TEST Skoda Kodiaq: gelikte beer

Deze grote SUV is de eerste zevenzitter van de Tsjechische constructeur. Vraag is of Skoda zijn roots niet verloochent door steeds verder op te schuiven richting premiumspelers…

Gepubliceerd op 5 januari 2017
Leestijd : 5 min

Deel

Binnen de Volkswagen-groep begrijpt men de kunst om zich niet in de voeten te schieten als geen ander. In het geval van de Kodiaq, die werd genoemd naar een berenras dat in Alaska leeft, is het toch opletten geblazen. De Kodiaq werd vlak na de Seat Ateca gelanceerd en is ook groter dan die laatste. Hij wordt boven de Tiguan gepositioneerd zodat hij eigenlijk tussen de Kodiaq en de Ateca moet worden geplaatst. Dat is de voorlopige hiërarchie, in afwachting van de Tiguan met zeven zitplaatsen. Volgt u nog? De Volkswagen-groep doet er duidelijk alles aan om kannibalisme te voorkomen. 

Ruimte… en een koffer!

Maar laat ons bij de Kodiaq blijven, die als beer door het leven gaat. Laat ons wel wezen, zo imposant is hij niet want met een lengte van 4,7 meter is hij amper 4 cm langer dan een Octavia. Hij kan wel een uitstekende verhouding buitenafmetingen/binnenruimte voorleggen want hij biedt plaats aan zeven inzittenden. Toegegeven, de twee achterste zitjes zijn slechts geschikt voor kinderen, maar wie op de tweede rij zit, reist in businessclass. En de koffer? Wanneer je met vijf rijdt, slikt die 720 liter. Bespaar u de moeite om verder te zoeken want dit is de grootste binnen zijn segment, al werd daar wel het reservewiel voor opgeofferd. Met neergeklapte achterbank stijgt het laadvolume tot 2.000 liter en dat zijn riante afmetingen! Optioneel kan je ook de passagiersstoel neerklappen om lange objecten (tot 2,80 m) te kunnen laden. Shoppen bij Ikea vormt geen probleem…

Modulair

Op vlak van binnenruimte is deze Kodiaq dus een echte Skoda. Maar is hij ook praktisch, of Simply Clever zoals de constructeur het zelf noemt? Ook daar moeten we bevestigend antwoorden. Zo kan je de tweede bankenrij neerklappen en je kan die ook 18 cm verschuiven op een rail. Ook de rug is instelbaar. De koffer kan je elektrisch openen met een voetbeweging onder de bumper. Skoda monteert voor het eerst ook een systeem dat een perifeer zicht rond de wagen geeft. Dit « Area View »-systeem gebruikt groothoekcamera’s die op het centrale display de auto en zijn omgeving in vogelperspectief projecteren. Dit is bijzonder handig in deze hoge SUV.

Advertentie – lees hieronder verder

Simply Clever

Wie een aanhangwagen of een caravan wil trekken, wordt op zijn wenken bediend want de Kodiaq mag tot 2,5 ton slepen. Bovendien is er de Trailer Assist die manoeuvres in uw plaats kan uitvoeren. Al dat technisch vernuft heeft de Skoda-ingenieurs er niet van weerhouden om ook eenvoudige, mechanische oplossingen te bedenken die bijzonder doordacht zijn. Zo is er een systeem om de randen van de zijdeuren te beschermen. Bij het bedienen van de deuren komen de beschermers er automatisch uit om het koetswerk te beschermen. Het systeem zagen we eerder al bij Ford maar de constructeur stopte er vrij vlug mee.

Typisch Tsjechisch

De Kodiaq is dus ruim en praktisch en blijft wat dat betreft trouw aan de tradities van het merk. Maar is het nog een Skoda? Design beoordeel je steeds op basis van persoonlijke voorkeuren maar de Tsjechische invalshoek blijft overeind. Deze SUV oogt niet als een ballerina maar dat hoeft ook niet. Hij ziet er robuust uit en spreekt de vormtaal die eigen is aan het merk. Dat merk je aan het radiatorrooster maar ook aan de koplampen en de uitsnijding van het koetswerk. In profiel zie je de (heel) lange wielbasis en de vrij hoekig gevormde wielkasten springen in het oog. Het is gewaagd maar de auto komt er mee weg.

Leuke verrassing

De Kodiaq wordt op het MQB-platform gebouwd (voor de auto’s van de VW-groep met een dwars gemonteerde motor). De Kodiaq weegt (met de 1.4 TSI-motor) slechts 1,5 ton. Dat is geen pluimgewicht maar al evenmin een zware beer. Aan het stuur blijkt dit een aangename verrassing. Om te beginnen is deze Kodiaq erg stil en hij beschikt over een uitstekende demping. Hij geeft bovendien geen krimp wanneer we het ritme verhogen. We ervaren geen overdreven onderstuur en ook de koetswerkbewegingen worden nooit storend. Via een kleine draaiknop kan je de gewenste rijmodus selecteren. In de Eco-stand worden de wielen zo snel mogelijk losgekoppeld bij het uitbollen. Dit eenvoudig systeem anticipeert door de inertie van de wagen bij het uitrollen zoveel mogelijk te benutten. Dit is een prima hulp bij het ecorijden.

Beperkte keuze

Het is jammer dat de keuze onder de motorkap beperkt blijft want we zien geen echte basismotorisaties zoals in de Seat Ateca. Er komt dus geen 1.0 TSi en al evenmin een 1.6 TDI. Op benzine start het gamma met de 1.4 TSI van 125 pk en voor dieselrijders is er de 2.0 TDI met 150 pk. Skoda laat bovendien de keuze tussen een manuele zesbak of een DSG met 6 of 7 versnellingen. De vierwielaandrijving met een multiplatenkoppeling (Haldex) is op de meeste motorisaties beschikbaar. Deze aandrijving bewijst zijn nut op gladde wegen. Deze Kodiaq is – in tegenstelling tot zijn neefje uit Alaska – niet gemaakt om in de bomen te klimmen.

Besluit

Hoewel Skoda met de komst van de Kodiaq duidelijk hogerop wil, blijft de wagen trouw aan de waarden van het merk. Dat moet volstaan voor een mooi commercieel succes.

+

Verhouding afmetingen/interieurruimte

Kofferinhoud

Praktisch en doordacht

Geluidsisolatie

Veercomfort

geen basismotoren in het gamma (1.0 TSI, 1.6 TDI)

Derde bankenrij is slechts geschikt voor kinderen

Kunstmatig aanvoelende besturing

De Kodiaq 2.0 TDI 150 in cijfers

Motor : 4-cilinder turbodiesel, 1.968cc, 150pk bij 3.500tr/min, 340Nm bij 1.750tr/min

Aandrijving : voorwielen

Versnellingsbak : DSG 7 versnellingen

L/l/h (mm) : 4.697/1.882/1.655

Leeggewicht (kg): 1.667

Koffervolume (l) : 720 – 2.065

Tankinhoud (l) : 58

0 – 100 km/u (sec.) : 10

Prijs : NNM

Vermogen : 150 pk

Topsnelheid : 198 km/u

Gem. verbruik : 4,9 l/100km

CO2 : 129 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Skoda voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.