TEST Porsche Cayenne: nog beter

Met steeds meer technologie en functies voor autonoom rijden aan boord, lijken tegenwoordig de infotainmentsystemen in een auto vaak belangrijker dan het echte rijplezier. Biedt Porsche met de derde generatie van de Cayenne een SUV die zijn merklogo nog steeds waardig is?

Gepubliceerd op 15 november 2017
Leestijd : 6 min

Deel

« Als we een terreinvoertuig bouwen dat aan onze kwaliteitsnormen voldoet, met het Porsche-logo vooraan, zullen de mensen het kopen. » Dat verklaarde Ferry Porsche in januari 1989. Dertien jaar later, in 2002, besloot de constructeur uit Zuffenhausen het erop te wagen! Het resultaat: tegen 2010 werden wereldwijd 270.000 Cayennes verkocht. De tweede generatie verdubbelde dat cijfer bijna met meer dan 500.000 verkochte Cayennes 2. En laten we eerlijk zijn: de eerste Porsche SUV heeft het merk eigenlijk van de ondergang gered, bij zijn lancering in 2002. Dit was het begin van de SUV-rage die vandaag nog steeds doorraast. Een echt commercieel succes. Maar aangezien we op de redactie echte autofanaten zijn, willen we u toch graag wat meer vertellen over de rijsensaties. Want daar staat een Porsche toch eigenlijk voor, niet?

Groter en toch lichter

Vooraleer iets over de rijsensaties te zeggen, willen we u graag eerst deze nieuwe Cayenne voorstellen, die in tegenstelling tot wat hij laat vermoeden, volledig nieuw is! Hij maakt namelijk gebruik van een nieuw platform (MLB Evo, bekend van de Audi Q7 en Bentley Bentayga) dat toeliet tot 65 kg te besparen.

Om precies te zijn: dat gewicht verloor de S-versie van de Cayenne. De basisuitvoering werd 55 kg lichter en op de Turbo bedraagt de winst slechts 10 kg. Deze 10 kg werd net als bij de 911 GT3 bekomen door de montage van een lichtere lithium-ion-polymeer batterij. Globaal genomen maakt deze afslankoperatie natuurlijk niet zo veel uit op deze “kanjer” van bijna 2 ton. Maar hij beschikt wel over een andere snufje dat zijn rijgedrag veel “atletischer” maakt – we komen er nog op terug – en dat ondanks de extra 63 mm in de lengte, de bijkomende 4 cm in de breedte en de 100 liter meer koffervolume, dat nu oploopt tot 770 liter.

Kijk eens naar mijn… kontje!

Al deze informatie had u nooit kunnen raden door een snelle blik te werpen op de derde generatie van de Porsche Cayenne. Wat zijn voorkomen betreft, horen we u al denken: « Euh… die voorkant is toch dezelfde als op de oude Cayenne? » Ja, dat klopt bijna want de verschillen zijn echt heel miniem. De lichtblokken werden « gemoderniseerd » en de luchtinlaten geaccentueerd om de horizontale lijnen verder te benadrukken. Als u geen designer bent, weet dan dat enkel de neus wat vlakker werd, waardoor de Cayenne nog sterker op zijn kleinere broer Macan gelijkt. Langs achter bekeken maakt de « reddende engel » van Porsche wel indruk. De lichtstrook die over de breedte van de koffer loopt doet denken aan de recente Panamera’s. En op de Turbo-versie krijgt de achtervleugel zelfs een lamel die meer neerwaartse druk bij hoge snelheid oplevert én als luchtrem dienst doet. Dit is een première in dit segment!

Advertentie – lees hieronder verder

De perfectie aan boord?

Alvorens het stuur te nemen, duiken we nog even in het interieur. Zoals verwacht zijn de gebruikte materialen tot in de kleinste hoekjes van topkwaliteit. Maar wat opvalt voor een Porsche, waarin de bestuurder (de piloot?) zich vooral op de weg (het circuit?) hoort te concentreren, is het enorme 12,3“ touch screen op de middenconsole! Je zou kunnen stellen dat met zo’n formaat en resolutie iedereen aan boord er kan van mee genieten! Ook de passagiers achteraan die heerlijk zitten op een verschuifbare bank met een in verschillende posities instelbare rugleuning. Op de tunnel rondom de schakelpook van de nieuwe Tiptronic S automaat met 8 verhoudingen merken we verder dat het aantal knopjes sterk werd gereduceerd. In de plaats kwamen er aanraaktoetsen met haptische feedback, die reeds hun degelijkheid hebben bewezen en zeker tot de beste op de markt behoren!

