Tijdens de voorstelling van de Crossland X hebben de heren van Opel alles uit de kast gehaald om ons te overtuigen van de tegengestelde karakters van de Crossland en de Mokka. Ze komen niet in elkaars vaarwater en vullen elkaar aan. Dit is een beproefde marketingmethode want als je een verhaal vaak genoeg herhaalt, gaat men het ook aannemen. Toch moeten we toegeven dat de aanpak bij de modellen verschilt maar het blijft voorlopig afwachten hoe de markt zal reageren. Hoe men het ook draait, Opel had geen andere keuze dus kan men er maar beter het beste van maken…
Verplichting
Het is u wellicht niet ontgaan dat de Franse groep PSA zopas heeft aangekondigd dat het Opel zal kopen. De synergiën bestaan echter al langer want de nieuwe Crossland X neemt het platform en de motoren van de Peugeot 2008 over. Dit heeft eigenlijk niets te maken met de overname maar alles met het partnership dat al in 2012 tussen GM en PSA werd gesloten. In die periode werd de basis gelegd voor de technische uitwisseling tussen de groepen. Op dat ogenblik erfde Opel twee platformen. Precies, twee, want na de Crossland X volgt de Grandland X die op zijn beurt op de 3008 zal gebaseerd zijn. Die laatste is bijzonder welkom want Opel is al veel te lang afwezig in dit bijzonder lucratieve segment. Maar over dit eerste model is het laatste woord nog niet gezegd!
De verschillen
Opel positioneert de Mokka en de Crossland als volgt. De Mokka X is een auto met een sterke persoonlijkheid en een assertief design. Omwille van de (relatief) krachtige motorisaties kan hij ook met vierwielaandrijving en een vrij dynamische afstelling worden geleverd. Hij is geknipt voor een sportieve rijstijl en heeft een avontuurlijk karakter. De Crossland X doet het tegenovergestelde. Zijn design is braaf, onschuldig en vriendelijk. Hoewel hij ongeveer dezelfde buitenafmetingen heeft, optimaliseert hij de interieurruimte en de praktische aspecten zodat hij perfect inzetbaar is als gezinswagen. Zijn motorisaties zijn bescheidener, zuiniger en er is geen vierwielaandrijving beschikbaar. Zelfs de Grip Control-functie van de 2008 – bedoeld om de voorwielen een beetje extra tractie te geven – wordt niet weerhouden. Hij zet vooral in op comfort en op een ontspannen rijstijl. Comfort en ontspanning met zo’n leuk Peugeot-onderstel? Wacht…
Advertentie – lees hieronder verder
100% Opel
Voor we één en ander zelf aan het stuur verifiëren, stellen we met plezier vast dat Opel geen half werk heeft geleverd. Zo is het koetswerk op zijn minst helemaal anders dan dat van de Peugeot. Dat merk je aan de Opel-neus, de plooien in de flanken zoals we dat bij andere Opel-modellen zien en de Opel-lichtidentiteit voor en achter. Als deze details zien we ook op de overige modellen uit het Opel-gamma. Ook binnenin heeft Opel zijn best gedaan want hier is geen spoor van PSA-elementen. Opel bouwde een eigen interieur dat eveneens aansluit bij de overige recente eigen producten. Het geheel ziet er harmonieus uit, is keurig afgewerkt en oogt ordelijk. Eén en ander is aangenaam zonder ons te overdonderen.
Achterin is inderdaad voldoende ruimte voor minstens twee volwassenen en hier is zelfs een extraatje waarop noch de Mokka, noch de 2008 recht heeft. We hebben het over een neerklapbare (60/40) achterbank die over een rail van 15 cm kan worden verschoven. Zo kan men de koffer van 410 liter (in de 2008) vergroten tot 520 liter en dat is een record binnen dit segment. De Crossland krijgt ook nog een ander Opel-trekje en dan hebben we het over de wagen uit te rusten met technologieën die we normaal gezien slechts hoger in het gamma vinden. Zo komt hij met voetgangersherkenning, 180° achteruitrijcamera, verkeersbordherkenning, dodehoek- en rijstrookassistent.
Verder beschikt hij over full led koplampen en automatische dagrijlichten, een smartphone lader met inductie en vooral een bijzonder geconnecteerd OnStar multimediasysteem. Tot zover klopt het Opel-verhaal want de Crossland is inderdaad praktischer dan de Mokka. En, hij biedt meer technologie dan de Peugeot 2008.
