Gazoo Racing is een dochteronderneming van Toyota en is vooral bekend om zijn betrokkenheid bij het World Rally Championship. Het is echter ook verantwoordelijk voor de ontwikkeling van twee sportwagens die in de catalogus van de Japanse fabrikant staan: de Supra en de GR 86. Ten slotte is GR ook een sportieve afwerking geworden die geleidelijk wordt uitgebreid naar het hele Toyota-gamma. De laatste die daarvan profiteert is de RAV4, die we in zeer bijzondere omstandigheden konden testen. We werden uitgenodigd in de Noord-Zweedse regio Luleå om deze SUV op besneeuwde wegen en zelfs op bevroren meren te ontdekken!
Het uiterlijk
Om de RAV4 sportiever te maken, heeft Toyota GR de esthetische trucs niet overdreven, verre van dat. Hij staat op prachtige zwarte 19-inch wielen en wint aan persoonlijkheid dankzij kleine specifieke details zoals de honingraatgrille, de boemerangvormige mistlichtranden, een pianolak afwerking onder de achterruit en licht gewijzigde bumpers. De combinatie van White Pearl, Flame Red en Attitude Black (tweekleurige uitvoering), die uniek is voor de GR-uitvoering, geeft de SUV een elegantere uitstraling.
Het interieur
Een auto met een sportief uiterlijk betekent sportstoelen! Toyota is niet van de regel afgeweken door zijn RAV4 uit te rusten met zulke exemplaren, bekleed met synthetisch suède en met de voorste hoofdsteunen gegraveerd met het GR-logo. Binnenin is de sfeer bewust donker van vloer tot plafond, met contrasterende grijze stiksels op de stoelen, het stuurwiel en de versnellingspook. De vloermatten zijn eveneens voorzien van een GR-badge om de passagiers eraan te herinneren dat ze in een RAV4 zitten met een nogal high-end afwerking.
Advertentie – lees hieronder verder
Hij bezit ook een standaard 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel, waarvan het uiterlijk kan variëren afhankelijk van de stemming van de bestuurder. De uitrusting is royaal met elektrische stoelen, de Toyota Panoramic View Monitor (een systeem waarmee je dankzij meerdere camera’s rondom en zelfs onder de auto kunt kijken), en het JBL-audiosysteem gekoppeld aan een multimediasysteem die onder meer tal van connected services biedt: brandstofstatus, ramen op afstand opwinden, enz.
Achter het stuur
De RAV4 GR is verkrijgbaar met keuze uit twee aandrijflijnen: hybride en plug-in hybride. Beide hebben een 2,5-liter viercilinder benzinemotor en een e-CVT automatische transmissie. De eerste versie ontwikkelt 222 pk, terwijl de tweede, geholpen door een 54 pk sterke elektrische aandrijving achteraan, een gecombineerd vermogen van 306 pk claimt. Met zijn 18,1 kWh batterij kan de auto tot 75 km WLTP rijden op volledige elektrische energie, tot een snelheid van 135 km/u.
Met een gewicht tussen 1.655 en 2.000 kg is de Japanse SUV bepaald geen slanke ballerina. Om het sportieve gevoel van de GR-uitvoering te benadrukken, heeft Toyota de ophanging voor en achter aangepast en harder gemaakt. Ook de dempers zijn herzien om rolneigingen van de carrosserie te beperken. We hadden graag het verschil gezien, maar omdat onze testrit plaatsvond op besneeuwde en beijzelde wegen, konden we niet veel verschil zien, omdat we voorzichtig moesten zijn met onze spijkerbanden.
Met een zeer ontspannen rit konden we dus kennismaken met de RAV4 GR, die zijn missie als gezins-SUV met brio vervult. Stil en comfortabel ondanks zijn grote velgen en stijve ophanging, is hij alleen sportief in zijn uiterlijk. Ook al zijn de prestaties merkbaar (vooral in de plug-in versie die in 6 seconden van 0 naar 100 km/u gaat), u zult snel wennen aan het eco-rijsysteem waarmee u zelfs met een ontladen accu onder de 7,5 liter blijft. Een bedrag dat verre van belachelijk is voor een dergelijk voertuig met vierwielaandrijving.
Prijs
Helaas ligt daar het probleem! Ook al benadrukt Toyota de complete uitrusting van zijn RAV4 GR Sport en zijn 10 jaar of 200.000 km garantie, over de prijzen neemt de fabrikant geen blad voor de mond. De hybride versie wordt verkocht vanaf 57.450 euro en de oplaadbare hybride versie is nog duurder met 66.830 euro! Als je weet dat de Lexus NX 450h+, zijn veel luxere tweelingbroer, verkocht wordt vanaf 74.650 euro, is dat iets om over na te denken.
Conclusie
De RAV4 GR Sport is een goed gebouwde, goed uitgeruste en comfortabele SUV. Hij is in beide versies leuk om mee te rijden, maar hij is helemaal niet zo sportief als hij beweert te zijn. Toyota’s baanbrekende ervaring met hybride aandrijvingen is duidelijk zichtbaar, maar vertaalt zich helaas ook in een zeer hoog prijskaartje, vooral in de GR Sport-uitvoering, die meer een gevoels- dan een rationele keuze is.
Toyota RAV4 GR Sport PHEV in cijfers:
Gemiddeld WLTP-verbruik: 1,0 l/100 km
CO2: 0 g/km
Prijs: 66.830 euro
BIV: Vlaanderen: 50,38€; Wallonië en Brussel: 2.478€
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 332,32€; Wallonië en Brussel: 708,71€
Ecomalus Wallonië: 0€
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be