Zelfs Renault offerde zijn oogappel op door een deel van de legendarische modulariteit van zijn Scenic te elimineren ten voordele van een modieuzere crossover look. Peugeot reageerde nog drastischer. Verliest de 5008 zijn aanhang ? Ok, dan maken we er een SUV van.
Te groot succes
Ook al hadden de ingenieurs bij de ontwikkeling van de 3008/5008 hun huiswerk goed gemaakt, zoals we nu weten, toch konden ze moeilijk voorzien dat de nieuwe 3008 zoveel enthousiasme zou opwekken. Zo was de lancering van de 5008 aanvankelijk voor de lente voorzien, maar door het overweldigende succes van de 3008 draait de fabriek al op volle toeren, zodat het marktdebuut van de 5008 tot juni werd uitgesteld. Laat dat ook het beste vermoeden voor de 5008 ? Wij denken alvast van wel.
Dezelfde kwaliteiten
Want als een echte « tweeling » pakt de 5008 uit met alle kwaliteiten van de 3008, zoals op de persvoorstelling nog eens werd onderstreept. Het begint met een geweldig geslaagde look. Goed, over kleuren en smaken wordt gediscuteerd maar toch… Persoonlijk vond ik de 3008 minder erg dan zijn voorganger, maar nog steeds te barok. Uiteindelijk ben ik er toch voor gevallen. En vandaag vind ik hem echt charismatisch.
Advertentie – lees hieronder verder
Het opmerkelijkste met de 3008, en dus nu ook met de 5008, is de kwaliteit van het interieur. Overal vind je zacht plastic, tot in de kleinste hoekjes waar je wellicht nooit komt, dat mooi in elkaar past, met « degelijke » bedieningsknoppen, en zorgvuldig gekozen materialen van zeer degelijke kwaliteiten (van kleurige stoffen tot inleghout voor het dashboard en deurpanelen bijvoorbeeld). Het gaat hier niet enkel over de kwaliteit, maar ook over goede smaak. En de topuitvoeringen zoals GT Line of GT zijn bovendien zeer luxueus. Opdracht geslaagd!
Als het zo doorgaat, zal Peugeot zeker zijn doelstelling bereiken om zich hogerop te positioneren, aan de top van het clubje “generalisten”, samen met VW. En om in de PSA Groep te blijven, zijn we benieuwd hoe DS, dat op termijn een echte “premium” status wil bereiken, de lat nog hoger zal leggen.
Perfect compromis
Een andere – minder verrassende – kwaliteit die de 5008 overneemt van de 3008 is zijn rijgedrag. Het nieuwe modulaire platform van Peugeot is inderdaad voortreffelijk, want het plaatst elk voertuig dat er gebruik van maakt bij de referenties in zijn segment op vlak van dynamiek en comfort. Dat was het geval met de 308 en de 3008, en geldt nu ook met de 5008. Want ook al werd deze laatste 19 cm langer vergeleken met zijn kleine broer en groeide de wielbasis met 16,5 cm, toch nam het gewicht met slechts 50 à 60 kg (of het gewicht van een niet te zware passagier) toe, naargelang de versie.
Net als voor het chassis, blijft ook op motorisch vlak alles ongewijzigd. Vanaf de basismotorisatie (1.2 turbobenzine driecilinder 130 pk) reageert de 5008 vrij vinnig, ook al laat de officiële tijd van 0 naar 100 km/u dat niet meteen vermoeden. Verder blijven de rolbewegingen in de bochten minimaal, is de stuurinrichting precies en communicatief, en is het rijgedrag top zonder dat er aan comfort wordt ingeboet. Voor dit type voertuig was er geen beter compromis denkbaar.
Daarnaast moet je echt naar minpuntjes gaan zoeken. Zo is het bijvoorbeeld lastig om vlot te vertrekken met de handgeschakelde 1.2, terwijl dat moeiteloos verloopt met de zestrapsautomaat. Verder kan het verbruik beter en laat de instelling van het stuur niet iedereen toe de perfecte rijpositie te vinden. Zeker als je zicht wil hebben op het prachtige configureerbare scherm van de Virtual Cockpit dat standaard is op het hele gamma. Niets dramatisch dus. En dan moeten we nog eindigen met het sterkste punt van de 5008.
Zeer ruim
Dat sterke punt is de hele achterpartij. Eerst en vooral verzekert de verlengde wielbasis een mooie extra ruimte voor de benen van de passagiers op de achterbank, tenminste als ze volledig naar achter staat. Want deze bank, of eerder de drie identieke stoelen waaruit ze bestaat, zijn afzonderlijk verschuifbaar, kantelbaar en wegklapbaar. De zitjes in de koffer op de derde rij zijn een optie van 750€, die je er echter niet moet bijnemen, want zonder beschikt de 5008 over een laadvolume onder het afdekscherm van maar liefst … 1.060 liter! Heb je deze zitjes wel nodig (zéér krap voor volwassenen, zelfs met de stoelen naar voor geschoven)? Dan verlies je slechts 106 liter aan koffervolume, wat nog zeer aanzienlijk is. Maar uniek in dit segment is dat deze 11 kg wegend stoeltjes uitneembaar zijn. En hop, daar zijn de 1.060 liter weer! Klap ook de passagiersstoel vooraan neer en knal: 2.638 liter, en de mogelijkheid om 3,2 meter lange voorwerpen te vervoeren!
Besluit
Er wordt gezegd dat afmetingen niet belangrijk zijn, maar dat kwaliteit telt. De 5008 heeft beide. In zoverre dat we ons afvragen of Hyundai en VW nog lang de scepter in dit segment zullen blijven zwaaien.
Pluspunten
Charisma
Afwerkingskwaliteit
Technologie
Waarachtig rijplezier
Minpunten
Combinatie 1.2 met manuele transmissie
Stuurinstelling niet optimaal voor iedereen
7 plaatsen optie
Leveringstijd?
De Peugeot 5008 1.2 PureTech in cijfers
Motor : driecilinder turbobenzine, 1.199cc; 130pk bij 5.500tr/min; 230Nm bij 1.750tr/min
Aandrijving : voorwielen
Versnellingsbak : manueel, 6 versnellingen
L/b/h (mm) : 4.641/2.098/1.646
Leeggewicht (kg) : 1.310
Koffervolume (l) : 1.060 – 2.638
Tankinhoud (l) : 56
0 – 100 km/u (sec.) : 12,4
Prijs : 25.279 € BTWi
Vermogen : 130 pk
Topsnelheid : 188 km/u
Gem. verbruik : 5,1 l/100 km
CO2 : 117 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be