De nieuwe Micra verschilt zoveel van zijn voorgangers omdat de vooropgestelde doelstelling dat ook vereiste. En dat is niet alles : ook zijn nest werd enkele duizenden kilometers verplaatst. De vier vorige generaties werden namelijk in Japan ontwikkeld en moesten voor zoveel mogelijk markten geschikt zijn. De Micra waarvan we nu afscheid nemen, werd in India geproduceerd en was de eerste mondiale versie, wat meteen de verklaring is waarom hij de meest ongeïnspireerde van zijn geslacht was…
45%
Maar toen men 4 jaar geleden de vijfde generatie begon te bedenken, trokken de mensen van de Europese tak van Nissan hun stoute schoenen aan. Ze maakten de Japanse directie duidelijk dat voor het B-segment, met stadswagens zoals de Micra, Europa de belangrijkste markt is op onze planeet, die goed is voor 45% van de wereldwijde verkoop. Deze 45% wegen bovendien nog eens extra door als je weet dat de tweede grootste markt, Japan, slechts 25% afneemt. Op basis van deze vaststelling aanvaardde Japan dat de nieuwe Micra werd ontwikkeld in Europa, wordt gebouwd in Europa (in de Renault-fabriek in Flins) en bijna exclusief in Europa wordt verkocht, waar hij zowel de oude Micra als de Note zal vervangen. Op termijn gaat hij ook naar Latijns-Amerika, maar daar blijft het bij. De rest van de wereld moet zich dus tevreden stellen met de Micra 4 en/of de Note. Hiermee slaagde Nissan Europe mooi in zijn opzet. Maar is deze Micra wel echt zo Europees als beweerd wordt?
Extravert
In ieder geval op vlak van design slaagt hij er zeker in die ronde, leuke maar saaie vormen van het verleden te laten vergeten, ook al blijft de stijl eerder Aziatisch dan Europees. De nieuwe Micra is verleidelijker dan ooit tevoren met zijn scherpe lijnen, zijn coupétrekken en de geboden personaliseringsmogelijheden met koetswerkstickers of gekleurde accenten op de bumpers of de velgen bijvoorbeeld. Dit is duidelijk de eerste Micra sinds lange tijd waarvan men kan zeggen: “Woaw, wat een coole kar!”.
Advertentie – lees hieronder verder
Het interieur stapte ook uit zijn keurslijf. Goed, hier geen overdaad aan creativiteit of uitbundigheid, maar wel iets kleurrijk, gezellig en “jong”. Dat is fijn, en dat is dan nog niet het meest overtuigende voor de moeilijkste klanten ter wereld die we zijn, wij de Europese bestuurders. Wat ons het meest bekoorde was de kwaliteitsindruk aan boord. Hier leverde Nissan mooi werk, met het gebruik van zacht plastiek in combinatie met een afwerking in imitatieleder voor het dashboard en de middenconsole bijvoorbeeld (met vier interieursferen naar keuze), en door harde plastics slechts te gebruiken waar je zelden met je handen komt, zoals onderaan het interieur.
Deze keuze voor kwaliteit vereiste ook enkele opofferingen, zoals de handmatige zijruiten achteraan. Er is zelfs geen optie voor een elektrische bediening. Maar is dat belangrijk? Neen, want daarnaast gaat men er hier duidelijk op vooruit. Hinderlijker is misschien wel dat de plaatsen achterin wat krap uitvallen voor volwassenen, met een beperkte ruimte voor zowel het hoofd als de knieën. Maar goed, we hebben al erger meegemaakt.
Aangezien de Europeanen echte geeks zijn, kreeg de Micra ook de nodige snufjes (standaard of optioneel) op dit vlak: een compleet multimediasysteem, geconnecteerd en compatibel met Apple CarPlay (maar niet met Android Auto), en rijhulpmiddelen die in dit segment nog heel zeldzaam of onbestaand zijn (360° camera of rijstrookbewaking bijvoorbeeld).
Grote verrassing
Dat is allemaal heel mooi, maar het belangrijkste, waar de Europeanen meestal niets op willen toegeven, blijft het rijgedrag!
Bij de lancering zal de Micra aangeboden worden met drie krachtbronnen van Renault-origine: een nieuwe 1 liter driecilinder benzine van 73 pk, die de Micra en de Dacia Sandero momenteel als enige hebben, een andere driecilinder benzine 0.9 turbo met 90 pk en ook de 90 pk sterke 1.5 diesel. Komen er in de toekomst nog andere motorisaties bij? Hierover zweeg Nissan in alle talen en zei men enkel dat er weldra wel een CVT-automaat aankomt, als alternatief voor de manuele vijfversnellingsbak. We laten ons niets wijs maken: er komen zeker nog andere motoren bij, en niet de minste. Want waarom maak je anders zo’n geweldig chassis om het bij 90 pk voor bekeken te houden!
We konden de twee motoren met 90 pk aan de tand voelen, en ja, ok, ze leveren prima werk met de ongeveer 1.000 kg wegende Micra. We misten soms wel een zesde versnelling, maar in het algemeen, zelfs op een bergachtig parcours, trok de Nissan zich erg goed uit de slag. Hierbij zorgt het chassis echt voor de verrassing. De kwaliteit van de ophanging en de demping is opmerkelijk, zelfs op een selectief wegdek, met een scherp rijgedrag en een strak comfort. En wanneer we de Micra op zijn staart trappen, hem in de bocht smijten, hem provoceren, speelt hij het spel mee en laat hij zijn achtertrein mooi gecontroleerd wegglijden terwijl hij rond de voortrein pivoteert. De Micra stuurt inderdaad heel dynamisch, en dat hadden we zeker niet verwacht! De stuurinrichting werd gevoeliger en geraffineerder, waardoor deze Nissan voortaan bij de referenties in zijn segment behoort, naast onder andere de Ford Fiesta. En net daarom zijn we er zeker van dat er weldra een “virielere” Micra bijkomt. Waarom zelfs geen Nismo met een goede 200 pk?
Besluit
Met zijn sportieve en sexy look, zijn ruime personaliseringsmogelijheden en zijn zeer strak rijgedrag, zal de Micra nog steeds lui met paars haar aantrekken, maar dan eerder fans van Cosplay dan omaatjes met een verkleurde permanent.
+
Strakke look
Uitrustingsmogelijkheden
Kwaliteitsindruk interieur
Onverwacht dynamisch rijgedrag
–
Geen zesversnellingsbak
Benepen ruimte achterin
Multimediasysteem niet compatibel met Android Auto
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be