Eerst en vooral: de 308 GTI ziet er over het algemeen natuurlijk iets stoerder uit dan een doordeweeks exemplaar. Zo zijn bijvoorbeeld de bumpers anders en zit het leeuwenlogo bij de GTI effectief in de grille in plaats van op de motorkap.
Aan boord vinden we het vernieuwde aanraakscherm, zoals in de rest van de nieuwe lading 308, en op gebied van rijhulpmiddelen is de lijst gespekt met zaken als voetganger- en verkeersbordherkenning, automatische koplampen, een rijstrookassistent en dodehoekdetectie.
Als de ingenieur glimlacht
Bij een auto met een GTI-logo zijn de motor, de versnellingsbak en het chassis uiteraard erg belangrijk. Die bleven allemaal ongewijzigd. In vergelijking met de pre-facelift 308 kwam er geen pk of Newtonmeter bij. Waarom? Die vraag stelden we aan een Peugeot-ingenieur en zijn antwoord was vergezeld van een heuse glimlach: “Waarom moest dat?”
De man heeft nog gelijk ook. Er moest helemaal niets veranderd worden! Daarbij, meestal zorgen de enkele paarden die erbij komen na een facelift niet voor meer plezier maar gaat het dan puur om een marketingargument. Noem het gerust de lengte van geslachtsorganen meten: het is niet de grootte die telt… En alsof 270 pk en 330 Nm komende van een amper 1.6 liter grote viercilinder turbobenzine niet voldoende is.
Advertentie – lees hieronder verder
Dat koppel en vermogen wordt op de enorm bijtgrage voortrein losgelaten, uitgerust met een (mechanisch) differentieel met beperkte slip. Grip gegarandeerd! Bovendien is de stuurinrichting lekker precies en communicatief, de versnellingsbak bijna perfect en blijven ook de achterwielen aan de baan geplakt (dat was bij de GTI's van de jaren 80 en 90 wel even anders).
Het lijkt er dus op dat we hier niet van een “nieuwe” auto spreken, eerder van een herhaling. Al was dit ook geen weg- maar een circuittest. En op zo'n gesloten omloop, met de “No Limit” modus ingeschakeld, toont de 308 GTI nog ietsje meer zijn ware kunnen: zijn evenwicht, zijn remkwaliteiten… Zelfs zijn achteras die uiteindelijk toch een beetje mobiel blijkt. Maar dan enkel als hij zwaar wordt uitgedaagd. Een geslepen beest, deze Peugeot!
Conclusie
Bij Peugeot lijken ze te weten wat kan en niet kan in een hete hatchback. Soms is “niets” veranderen het beste recept voor succes!
+
Genereuze 1.6 turbo
Impressionnante voortrein
Gebalanceerd
Compromis prestaties/comfort
–
Niet brutaal klinkend genoeg ?
Achtertrein “te stabiel” volgens sommigen
Peugeot 308 GTI 2018 : technische fiche
Motor : 4-cilinder turbobenzine, 1.598cc, 270pk bij 6.000tr/min, 330Nm tss 1.900 en 5.500tr/min
Aandrijving : Voorwielen
Versnellingsbak : manuele 6-bak
L/b/h (mm) : 4.253/1.863/1.446
Leeggewicht (kg) : 1.205
Koffervolume (l) : 470
Tankinhoud (l) : 53
0-100 km/u (sec.) : 6
Prijs : 34.707 € BTWi
Vermogen : 270 pk
Topsnelheid : 250 km/u
Opg. gem. verbruik : 6 l/100km
CO2 : 139 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be