De huidige generatie van de Toyota Yaris is al 4 jaar op de markt, en is het op één na bestverkochte model van het Japanse merk in België. De een belangrijke auto voor de Japanse fabrikant heeft net een facelift gekregen om up te date te zijn. Ondanks haar leeftijd is de Yaris niet verouderd, en dat beseft Toyota maar al te goed, aangezien er aan de buitenkant bijna niets veranderd is. Enkel het design van de velgen is vernieuwd, en er is een nieuwe kleur toegevoegd aan de gamma: Neptune Blue, een tint die past bij het zwarte dak. Voor de volledigheid kunnen we toevoegen dat de grille nu glanzend is, in plaats van mat.
100% geconnecteerd
Gelukkig zijn er meer vernieuwingen vanbinnen, waar een digitaal instrumentenpaneel beschikbaar is bij bepaalde afwerkingsniveaus, een centraal scherm van 9 of 10,5 inch en nieuwe bekledingsopties. Het Toyota Smart Connect komt er ook bij, een multimediasysteem waarmee updates op afstand kunnen worden ontvangen, net zoals je de auto kunt openen met je smartphone. Het systeem is draadloos compatibel met Apple CarPlay en Android Auto, en beschikt ook over goed werkende stembediening. Dankzij een nieuwe camera en radar is het aanbod rijhulpsystemen uitgebreid met een botsingsvermijdingssysteem bij kruispunten en een adaptieve cruisecontrol.
Advertentie – lees hieronder verder
Harde kunststoffen
Hoewel de Yaris comfortabel zit en hij gemakkelijk te bedienen is, is het volledig zwarte dashboard vrij somber en zijn de gebruikte kunststoffen grotendeels hard. Sommige keuzes zijn zelfs verrassend, zoals de elleboogsteunen in de portieren, die zijn bedekt met stof maar niet zijn opgevuld! Achterin lijkt de ruimte beperkt en wordt de toegang niet vergemakkelijkt door de deuren die niet ver opengaan. Zoals veel stadsauto’s heeft de Yaris geen grote bagageruimte: met een capaciteit van 286 liter is het geen goede leerling vergeleken met de concurrentie.
Bye bye verbrandingsmotor
Samen met de facelift van de Yaris heeft Toyota besloten om de verkoop van thermische versies in Europa stop te zetten. De hybride aandrijflijn van 116 pk blijft behouden, ondersteund door een nieuwe versie met een vermogen van 130 pk. Beide delen dezelfde Atkinson-cyclus 1.5 liter verbrandingsmotor, goed voor 91 pk. Alleen de elektrificatie is aangepast en levert nu 83 pk (tegenover 80 voor de versie van 116 pk) voor een gecombineerd vermogen van 130 pk en 185 Nm (tegenover 141 Nm). Toyota claimt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 9,2 seconden, terwijl de Hybrid 116 hetzelfde doet in 9,7 seconden. Het opgegeven verbruik is 3,9 l/100 km, terwijl de uitstoot onder de 100 g/km blijven.
Onduidelijk verschil
Het verschil tussen de 130 pk en de 116 pk motorisering is eerlijk gezegd niet heel duidelijk, vooral omdat de Yaris Hybrid het best tot zijn recht komt bij rustig rijden, aangezien de verbrandingsmotor snel oploopt bij stevig accelereren, door de continu variabele transmissie (CVT) die hem flink laat draaien. Vergeleken met andere Toyota-modellen lijkt de geluidsisolatie dunner en wordt het geluid van de motor snel storend bij het accelereren. Aan de andere kant verbruikt de Yaris Hybrid zeer weinig, vooral in stedelijke omgevingen. Tijdens onze testrit, die plaatsvond op een gemengde route met enkele snelweggedeelten, haalden we een gemiddelde van 3,9 l/100 km! Het is waar dat je met deze hybride aandrijflijn, al meer dan 20 jaar de specialiteit van Toyota, snel in het eco-verbruik stapt.
Conclusie
Helaas heeft de gefacelifte versie van de Yaris haar belangrijkste tekortkomingen niet verbeterd, en haar nieuwe hybride aandrijving van 130 pk biedt niet veel meer dan het 116 pk model, waarvoor de Yaris bekend stond. Het blijft echter de zuinigste stadsauto op de markt en haar lijnen zijn bijzonder aantrekkelijk. De voordelen zijn echter wel duur, aangezien de prijzen beginnen bij €26.690 voor de 116 pk versie en iets meer dan €30.000 voor de 130 pk variant! En hoewel je tot 10 jaar garantie krijgt, is dat een harde pil om te slikken.
Toyota Yaris Hybrid 130 in cijfers:
Motor: driecilinder benzinemotor van 1.490 cm3 (91 pk, 120 Nm), voorste elektrische motor (83 pk), gecombineerd: 130 pk en 185 Nm, lithium-ion batterij.
Transmissie: voorwielaandrijving
Versnellingsbak: e-CVT
Lengte/breedte/hoogte (mm): 3.940/1.745/1.500
Leeggewicht (kg): 1.175
Bagageruimte (l): 286
0 tot 100 km/u (sec): 9,2
Maximale snelheid (km/u): 175 km/u
Verbruik WLTP (l/100 km): 3,9
CO2: 87 g/km
Prijs: €32.870
BIV: Vlaanderen: €0; Wallonië en Brussel: €123
Verkeersbelasting: Vlaanderen: €275,52; Wallonië en Brussel: €374,48
Ecobonus Wallonië: €0
- Geslaagd uiterlijk
- Laag verbruik
- Soepele werking
- Algemeen comfort
- Hoge prijs
- Nut van de 130 pk versie?
- Lawaaierige motor bij acceleratie
- Harde kunststoffen
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be