TEST Opel Insignia Grand Sport: andere aanpak

De nieuwe Insignia wordt Grand Sport gedoopt en deze versie wil komaf maken met het imago van brave gezinswagen dat zijn voorganger achtervolgde. De nieuweling gaat zich vooral sportiever profileren… De “Big Three”, zegt u dat iets? In de jaren ’60 en ’70 werden de drie grote modellen binnen het Opel-gamma zo genoemd: het ging om de Kapitän, de Admiral en de Diplomat. Deze modellen waren bijna vijf meter lang, twee meter breed en ze waren van het beste wat het merk met de bliksem destijds te bieden had op vlak van comfort, uitrusting en prestaties.

Gepubliceerd op 28 april 2017
Leestijd : 4 min

Deel

Stier bij de horens vatten

Sinds 2008 moest de Insignia deze rol waarmaken. En hoewel de Opel in 2009 werd verkozen tot Europese Auto van het Jaar en ondanks ruim 900.000 gebouwde exemplaren, kon de Insignia het imago van brave, ietwat saaie gezinswagen nooit achter zich laten. Hij offerde zijn wilde haren op liep helemaal in de pas. Vandaag nemen de verantwoordelijken in Rüsselsheim de stier bij de horens en lieten de designers overuren kloppen. Het resultaat van die stijloefening is een mix van dynamisme, emotie, design en … sportiviteit.

Coupé-illusie

De inspiratie werd duidelijk bij de Monza concept gehaald die in 2013 werd getoond. Vergeleken met zijn voorganger, krijgt deze nieuwe Insignia een langere wielbasis (+9,2 cm), kortere overhangen en een breder spoor. Het meest opvallende is de lagere daklijn. Het koetswerk is 3 cm lager en de vloeiende vormen scheppen de illusie van een vierdeurs coupé. Deze vloeiende vormen vertalen zich in een uitstekende Cx-waarde van 0,26. Op vlak van aerodynamica is hij één van de beste leerlingen van de klas.

Instappen

Advertentie – lees hieronder verder

Wie in de Insignia stapt, daalt in feite een beetje af want de zithouding is 3 cm lager geworden dan in de vorige versie. Deze wagen geeft duidelijk tegengas ten opzichte van de heersende SUV-mode. Het is de bedoeling dat je op deze manier de wagen beter aanvoelt met het oog op een dynamische rijervaring. Achteraan hebben de passagiers het naar hun zin want ze worden bedacht met meer ellenboog- en beenruimte. We hadden aanvankelijk wat schrik dat er te weinig hoogte zou zijn achterin omwille van de aflopende daklijn. Maar er is duidelijk voldoende plaats, zelfs voor mensen van 1,90 meter. Enig minpuntje is de beperkte kofferinhoud van 490 liter voor de berline en 560 liter voor de break. Op dat vlak moet hij de duimen leggen voor de tenoren uit dit segment.

Inductieladen

Binnenin wordt het dashboard naar de bestuurder toe gepositioneerd. De ergonomische stoelen krijgen een laterale regeling, een massagefunctie en zelfs ventilatie. Anderzijds staat de versnellingspook te ver naar achter wat vooral een handicap is bij een sportieve rijstijl. Vlak voor je krijg je via het head-up display alle relevante rij-informatie zoals snelheid, snelheidsbeperkingen, navigatie, enz. Het aanraakscherm op de centrale console is zeer intuïtief en het is voorzien van de jongste generatie IntelliLink en is compatibel met Apple CarPlay en Android Auto. Smartphones kunnen draadloos worden geladen (via inductie) in het opbergvak onder de centrale armsteun. Ook de Opel OnStar assistent is beschikbaar.

Dieetkuur

Net zoals de compactere Astra is de nieuwe Insignia een stuk lichter geworden. En de cijfers mogen gezien worden want de (Grand Sport) berlineversie verliest 175 kg terwijl de break (Sports Tourer) zelfs 200 kg verliest. Tijdens onze testrit in Duitsland kozen we voor de nieuwe compacte benzinemotor. Deze 1.5 turbo is beschikbaar met 140 of met 165 pk. Wij reden met die laatste en voelden dat deze kleine en rechtstreeks ingespoten turbomotor perfect past bij de filosofie van deze nieuwe Insignia. Hij levert veel koppel bij lage toerentallen en klimt zonder dralen naar erg hoge toerentallen. Hij blijft onder alle omstandigheden zuinig. Hoewel we niet in staat waren om zijn normverbruik van 5,7 l/100 km te evenaren, bleven we zonder moeite onder de 7 l/100 km.

Metamorfose

Vergeleken met het uittredende model heeft deze Insignia een ware metamorfose ondergaan en dat merk je als je er mee rijdt. Hoewel de vernieuwing minder spectaculair is dan bij de Astra, zal je als bestuurder met plezier het ritme verhogen. De uittredende versie maakte een veeleer logge indruk die aanzette tot een bezadigde rijstijl. De nieuweling is duidelijk veel minder onderstuurd wanneer je het onderste uit de kan haalt. Hij verteert lastwissels zonder een krimp te geven en hij geeft duidelijk aan wanneer de limiet eraan komt. We hadden enkel een meer consistent stuurgevoel gewild en een versnellingspook die iets meer naar voor stond omdat de centrale armsteun nogal groot is uitgevallen. Op een bochtiger parcours hebben we die zelfs rechtop geklapt zodat we meer op ons gemak voelde, op de Duitse secundaire wegen.

Besluit

Opel is duidelijk op het juiste spoor. Na de overtuigende Astra, toont men met deze nieuwe Insignia dat niets onmogelijk is. Rijplezier, emotie en dynamisme hoeven echt geen dode letter te blijven bij het ontwikkelen van een hedendaagse auto.

Pluspunten

Dynamische lijn

Lichter

Efficiënt rijgedrag

Zuinige 1.5 motor met veel koppel en doortrekvermogen

Minpunten

Positie van de versnellingspook

Kofferinhoud

Sommige kunststoffen zijn voor verbetering vatbaar

Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo in cijfers

Motor : 4-cilinder turbobenzine, 1.490cc ; 165pk bij 5.600tr/min ; 250Nm bij 2.000tr/min

Aandrijving : voorwielen

Versnellingsbak : manuele zesbak

L/b/h (mm) : 4.897/2.093/1.455

Leeggewicht (kg) : 1.440

Koffervolume (l) : 490

Tankinhoud (l) : 62

0 – 100 km/u (sec.) : 8,9
 

Prijs : 29.450 € BTWi

Vermogen : 165 pk

Topsnelheid : 222 km/u

Gem. verbruik : 5,7 l/100km

CO2 : 130 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Opel voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.