TEST Seat Alhambra : Gewoontes respecteren

Het lijkt een traditie te worden dat wanneer VW de Sharan aanpast, Seat meteen ook dezelfde aanpassingen doorvoert op haar Alhambra. Om de verschillen te zoeken, nemen we deze Spaanse vierwieler onder de loep.

Gepubliceerd op 11 maart 2016
Leestijd : 2 min

Deel

Als je de beelden bekijkt, moet je goed opletten om de verschillen met de oude Alhambra te zien. De wagen evolueert nauwelijks! Je herkent de nieuwe versie aan twee zaken. De achterlichten ogen jonger door de ledtechnologie en we zien ook het nieuwe merklogo. De designers hebben zich duidelijk niet uit de naad gewerkt en hadden meer dan ooit tijd om een praatje te slaan met de onderstelingenieurs want ook daar valt weinig nieuws te rapen. Het weggedrag evolueert slechts door de komst van het dynamisch gestuurde onderstel (DCC) dat in feite overbodig is. Hetzelfde geldt voor de nieuwe rijhulpsystemen zoals de Park Assist, de dodehoek assistent en de noodremhulp.

Qua motorisatie kozen we voor de dieselversie die centraal in het gamma zit. Die heeft 150 pk en onze testwagen beschikte verder over vierwielaandrijving en een DSG-versnellingsbak, die een betere afstelling zou kunnen gebruiken. Bij de hernemingen kreeg de transmissie het vermogen maar moeilijk op het asfalt en bij een dynamische rijstijl schakelde de versnellingsbak niet altijd op het juiste moment. Kortom, je kan beter semi-automatisch schakelen met de lepels aan het stuur of je gaat gewoon voor de manuele transmissie!

Voor de fun kan u ook de features die het nieuwe multimediasysteem biedt, bekijken. Er zitten enkele tools in die u helpen om brandstof te besparen. De grafische vormgeving oogt aantrekkelijk en de hulpmiddelen blijken erg handig. Of hoe infotainment soms ook nuttig kan zijn!

BESLUIT

Advertentie – lees hieronder verder

Laat ons wel wezen: De Alhambra is, enkele details niet te na gesproken, een VW Sharan met een Seat-embleem. Ondanks de gemiddelde prijsstijging van 1.500 euro vergeleken met de vorige generatie blijft de Alhambra een erg betaalbaar alternatief binnen dit segment.

Alhambra 2.0 TDI 150 DSG 4Drive in cijfers

Motor : 4 cilinder in lijn met rechtstreekse inspuiting, turbodiesel; 1.968 cc; 150 pk bij 3.500 opm; 340 Nm tussen 1.750  en 3.000 opm.

Aandrijving: vierwielaandrijving.

Versnellingsbak: zestrapsautomaat.

L/b/h (mm) : 4.854/1.904/1.720

Leeggewicht (kg) : 1.815

Kofferinhoud (l) : 955 (2.430 met neergeklapte achterbank)

Brandstoftank(l) : 70

0 tot 100 km/u (s.) : 10,6


Positieve punten

Competitieve prijs

2.0 TDI 115 volstaat

Handige apps om verbruik te drukken

Negatieve punten

Afstelling 2.0 TDI / DSG-transmissie

Gebrek aan persoonlijkheid

 

Overige motorisaties

TSI 150 : 150 pk, 6,5 l/100 km, 200 km/u, 31.550 BTW incl.

TDI 115 : 115 pk, 5,1 l/100 km, 184 km/u, 31.990 BTW incl.

2.0 TDI 184: 184 pk, 5,3 l/100 km, 215 km/u, 40.100 BTW incl.

Prijs : 38.250 € BTW incl.

Vermogen: 150 pk

Topsnelheid: 198 km/u

Gem. verbruik: 5,6 l/100km

CO2 : 147 g/km

 

 

 

 

 

 

 

 

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands SEAT voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.