Het verhaal van de Toyota GR Yaris begon met de wens van Gazoo Racing, de autosporttak van de Japanse fabrikant, om deel te nemen aan het WRC-kampioenschap. Het reglement hiervan bepaalt dat de rallyauto gebaseerd moet zijn op een productiemodel, dat minimaal 2.500 exemplaren heeft geproduceerd over een periode van 12 maanden. Het grootste probleem was dat de laatste generatie van de Yaris alleen nog maar in 5-deurs versie bestond en vierwielaandrijving nodig had. Dus werd er speciaal voor de gelegenheid een auto ontwikkeld die het voorplatform van de Yaris en het achterplatform van de Corolla gebruikte. Om gewicht te besparen, heeft de auto aluminium onderdelen en een dak van koolstofvezel. Er werd een 1.6-liter driecilinder turbomotor met 261 pk ontwikkeld, en zo kwam de GR Yaris in 2020 op de markt.
Ondanks een verkoopprijs van meer dan 40.000 euro was de GR Yaris snel uitverkocht en potentiële kopers kwamen er massaal op af. De omstandigheden waren gunstig, aangezien modellen die nauw verwant waren aan rallyauto’s bijna allemaal verdwenen zijn en deze auto vooral gericht is op rijplezier. Er is echter nog een andere factor die het succes van dit model verklaart: zijn zeldzaamheid. Met een CO2-uitstoot van bijna 200 g/km wordt de GR Yaris slechts mondjesmaat in ons land geïmporteerd om boetes van de Europese Unie te vermijden. Het effect van schaarste heeft geleid tot veel speculatie, waarbij sommige tweedehandsexemplaren veel duurder werden verkocht dan de nieuwe…
Feedback van gebruikers
Een paar maanden geleden kondigde Toyota de facelift van de GR Yaris aan, en zijn terugkeer naar de Belgische markt met slechts 150 beschikbare exemplaren. Esthetisch gezien is de voorbumper geëvolueerd en heeft deze nu een grotere stalen onderste grille, terwijl er twee andere grilles zijn toegevoegd aan de uiteinden van de voorbumper. De mist- en achteruitrijlichten zijn weg van de onderkant van de bumper en geïntegreerd aan de achterlichten. Het derde verhoogde remlicht is op dezelfde manier verplaatst van de achterspoiler naar de onderkant van de achterklep, zodat alle achterlichten duidelijk op één lijn liggen. Volgens Toyota zorgen al deze veranderingen voor een betere mechanische toegankelijkheid en verminderen ze de kwetsbaarheid bij schokken.
Advertentie – lees hieronder verder
Gazoo Racing interviewde een aantal GR Yaris-eigenaren om te horen wat ze te zeggen hadden over hun auto. Ze bekritiseerden het gebrek aan karakter en praktische bruikbaarheid van het dashboard, dat speciaal voor dit model volledig opnieuw is ontworpen. Het gezichtsveld van de bestuurder is verbeterd door de bovenrand van het instrumentenpaneel met 50 mm te verlagen, de positie van de achteruitkijkspiegel aan te passen en de bedieningsconsole 15 graden naar de bestuurder te kantelen. Het instrumentenpaneel bevat een nieuw volledig digitaal 12,3-inch display met twee weergavemodi – normaal en sport, waarbij de laatste prestatiegerichte gegevens toont. Op de automatische versie toont de display ook de olietemperatuur van de versnellingsbak en een visuele en akoestische waarschuwing dat de bestuurder waarschuwt wanneer het motortoerental te hoog is om terug te schakelen. Het geheel is sober, uniform donker en de kunststoffen zijn hard. Maar niemand koopt deze auto voor zijn interieur! Grote mensen zullen blij zijn dat de stoel 25 mm is verlaagd en het stuur dienovereenkomstig is aangepast.
