TEST Nissan Qashqai: Missie geslaagd?

De Nissan Qashqai, de Europese bestseller van het Japanse merk, werd volledig vernieuwd om op de SUV-markt zijn plaats onder de zon te behouden. Met andere woorden: deze nieuwe Qashqai heeft de missie om de kleuren van Nissan in 2021 weer laten schitteren. Gocar.be vroeg zich af of zijn slaagkansen groot zijn. Tijd voor een testrit!

Gepubliceerd op 27 juni 2021
Leestijd : 5 min

Partagez

In 2007 verraste Nissan vriend en vijand met een compacte cross-over met de naam Qashqai. Met een mix van een berline en een SUV was dit betaalbare middelgrote voertuig onmiddellijk succesvol vanwege de uitstekende prijs-prestatieverhouding. Sindsdien werden van de twee generaties wereldwijd meer dan 3 miljoen exemplaren verkocht, wat bewijst dat het Japanse merk het bij het rechte eind had. Maar met de steeds talrijkere en sterkere concurrentie werd het tijd voor Nissan om zijn Europese bestseller te vernieuwen. Dit is nu gebeurd, en het minste dat gezegd kan worden is dat de nieuwe Qashqai enorm is geëvolueerd op esthetisch vlak.

De Qashqai 2021 lijkt dynamischer dankzij de lijsten die beginnen bij de koplampen en zich over de flanken uitstrekken tot de achterlichten, de zwevende daklijn en de grille in de vorm van een grote “V”, en won daarmee aan persoonlijkheid met behoud van de look die hem sinds zijn debuut heeft onderscheiden. In tegenstelling tot veel nieuwe modellen is hij gelukkig niet veel zwaarder geworden, dankzij het nieuwe CMF-C-platform dat onder andere wordt gedeeld met de volgende Renault Kadjar, al werd de nieuwe Qashqai 3 cm langer en 2 cm breder, en profiteert hij ook van een 2 cm langere wielbasis, die vooral meer zitruimte achterin oplevert. Ondanks een redelijke totale lengte (4,43 m), groeide eveneens de koffer mee tot een volume van 504 liter, wat maar liefst 74 liter meer is dan het oude model.

Een ander belangrijk detail is de zorg die tijdens de constructie van het koetswerk in acht werd genomen om niet aan te komen: dankzij het gebruik van lichte materialen zoals aluminium, of composietmaterialen voor onder meer de achterklep, is dat 60 kg lichter dan bij de vorige Qashqai.

Evolutie, geen revolutie

Tot hiertoe werd de Qashqai bekritiseerd voor de harde kunststoffen die hier en daar in het interieur opdoken. Dat behoort nu tot het verleden omdat de Nissan een spectaculaire sprong voorwaarts maakt voor de afwerkingskwaliteit. Voortaan is het dashboard afgewerkt met geschuimd plastic en geniet het van inlegstukken die Japans hout imiteren, met een zeer mooi effect als resultaat. In deze moderne en grotendeels digitale wereld blijven sommige bedieningselementen “klassiek”, zoals die van de airconditioning, wat veel intuïtiever en handiger in het gebruik is.

Advertentie – lees hieronder verder

Het instrumentarium verschijnt op een 12,3” scherm (vanaf de N-Connecta uitvoering), terwijl het infotainmentsysteem geniet van een 10” centraal scherm. Als kind van zijn tijd beschikt de Qashqai over een resem rijhulpmiddelen met o.a. een noodremhulpsysteem, rijstrookbewaking, een dodehoekverklikker, verkeersbordherkenning, enz. Hij voorziet ook een uitgebreide connectiviteit met een groot aantal diensten die toegankelijk zijn via een smartphone (en waarvan het nut soms bedenkelijk is), zoals de mogelijkheid om het voertuig te lokaliseren, de koplampen op afstand te laten knipperen, te controleren of de deuren goed zijn vergrendeld of de claxon te bedienen.

