TEST Mini Countryman Cooper SE All4: aan de stekker!

De Mini Countryman Cooper SE All4 is niet alleen de eerste plug-in hybride van het merk, het is ook de eerste SUV in zijn categorie. Of hij kan overtuigen, lees je in dit testverslag.

Gepubliceerd op 30 januari 2018
Leestijd : 3 min

Deel

Om van de Countryman een hybride te maken, heeft Mini een 136 pk sterke 1.5 liter driecilinder turbobenzine die de voorwielen aandrijft aan een omgerekend 88 pk opwekkende elektromotor gekoppeld, die enkel op de achterwielen inwerkt. In 100% elektrische modus wordt 42 km rijbereik beloofd en de batterijen opladen lukt in drie uur en een kwartier (of een uurtje sneller via de Wallbox).

 
We starten met goed nieuws, want uit onze praktijkervaring blijkt dat het reëele rijbereik op stroom niet ver van het theoretische ligt. Dit komt onder andere door de zeer aanwezige “motorrem” die de batterijen tijdens het rijden voedt en een daling van de autonomie beperkt.

Op z'n Mini's

Het stuurgedrag blijft ook in deze hybride heel erg “Mini”: snedig, alert en gewoonweg leuk. Bovendien steekt de elektromotor in de sportmodus maar al te graag een tandje bij tijdens het betere bochtenwerk. Leuk? Alweer ja. Sportief? (…) Daarvoor weegt deze Countryman SE toch een tikkeltje te veel. We mogen niet vergeten dat hij als hybride zomaar eventjes 200 kg extra in de schaal zwiert, wat trouwens nog een bijkomend probleem oplevert…

Dood gewicht

Advertentie – lees hieronder verder

Als het moment is aangebroken dat de batterij leeg is en we enkel nog op de benzinemotor kunnen rekenen, zijn die extra kilo's al helemáál niets meer waard en dat merk je onmiddellijk aan het verbruik. Zelfs op de autosnelweg aan 120 km/u wordt er met 10 l/100 km geflirt (en zelfs meer als je intussen de batterijen laat opladen).

Conclusie

De Mini Countryman SE All4 is een fijne wagen in elektrische modus (in de stad) en ook leuk om mee te rijden in als hybride (waar er bochten zijn). Net zoals dat voor andere plug-in hybrides geldt, is hij wel enkel interessant als je het batterijniveau op pijl kan houden. Lukt het niet om tijdig bij te laden, zit je met een hele hoop dood gewicht opgescheept en gaat het verbruik pijlsnel de hoogte in. Vandaar onze titel…


+

Realistisch rijbereik in elektrische modus

Zuinig in de stad

Efficiënt en leuk om mee te rijden

 

Extra (voelbaar) zwaar

Hoog verbruik op de autosnelweg (als de batterijen leeg zijn)

Mini Countryman Cooper SE All4 : de technische fiche

Motor : 3-cilinder turbobenzine, 1.499cc + elektromotor; gecombin. 224pk bij 4.000tr/min; 385Nm tussen 1.250 en 4.300tr/min

Aandrijving : benzinemotor voor, elektromotor achter

Versnellingsbak : 6-trapsautomaat

L/b/h (mm) : 4.299/1.822/1.559

Leeggewicht (kg) : 1.660

Koffervolume (l) : 405 – 1.275

Tankinhoud (l) : 36

0-100 km/u (sec.) : 6,8

Prijs : € 38.450 BTWi

Vermogen : 224 pk

Topsnelheid : 198 km/u

Opg. gem. verbuik : 2,1 l/100 km

CO2 : 49 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Laurent Zilli Onafhankelijke schrijf- en redactieprofessional

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands MINI voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.