TEST Peugeot 308 1.5 HDi 130: een diesel het bekijken waard

Peugeot vond de tijd rijp om de 308 een kleine facelift te geven en in één moeite werd een gloednieuwe 1.5 HDi diesel met 130 pk onder de motorkap geschoven. Een testrit drong zich op.

Gepubliceerd op 10 november 2017
Leestijd : 2 min

Deel

De huidige 308 telt al vier lentes en dan is het tijd voor een kleine upgrade. De compacte leeuw wordt bedacht met een nieuwe snuit met een aangepast radiatorrooster, een andere bumper en motorkap in combinatie met hertekende koplampen. Binnenin waarderen we nog steeds de keurige afwerkingskwaliteit en het aanraakscherm dat door een gebruiksvriendelijker capacitief exemplaar werd vervangen.

Nieuwe 1.5 HDi

Het belangrijkste nieuws zit onder de motorkap met de komst van de nieuwe 1.5 BlueHDi motor, goed voor 130 pk. Deze motor werd samen met Ford ontwikkeld en zal gaandeweg de 1.6 HDi (die momenteel nog beschikbaar is in de versies met 100 of 115 pk) vervangen. Deze nieuwe motor is bijzonder aangenaam en stil, hij biedt veel trekkracht rond de 2.000 opm en reageert zeer alert. Op dit ogenblik is hij enkel leverbaar in combinatie met de manuele zesversnellingsbak die jammer genoeg wat hakerig schakelt. De grote 2.0 HDi 180 wordt met een Aisin achttrapsautomaat bedacht.

Voor benzinerijders levert Peugeot nog steeds de schitterende 1.2 driecilinder turbomotor die 110 of 130 pk levert. Deze motor is stil en krachtig en vanaf het einde van dit jaar heeft de 130 pk-versie recht op een beter gespreide zesversnellingsbak en een roetfilter. Dat laatste is nodig omdat compacte benzinemotoren met rechtstreekse inspuiting ook fijne stofdeeltjes produceren. De 308 is ook aantrekkelijk omwille van zijn uitstekende balans tussen weggedrag en comfort want de vooras stuurt bijzonder snedig. Nog een leuk weetje ; zowel de 1.2 THP 130 motor als de 1.5 HDi en de 2.0 HDi 180 kunnen worden uitgerust met een pack dat de motorklank digitaal versterkt. Het systeem zorgt ervoor dat een viercilindermotor – ja, zelfs een diesel – gaat klinken als een V8… Toegegeven, het is erg artificieel, maar wél leuk !

Besluit

Advertentie – lees hieronder verder

Deze 1.5 HDi van de nieuwste generatie is – gezien de cilinderinhoud – krachtig en aangenaam om mee te rijden. Dit is de ideale manier om het succes van deze erg dynamisch rijdende compact te bestendigen.

+

Aangenaam en efficiënt rijgedrag

Algemeen comfort

1.5 BlueHDi 130 en 1.2 THP zijn erg leuke motoren

Hakerige bediening van de versnellingsbak

1.5 BlueHDi niet leverbaar met een automaat

De kleine stuurvelg valt niet bij iedereen in de smaak

Peugeot 308 1.5 BlueHDi 130 technische fiche
Motor : 4-cilinder turbodiesel, 1.499cc, 130pk bij 3.750tr/min, 300Nm bij 1.750tr/min
Aandrijving : voorwielen
Versnellingsbak : manuele zesbak
L/b/h (mm) : 4.253/1.804/1.457
Gewicht (kg) : 1.255
Koffervolume (l) : 420  
Tankinhoud (l) : 53
0 – 100 km/u (sec) : NB

Prijs : € 24.360 BTWi

Vermogen : 130 pk

Topsnelheid : 203 km/u

Gem. verbruik (opg.) : 3,9 l/100km

CO2 : 102 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Peugeot voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.