 240 km/u

Gem. verbruik : 3,9 l/100km

CO2 : 102 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Laurent Zilli Onafhankelijke schrijf- en redactieprofessional

Partagez

Gocar logo
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Mercedes voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar logo
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.