Het essentiële is dat het dashboard volledig digitaal werd aan de linker- en rechterzijde van de toerenteller, die nog steeds centraal staat en analoog blijft. Oef, het Porsche-DNA bleef behouden! Het multifunctionele stuurwiel waarmee het dashboard gepersonaliseerd kan worden is daarbij een voorbeeld van intuïtiviteit. En uiteraard betekent een stuurwiel rijden. Eindelijk!

Driving first !

Bij de lancering van de nieuwe Cayenne biedt Porsche slechts de drie evidente motorisaties aan: de 3.0 V6 turbo 340pk (+ 40pk), de 2.9 V6 bi-turbo 440pk (+ 20pk, Cayenne S) en de 4.0 V8 bi-turbo met 550 pk (+ 30pk, Cayenne Turbo). Later komen daar nog hybride aandrijvingen en diesels bij. De basisversie kost zo’n 78.000€, wat net als bij de andere opties gemiddeld 5.000€ duurder is vergeleken met het oude model. De basisuitrusting omvat wel meteen led-verlichting, noodremhulp met voetgangersprotectie, een parkeerhulp vooraan en achteraan en een cruise control met snelheidsbegrenzer. De Cayenne is dus rijkelijker uitgedost en wat even belangrijk is: je raakt niet constant geïrriteerd door overdreven bieps van sensoren. Je kan je gewoon op het rijden concentreren! Uiteraard heeft de Cayenne de nodige rijhulpmiddelen die je in dit segment verwacht, maar daarnaast valt er niets buitengewoons te melden. Voor een Porsche is dat des te beter! 

En ook al is het geluid van de 3.0 V6 turbo niet echt hemels en is hij evenmin de vinnigste (ook al sprint hij 1,7 seconden sneller van 0 tot 100 km/u dan voorheen), toch herneemt hij het best vanuit de lage toeren met een koppel van 450 Nm dat beschikbaar is vanaf 1.340 t/min. Dit detail maakt van de Cayenne de SUV met het grootste grand tourisme karakter in alle omstandigheden. En wanneer je er de zweep op legt, kan je rekenen op het typische stuurgevoel van een Porsche en dé grote vernieuwing: vierwielsturing! Ook dit is weer een klein detail dat alles verandert op de derde generatie van de Duitse SUV die daarmee veel scherper stuurt. Maar opgelet als u een bergpas op wil scheuren is de basisversie van de Cayenne niet aan te raden. Die houdt meer van rustig cruisen, zeker met de nieuwe Tiptronic S transmissie, die echter nog verbeterd kan worden.

Conclusie

We zijn gerustgesteld: het blijft heerlijk rijden met de Cayenne die nog veel scherper stuurt! En mocht de basismotor niet genoeg sensaties leveren, dan is er nog steeds de Turbo-versie die wel de nodige pit verzekert!

+

Nog scherper rijgedrag

Onberispelijk interieur

Ruimte achterin

Geluidsisolatie

Te discrete motor

Transmissie kan verbeterd worden

Porsche Cayenne 2018 : technische fiche

Motorr : V6-turbobenzine met directe injectie ; 2.995cc ; 340pk tussen 5.300 en 6.400 tr/min ; 450Nm tussen 1.340 en 5.300 tr/min

Aandrijving : vierwielaandrijving

Versnellingsbak : 8-trapsautomaat Tiptronic S

L/b/h (mm) : 4.918/1.983/1.696

Leeggewicht (kg) : 1.985

Koffervolume (l) : 770

Tankinhoud (l) : 75

0-100 km/u (sec.) : 5,9

Prijs : € 77.779 BTWi

Vermogen : 340 pk

Topsnelheid : 245 km/u

Gem. opg. verbruik : 9,2 l/100km

CO2 : 209 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Porsche voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.