TEST MG5: uniek in zijn genre

Na de elektrische en plug-inhybride SUV’s presenteert MG nu een nieuwigheid die het voordeel heeft uniek te zijn op de markt: de MG5, de enige elektrische break van de wereld. 

8 / 10
Gepubliceerd op 10 juli 2022
Leestijd : 5 min

Deel

Enkele jaren geleden werd er nog gelachen met de Chinese autoconstructeurs en hun vreemd ogende modellen met vaak verouderde technologie. Dat behoort nu allemaal tot het verleden want ze hebben enorm veel vooruitgang geboekt en hun modellen overspoelen momenteel de wereldmarkt. Dat is het geval bij de SAIC-groep die twee jaar geleden zijn geslaagde intrede deed in Europa met het merk MG.

Zo werd MG gered, want het merk was (althans op het oude continent) in de vergeetput beland sinds het faillissement van de Rover-groep. De Chinese industriële groep deed een goede zaak en nam het Britse merk over dat in 1924 werd opgericht in Oxford.

MG stond vroeger vooral bekend om zijn typische roadsters, maar maakte een bocht van 180 graden om zich aan te passen aan de huidige marktvraag. Met de compacte SUV ZS beleefde het merk twee jaar geleden zijn comeback. Deze auto vat de nieuwe filosofie van MG goed samen, namelijk modellen aanbieden met een voordelige verhouding tussen prijs en prestaties. Het tweede model, de EHS, is van hetzelfde kaliber. Voor een budget van minder dan 40.000 euro heb je deze plug-inhybride SUV. Onlangs presenteerde MG twee modellen tegelijk: de elegante SUV Marvel-R en de MG5, het model dat ons vandaag vooral interesseert.

Voorloper

Op zich is de MG5 een gewone break met een lengte van 4,60 meter en een sobere esthetiek. Waar MG wel mee innoveert, is de 100 procent elektrische aandrijving die er simpelweg het enige model in zijn genre van maakt wereldwijd. De SUV-rage heeft zoveel andere segmenten weggeblazen dat er nog maar weinig elektrische wagens bestaan … die geen SUV zijn. We kunnen het initiatief van MG alleen maar toejuichen. Het is meteen ook een mooie publiciteitsstunt voor het merk.

Advertentie – lees hieronder verder

De MG5 is 4,60 meter lang en 1,82 meter breed, zowat hetzelfde formaat als een Volkswagen Golf Variant bijvoorbeeld. De koffer met een bescheiden inhoud van 479 liter moest een deel van zijn ruimte afstaan aan de batterijen. Om grote voorwerpen te vervoeren, moet je dus de rugleuning van de achterbank neerklappen, die verdeeld is in een 60/40-verhouding. De hoofdruimte op de achterbank lijkt ook wat nipt voor wie meer dan 1,85 meter groot is.

Volledig

Sinds zijn terugkeer in Europa verbaast MG door de mooie afwerking van zijn auto’s, rekening houdend met hun prijs. Dat is ook het geval bij de MG5, waarvan de interieurpresentatie de Europese tenoren niets te benijden heeft. Het design is zeker modern en de materialen voelen meestal aangenaam aan. De ergonomie laat soms wel enkele steken vallen. De digitale bediening van de airconditioning hadden we bijvoorbeeld liever met fysieke knoppen gezien en de hendel van de cruise control is niet echt handig in gebruik.

In het midden van het dashboard staat een scherm van 10,25 duim waarmee je het vrij eenvoudige maar zeer functionele infotainmentsysteem bedient. De instrumenten zijn dan weer ondergebracht in een ander scherm van 7 duim, dat vlot leesbaar is. De standaarduitrusting omvat automatische klimaatregeling (met één zone), een verwarmde en elektrisch verstelbare zetel (alleen de bestuurder) en led-koplampen.

Twee versies

De MG5 komt in twee verschillende versies op de markt: met een standaardautonomie van 320 km (WLTP) en een motor van 177 pk en als Long Range waarvan het vermogen daalt tot 156 pk, maar die 400 km zou halen (WLTP). Allebei hebben ze hetzelfde koppel van 280 Nm. Ze worden ook standaard geleverd met een boordlader die een vermogen van 11 kW aankan bij een publieke AC-laadpaal en tot 87 kW bij een snellader, waarmee hij van 5 naar 80 procent kan opladen in ongeveer 40 minuten. MG kondigt correcte prestaties aan, met een spurt van 0 naar 100 km/u in 8,3 seconden in de Long Range-versie die we konden testen.

Zuinig

Hoewel we het door de eerder bescheiden cijfers niet echt hadden verwacht, verraste de MG5 met levendige acceleraties die ruim volstaan. Aan de andere kant geeft zijn niet erg sportieve rijgedrag (soepele ophanging en zeer kunstmatige besturing) weinig vertrouwen wanneer je het tempo wilt opvoeren. Een belangrijk voordeel van deze break is het verbruik, dat schommelt rond de 17 kWh/100 km. Genoeg dus om te hopen op een actieradius van iets meer dan 350 km op de weg. Op de snelweg wordt dat gemakkelijk 100 km minder.

Conclusie

Gezien zijn prijs van 39.085 euro maakte de MG in zijn Long Range Luxury-versie een sterke indruk tijdens onze test. Behalve de afwezige one pedal-functie die aangenaam zou zijn in de stad, mist deze break weinig. Hij is een pak zuiniger dan een SUV. En alleen al omdat hij momenteel de enige auto is in dit marktsegment loont de MG5 de moeite.  

MG5 Long Range: technische fiche

Motor: 1 elektromotor (115 kW, 280 Nm)

Aandrijving: op de voorwielen

Versnellingsbak: automaat met 1 verhouding

L/b/h (mm): 4.600/1.818/1.521

Leeggewicht (kg): 1.562

Koffervolume (l): 479 tot 1.367

Batterij (kWh): 61,1

0 tot 100 km/u (sec.): 8,3

Topsnelheid: 185 km/u

Rijbereik (WLTP, km): 400

CO2: 0 g/km

Prijs: 37.585 euro

Belasting op inverkeerstelling (BIV): Vlaanderen: 0€, Wallonië en Brussel: 61,5€

Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0€, Wallonië en Brussel: 85,27€

Ecomalus Wallonië: 0€

Voor
  • Verhouding prijs/prestaties
  • Rijbereik
  • Enige elektrische break op de markt
Cons
  • Ergonomie
  • Te soepele ophanging
  • Nipte kofferinhoud

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands MG voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.