Zenuwpakje
De.6-liter driecilinder turbomotor van de GR Yaris werd herwerkt om 280 pk en 390 Nm te leveren, waardoor hij van 0 naar 100 km/h accelereert in 5,2 seconden, tegenover 5,5 seconden voor de 2020-versie. De grootste mechanische vernieuwing is echter de komst van een 8-traps automatische transmissie, geleverd door machinfabrikant Aisin, naast de 6-traps handgeschakelde versnellingsbak die beschikbaar blijft in de catalogus. Om dit vermogen zo goed mogelijk aan de grond te krijgen, is de Toyota GR Yaris uitgerust met de GR-Four vierwielaandrijving met twee Torsen sperdifferentiëlen. De bestuurder kan de krachtverdeling aanpassen via een draaiknop op de middenconsole. In de normale modus is de voor/achter koppelverdeling 60:40, maar in de Track-modus verschuift het evenwicht tussen 60:40 en 30:70 om meer tractie op de achterwielen te krijgen en betere acceleratie uit bochten te garanderen. In de Gravel-modus is de basisinstelling 53:47. In elke modus past het koppel zich automatisch aan op basis van de acties van de bestuurder, het gedrag van het voertuig en de wegomstandigheden.
De carrosserie van de GR Yaris is nog stijver gemaakt dankzij een toename van het aantal puntlassen met ongeveer 13%, en het gebruik van ongeveer 24% meer structurele lijm. De ophangingssystemen – MacPherson veerpoten aan de voorkant en dubbele draagarmen aan de achterkant – zijn behouden, maar er zijn aanpassingen aangebracht zoals het toevoegen van extra bouten om de voorste schokdempers aan de carrosserie te bevestigen of het aanpassen van de voor- en achterveren. GR Racing heeft ook geventileerde remschijven van 356 mm voor en 297 mm achter gemonteerd. Standaard staat de Japanse auto op 18-inch velgen met Michelin Pilot 4S high-performance banden.
Op rails
Rijden in een GR Yaris is een primeur waarvan we genoten, in een tijd waarin de meeste nieuwe auto’s geëlektrificeerd zijn en, toegegeven, steeds meer op elkaar lijken. Hier is absoluut niets gedempt. De driecilinder motor is razend snel, klimt snel in de toeren, geholpen door de turbo die continu blaast, en de acceleraties zijn bedwelmend. De GR Yaris is een auto die leeft, die trilt als je gas geeft en die “pshhhht” doet wanneer je het gaspedaal loslaat, een geluid geproduceerd door de ontladingsklep van de turbo. Op de weg is het beter om de kilometerteller in de gaten te houden, anders loop je het risico een verkeerscrimineel te worden. De zitpositie is erg goed, de versnellingspook ligt goed in de hand en de geleiding is perfect. Op de wegen van de Chartreuse-vallei, waar we onze testrit konden maken, is de GR Yaris bijzonder op zijn gemak dankzij zijn vierwielaandrijving die hem letterlijk op de weg plakt. Zelfs bij overdreven bochten vergeeft hij bijna alles en is hij bijzonder attent wanneer hij wegglijdt.
De automatische versie is iets minder wild, maar rijdt gemakkelijker, hoewel de trage schakelmanoeuvres door de koppelomvormer ervoor zorgen dat hij minder sensationeel is, of toch in de “D” modus. Het is beter om over te schakelen naar de handmatige modus voor meer actie, en de transmissie blijkt overtuigender. Deze versnellingsbak werd verkozen boven een dubbele koppeling vanwege zijn grotere betrouwbaarheid, maar is bedoeld voor een ander publiek, degenen die dagelijks met hun auto rijden en op zoek zijn naar een soepelere werking.
Conclusie
Snel, efficiënt en bijzonder sensationeel, de Toyota GR Yaris is een UFO in deze periode van elektrische transitie. Jammer dat hij weinig geïmporteerd wordt vanwege de CO2-uitstoot, want hij is een remedie tegen de heersende somberheid!
Toyota GR Yaris 2024: specificaties
Motor: benzine, 4-cilinders turbo, 1.618 cm3, 280 pk en 390 Nm
Transmissie: vierwielaandrijving
Versnellingsbak: handgeschakeld, 6 versnellingen
L/B/H (mm): 3.995/ 1.805 / 1.455
Leeggewicht (kg): 1.280
Bagageruimte (l): 174
0-100 km/u (sec): 5,2
Topsnelheid (km/u): 230 km/u
Gemiddeld verbruik WLTP (l/100 km): 8,3
CO2: 188 g/km
Prijs: 48.630 euro
BIV: Vlaanderen: 2068,01 euro; Wallonië en Brussel: 4.957 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 342,96 euro; Wallonië en Brussel: 351,52 euro
Ecobonus Wallonië: 500 euro
- Geweldig speeltje!
- Heel efficiënte vierwielaandrijving
- Nu al een verzamelobject
- Hoge prijs
- Belastingen
- Uitverkocht!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be