Vaarwel diesel

Uiteindelijk schuilt de grootste revolutie van deze nieuwe Qashqai onder de motorkap, omdat Nissan heeft besloten niet langer dieselmotoren aan te bieden. Nog verrassender: er is slechts één 1.3 turbobenzine DIG-T motor verkrijgbaar in twee uitvoeringen: 140 en 158 pk. Voorzien van een (zeer) lichte 12V-hybridisatie die bedoeld is als hulp bij het wegrijden, is de Nissan ook alleen beschikbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak in zijn instapversie, terwijl de krachtigste variant kan worden uitgerust met de continu variabele Xtronic en ook een vierwielaandrijving. In afwachting van de Qashqai e-Power met een elektrische aandrijflijn, die wordt gevoed door een kleine 1,5 liter 3-cilinder verbrandingsmotor die als generator werkt, konden we het stuur nemen van alle versies die nu reeds op de markt zijn.

We gingen van start met de 140 pk (die een koppel van 240 Nm voorlegt) in het Antwerpse hinterland. Vanaf de eerste kilometers voelen we de vooruitgang die werd geboekt aan het chassis en de besturing, die directer is dan voorheen. Dankzij deze verbeteringen heeft de Qashqai een dynamischer gedrag, zonder echter in extremen te vervallen.

Wat de motor betreft levert de kleine 1,3 liter goed en discreet werk, ook al moet hij vaak opnieuw gelanceerd worden vanwege de lange versnellingsbakverhoudingen, die het verbruik en de CO2-uitstoot inderdaad positief beïnvloeden, maar de vinnigheid daarentegen wat fnuiken. De hulp van 12V-hybridisatie lijkt dan weer onmerkbaar. Helaas was het moeilijk om een echt idee te krijgen van het verbruik op het zeer drukke en trage testparcours.

Verder zorgde de 158 pk-versie, met 30 Nm meer en de Xtronic, voor een aangename verrassing. De transmissie wist de minpunten van de handgeschakelde bak uit en doet dat gelukkig zonder een overmatig “koffiemoleneffect”, waarvoor we vreesden.

Veel versies, weinig opties

Zijn prijs? De Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 140 wordt aangeboden vanaf 28.500 euro in de Visea-uitvoering, inclusief de rijhulpsystemen maar met de sobere stalen 17” velgen. Dan volgen de versies Acenta, N-Connecta en Tekna, met elk hun eigen portie extra uitrusting. De Tekna Plus is de topuitvoering die enkel verkrijgbaar is in de 158 pk-versie (prijs in België: 41.900 euro). Je herkent ze makkelijk aan de tweekleurige tint (die ook optioneel verkrijgbaar is op de Tekna) en de 20” velgen. Als je iets voelt voor de automaat, weet dan dat voor deze optie 2.200 euro wordt aangerekend, terwijl de vierwielaandrijving 2.000 euro extra kost. Dat zijn interessante tarieven die de Qashqai een zeer goede concurrentiepositie bezorgen.

Conclusie

Zonder echt voor een revolutie te zorgen, komt de Nissan Qashqai weer op de voorgrond en blijft hij wat hij altijd is geweest: een comfortabele, veilige en goed uitgeruste SUV. We kijken er echter naar uit om de hybride e-Power-versie te testen, om zo zijn toekomst op de leasemarkt en bij de veelrijders te beoordelen.

Pluspunten

Geslaagde lijn

Verhouding prijs-prestaties

Ruimer interieur

Minpunten

Lange verhoudingen manuele versnellingsbak

Oubollige navigatie interface

Geen automaat op de kleinste motorisatie

Nissan Qashqai 1.3 DIG-T (2021): technische fiche

Motor: viercilinder, benzine, 1.332cc ; 140pk bij 5.000t/min ; 240Nm bij 1.650t/min .

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: manuele zesbak

L/B/H (mm): 4.529/1.838/1.635

Leeggewicht (kg): 1.405 – 1.577

Koffervolume (l): 504-935

Tank (l): 55

0-100 km/u (sec.): 10,2

Prijs : 28.500 € BTWi

Vermogen: 140 pk

Top: 196 km/u

Gem. verbruik: 6,3 l/100km

CO2: 143 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Partagez

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Nissan voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.