TEST Suzuki Swift Sport: 5 generaties plezier

Ter gelegenheid van de lancering van de nieuwe Swift Sport, had Suzuki ons uitgenodigd om het verleden van dit model in te duiken en (bijna) alle generaties één na één uit te proberen. Daar zegden we geen neen tegen…

Gepubliceerd op 3 augustus 2018
Leestijd : 2 min

Partagez

We kropen achter het stuur van drie vorige generaties én mochten ook een Swift GTi van de tweede generatie (1989-1996) uittesten. De allereerste Swift GTi, gebouwd tussen 1987 en 1988 en drager van de naam ‘Cultus’ in Japan, werd nooit uitgevoerd naar Europa.

De tweede lichting Swift GTi werd aangedreven door een 101 pk sterke 1.3 liter benzinemotor en woog maar 800 kg. Hij pochte met een gewicht-vermogensverhouding van 7,92 kg/pk, tegenover 8,84 kg/pk voor generatie drie en 8,20 kg/pk voor generatie vier. Toen de Swift GTi II uitkwam, koste die nieuw omgerekend € 11.675.

Sportieve Swifts staan dus synoniem voor een laag gewicht, een kleine maar performante motor en een betaalbare kostprijs. Zelfs vandaag gaat die vlieger nog op: de nieuwe Swift Sport is weliswaar een tik duurder dan een doordeweekser exemplaar (€ 23.974) maar weegt nog steeds minder dan een ton (975 kg om precies te zijn). En met 140 pk in de aanslag, kan zijn 1.4 liter viercilinder turbomotor absoluut bekoren. Bovendien verbuikt die nieuwe krachtbron een pak minder dan de oudere motoren. Suzuki claimt een gemiddelde van 5,6l/100km.

Sensationeel?

In 30 jaar is er veel veranderd. De Swift GTi is uitermate leuk om mee te rijden maar vraagt ook meer inzicht van zijn bestuurder. Zijn ophanging verraadt zijn gezegende leeftijd en de voorwielen grippen lang niet zo goed als de recentere modellen. Comfortabel is dit beestje ook niet bepaald.

Advertentie – lees hieronder verder

Hoe minder we teruggaan in de tijd, hoe comfortabeler het wordt. En dankzij de intrede van de manuele zesversnellingsbak op de vorige generatie, is de Swift ook een pak stiller geworden op de autosnelweg. Niet zijn natuurlijke habitat, maar toch…

Als we het over sensaties hebben: daarin blinkt de nieuwste Swift Sport nog het meeste uit. Zijn turboblok biedt relatief veel koppel aan een laag toerental (230 Nm bij 2.500 tr/min) en dat levert vlotte hernemingen op. Ter vergelijking: met een verhouding van 7 kg/pk doet hij bijna even goed als de 200 pk opwekkende VW Polo GTi. Bovenal is de kleine Japanner wendbaar, makkelijk te plaatsen in (korte) bochten en voorzien van een levendige achteras, op voorwaarde dat je de vele rijhulpsystemen uitschakelt. Enig puntje van kritiek: de turbomotor klinkt minder indrukwekkend dan de atmosferische krachtbronnen van de vorige lichtingen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Partagez

Gocar logo
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Suzuki voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar logo
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.