We vertellen natuurlijk niets nieuws door te zeggen dat de strijd tegen CO2 hier meedogenlozer is dan elders. Daarom elektrificeren de constructeurs nu volop, of kondigen ze zelfs het nakende einde van de verbrandingsmotor aan. En er zijn al veel maatregelen uitgevaardigd om de elektrificatie te bevorderen (én de verbrandingsmotor te bestraffen). Kortom, voor een 2,5 liter viercilinder-boxer is geen mooie toekomst meer weggelegd. En laat dat nu toevallig de aandrijving van de Subaru Outback zijn… Noteer dat dergelijke motoren in België al langer worden bestraft. En het wordt er duidelijk niet beter op. Wallonië en Brussel bedenken de 2,5 liter van 169 pk met 2.500 euro BIV en 640 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting. Daarbij komt in Wallonië nog 500 euro eco-malus, vanwege de 193g CO2/km. Het is nauwelijks beter in Vlaanderen met een BIV van 1.600 euro en 630 euro verkeersbelasting. Niet onoverkomelijk, zou je zeggen, maar het is nog steeds een afschrikmiddel voor het “middenklasse” cliënteel dat op zoek is naar een grote, relatief betaalbare gezinsbreak. Kortom, de Subaru Outback krijgt in ons land meteen met een grote handicap af te rekenen. En dat is eigenlijk heel jammer…
Bijna perfect
Want afgezien van deze fiscale en ecologische overwegingen is de Subaru Outback een voortreffelijke auto. Ten eerste heeft hij een paar leuke eigenaardigheden: ondanks een eigenzinnig ontwerp, heeft hij toch een duidelijk charisma. Is dat te wijten aan zijn verhoogde bodemvrijheid (vergeet niet dat het Subaru was die de alle-terreinbreak uitvond, en niet Volvo of Audi), zijn koetswerkbescherming of zijn imposante dakrails? Het blijft een mysterie, maar het is een auto die duidelijk in de smaak valt, één waar we elke ochtend met plezier instappen.
Hetzelfde geldt voor het interieurontwerp. Het pakt met niets bijzonders uit, noch getuigt het van een obsessieve zoektocht naar schoonheid of originaliteit. Maar er is iets anders… Bijvoorbeeld het verticale scherm, een zeer populaire gimmick in de huidige autowereld. In het beste geval zorgt het voor een modieuze indruk. In het slechtste geval is het een opzichtige show off, zoals in een Tesla of een Mercedes S-Klasse. In de Outback lijkt het echter volkomen natuurlijk. Waarom? Nogmaals: een mysterie. Wat de technologie betreft, ontbreekt er natuurlijk niets, typisch “made in Japan”. Het multimediasysteem is compleet en geconnecteerd, en de bediening ervan verloopt vrij intuïtief.
Tot slot zijn er de rijhulpmiddelen. Het lijstje van de Outback is een van de meest complete van het moment, een premium Duitser waardig. Deze hulpmiddelen zijn steeds alert, misschien zelfs wat te gevoelig en te opdringerig volgens sommigen. Maar Subaru onderscheidt zich van Volvo en vele anderen door de manier waarop de aandacht wordt getrokken. Wanneer de Outback een waarschuwing geeft, is dat in Japanse stijl: “Excuseer me, met alle respect, maar zag je dat ding voor je? Ja? Ok dan, sorry voor het storen.” Heel anders dan het “OPGELEEEEET !!!” dat sommige auto’s je toeschreeuwen. En laten we ook de riante ruimte achterin en de grote koffer niet vergeten, die van deze break een zeer aangename gezinswagen maken.
Advertentie – lees hieronder verder
Gezapig
Ook onderweg is de Outback erg aangenaam. Op één voorwaarde: vergeet voor eens en altijd het sportieve imago van de legendarische Impreza. Ja, Subaru weet hoe het prestaties moet neerzetten, maar dit is niet de kernwaarde van dit model. Daarop blijven focussen, leidt enkel tot teleurstelling. De motor zonder turbo is namelijk vrij mak en de CVT-automaat houdt sowieso niet van een heftig tempo. Met een gezapige rijstijl is de Outback echter ideaal. De boxer ronkt bij momenten heerlijk, maar is verder zeer discreet tijdens de dagelijkse verplaatsingen en op de snelweg. Ook het veercomfort is prima en het rijgedrag is voortreffelijk en veilig. Enkel rolt het koetswerk wat over in de bochten, maar dat is niet echt hinderlijk. En laten we het niet vergeten: deze Subaru kan ook naast de gebaande wegen goed uit de voeten, ook al is hij natuurlijk geen Jeep Wrangler. Een interessant weetje voor bezitters van een caravan of een paardentrailer: hij trekt 2 ton.
Dan is er natuurlijk nog één minpuntje dat we niet kunnen negeren: met de combinatie van de boxermotor, de vierwielaandrijving en de CVT is het moeilijk om het gemiddeld verbruik onder 9l/100 km te krijgen. Dit is nu eenmaal de prijs van deze originele, interessante en betrouwbare technische keuze.
Conclusie
Er is maar één ding nodig om deze auto een foutloos rapport te kunnen geven: een plug-inhybride systeem.
Subaru Outback 2021: technische fiche
Motor: 4-cilinder boxer, benzine, 2.498cc ; 169 pk bij 5.000-5.800 tr/min ; 252Nm bij 3.800 tr/min.
Aandrijving: naar de vier wielen
Versnellingsbak: CVT automaat
L/b/h (mm): 4.870/1.875/1.675
Leeggewicht (kg): 1.641
Koffervolume (l): 1.822
Tankinhoud (l): 63
0 tot 100 km/u (sec.): 10,2
Prijs: 39.995 € BTWi
Vermogen: 169 pk
Topsnelheid: 193 km/u
Gem. brandstofverbruik: 8,6 l/100km
CO2: 193 g/km
- Nog steeds origineel op technisch vlak
- Vlekkeloos rijgedrag
- Veiligheidsniveau
- Zeer aangename gezinswagen
- Slachtoffer van de CO2-heksenjacht
- Fiscaal afgestraft
- Hoog verbruik
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be