Rustig maar!
We gaven al aan dat deze Crossland X het motorgamma en de versnellingsbakken van PSA overneemt. Het aanbod bestaat dus uit een 1.2 driecilinder op benzine waarvan de atmosferische versie 80 pk levert en de turboversies 110 of 130 pk leveren. De eerstgenoemden krijgen een vijfversnellingsbak, enkel de krachtigste versie heeft recht op een manuele of een (optioneel automatische) zesbak. Op diesel is er de 1.6 HDI di bij Opel een CDTI-embleem op de koffer krijgt.
Die levert 100 of 115 pk (tegenover 120 pk bij Peugeot, maar dat is een fiscale keuze). Die eerste krijgt een vijfversnellingsbak, de tweede heeft recht op zes versnellingen. Deze test zou ons moeten bevallen want we schreven eerder al vol lof over de 1.2 turbomotor met 130 pk. Het duurt niet echt lang voor we ons beginnen af te vragen wat er eigenlijk aan de hand is? De vergelijking tussen de Crossland en de 2008 is onvermijdelijk maar deze Opel voelt anders aan dan de speelse en pittige Fransman die we al kennen. De acceleraties zijn veel makker en ook de hernemingen zijn minder overtuigend, vooral bij toerentallen beneden de 1.500 omwentelingen.
Zijn de verhoudingen anders? Is er een aangepast motorbeheer? Neen, maar de Opel zet wel 155 kg extra op de weegschaal en dat laat zich duidelijk voelen.
Die extra kilo’s zitten verscholen in de verschuifbare achterbank, de brede, omvattende orthopedische stoelen en het massieve dashboard. Laat ons even proberen om de motor op toeren te houden om te kijken hoe hij zich in bochten gedraagt.
Toegegeven, Opel had ons gewaarschuwd want de Crossland staat voor comfort en een bezadigde rijstijl. Maar toch, ondanks de 150 kg extra reageert het onderstel veeleer lui want het toont geen greintje zin om onze gedreven rijstijl te volgen. Langs de andere kant is de wagen comfortabel en filtert de demping meer dan correct. In dit preserie model is ook de geluidsdemping erg verzorgd en op de snelweg is deze Opel zelfs stil. Jammer genoeg verdween ook het bruisende karakter van de 2008 …
Waar het naartoe is, krijgen we later te horen tijdens een informeel gesprek met een ingenieur. In feite staat deze Crossland X helemaal niet op het platform van de 2008 maar wel op het onderstel dat al werd aangepast voor de Citroën C3 Aircross. Dit is veel zachter geveerd omdat het merk met de dubbele chevrons sinds de lancering van de C3 ervoor koos om terug te keren naar de roots. Deze versie van het platform is dus veel meer geënt op comfort en dat verklaart veel. Wat aanvankelijk een minder goede eigenschap leek omdat de Opel niet over de kwaliteiten van de 2008 beschikte, blijkt een logische keuze. Opel heeft immers woord gehouden met de Crossland X want dit is een auto die fundamenteel verschilt van de Mokka X!
Besluit
We kunnen slechts toegeven dat deze Crossland voor diversiteit zorgt binnen het Opel-gamma in hetzelfde segment. De klanten krijgen dus meer keuze. Vraag is of het succes van het ene model ten koste zal gaan van het andere? Volgens ons is ook Opel benieuwd voor wat de toekomst zal brengen!
+
Geslaagd comfort
Binnenruimte, koffer
Beperkt verbruik
Aangeboden technologie
–
Prestaties
Zithouding kan beter
Opel Crossland X 1.2 Turbo in cijfers
Motor : 3-cilinder turbobenzine, 1.199cc; 130pk bij 5.500tr/min; 230Nm bij 1.750tr/min
Aandrijving : voorwielen
Versnellingsbak : manuele zesbak
L/b/h (mm) : 4.212/1.765/1.605
Leeggewicht (kg) : 1.274
Koffervolume (l) : 410 – 1.255
Tankinhoud (l) : 45
0-100 km/u (sec.) : 9,1
Prijs : 20.000€ BTWi
Vermogen : 130 pk
Topsnelheid : 206 km/u
Gem. opgegeven verbruik : 5 l/100km
CO2 : 114 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be